מחלוקת מתגבשת על הקצאת תדרי רדיו מאיימת להצית עוד יותר מתחים פוליטיים בוועידת הרדיו העולמית (WRC) הקרובה בדובאי בנובמבר הקרוב. בישראל צופים שהרשות הפלסטינית תנקוט צעדים משמעותיים להשיג גישה לתדרי 4G ו-5G הנתונים לשליטת ישראל. אולם, גורמים ישראלים מסרו כי הם ידחו בתוקף דרישות אלה, מה שמעמיד את הבמה לעימות בכנס ה-ITU החשוב. מדובר בכנס שהוא החשוב ביותר בתחום ונערך אחת ל – 4 שנים. השנה הכנס צפוי להיות סוער במיוחד גם בשל אי הסכמות על הקצאות תדרים בתחום ה – 6 גיגה הרץ לטובת סלולר או WIFI כפי שדורשים האמריקאים.
על פניו, מדובר בסכסוך טכני על הקצאה וניהול ספקטרום. אבל הסוגייה רבת שכבות עם השלכות פוליטיות, כלכליות וזכויות אדם מורכבות שמעלות את המתיחות הרבה מעבר לחדרי המשא ומתן של הוועידה.
בלי גישה לתדרים אלה, חברות טלקום פלסטיניות אינן יכולות לפרוס רשתות רחבות-פס דור חמישי ביהודה ושומרון ועזה, ולשיטתם מעכב משמעותית התפתחות כלכלית ודיגיטציה עבור אזרחים פלסטינים בכוונת מכוון.
לשיטת הפלסטינים גישה אוניברסלית ל-4G/5G צריכה להיחשב כזכות בסיסית של הרשות, ומקבילים זאת לסעיפי רמת חיים בהכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם. בכירים ישראלים מתעקשים שכמנהל המוכר של תדרי הרדיו בשטחים, הם אינם יכולים לוותר על השליטה בשטחים וגם מציעים הצעות לשיתופי פעולה ותיאום בין התדרים למניעת הפרעות. נדגיש שעל ישראל מופעלים לחצים פוליטיים כבדים גם בשל העובדה שהאמריקאים מעורבים בנושא ומדינות נוספות באזור שמנסות להפעיל את השפעתן.
פרק חדש בסכסוך מתמשך זה עובר כעת לתחום התקנות הרדיו והטכנולוגיה הסלולרית. עם תשומת לב עולמית שכבר ממוקדת במזרח התיכון, קיים חשש שוועידת WRC תהפוך לבמה פוליטית אם הפשרות יישארו חמקמקות. בישראל הצוות הייעודי שהוקם לטובת הכנס כבר מתרחש תגובות נגד לטענות שברור שיועלו נגד ישראל. הרושם הוא שהפעם ישראל נערכת בצורה טובה ביחד עם סיוע ממשרד החוץ ומשרד הביטחון.
















