גבולות פריסת הסיבים באזורי התמרוץ שקבע משרד התקשורת נפרצו ומסתבר שמפעילים מגלים שבאזור שאמור להיות בלעדי שלהם, נפרסו סיבים של קבלנים אחרים. "הפלישה" באזורים חופפים פוגעת בעיקר בקבלנים הקטנים שיותר רגישים לשינויים וכניסה של מתחרים לאזור שבו סברו שיהיו בלעדיים, עשויה להיות עבורם בעייתית מאוד.
ל – zmanavir נודע שהתופעה הגיעה גם לפתחו של משרד התקשורת אבל לא נראה שהמשרד יודע כיצד לטפל בה היות ומדובר בנושא מורכב גם מבחינה משפטית. הקבלנים שזכו במכרזי התמרוץ חייבים לפרוס בהתאם לאבני דרך שנקבעו להם. אלא שמה שקורה הוא שמפעילים, לרוב גדולים, בעיקר מדובר ב – IBC ויש האומרים שגם בבזק, מגלים במהלך העבודות שישנם אזורים קרובים אחד לשני והחפיפה ביניהם מתבקשת. כלומר, ישנם אזורים שהפריסה בהם סמוכה לאזור קרוב שאינו בשטח הזכייה שלהם, אך שווה להם לפרוס בו מבחינה כלכלית.
מצד אחד לחברות הגדולות אין מניעה חוקית לפרוס סיבים גם באזורים שלא שלהם, כל עוד הם לא מקבלים על כך כספי תמרוץ. זה גם אינטרס של המדינה שייפרסו יותר סיבים ותהיה יותר תחרות. אך מצד שני, כאשר קבלן קטן או בינוני, מגבש את התוכנית העסקית שלו, ומעריך שהאזור הוא שלו באופן בלעדי כפי שהובטח לו במכרז, המשמעות של כניסת שחקן חזק, גדול ומוכר, עשויה בקלות לדחוק אותו החוצה מהאזור.
אולי כאן המקום לציין שהקבלנים הקטנים שפורסים סיבים באזורי התמרוץ פחות מכירים את העבודה מול הרגולטור ולכן פחות יודעים כיצד להיעזר בו ולא אחת קורה שכאשר המשרד מבקש לעזור לאותם מפעילים קטנים הוא נתקל בחוסר שיתוף פעולה.
הבעיה בעניין הזה לכאורה הייתה להיפתר אם המשרד היה מחייב כל אחד מהשחקנים לפרוס רק באזור שלו על פי תנאי המכרז, אך מנגד יש כאן אירוע שלא בטוח שהוא לא חוקי, והוא נוגע לשאלה האם כל אחד יכול לפרוס סיבים היכן שהוא רוצה, כל עוד הוא אינו מקבל כספי תמרוץ באזור שאליו לכאורה "פלש".
אחרי שהבהרנו את הבעיה, קל יותר להבין מדוע הקבלנים שזכו במכרזי התמרוץ מרגישים נפגעים, ומדוע הפריסה אצלם אפילו לא קרובה למחויבות שלקחו על עצמם במכרז ובגינם קיבלו כספי תמרוץ.
המשרד מחפש בימים אלה פתרון לבעיה – האם לדרוש את הכספים בחזרה מאותם קבלנים ולפעול מולם בצורה יבשה ועניינית, או לחילופין לתת להם ארכה להשלים את הפריסה שעליה התחייבו, ורק אז במידה ולא יעמדו בחובות הפריסה לפעול נגדם בצורה יותר נחושה. בכל מקרה, המשרד יצטרך להתחשב בבעיות שהתעוררו בשטח כמו תשתיות של בזק שאמורות היו להיות נגישות ולא הונגשו, או תשתיות ירודות וכו'.
















