בית הדין לתחרות דחה השבוע את עררה של חברת בזק והותיר על כנם את העיצומים הכספיים שהוטלו עליה בסך 30 מיליון שקל, בגין הפרות חמורות של חוקי התחרות. נזכיר שגם מנכ"לית בזק לשעבר סטלה הנדלר נקנסה ב – 500 אלף שקל. בשלב זה, פסק הדין אסור בפרסום בשל סודות מסחריים.
על פי החלטת הממונה על התחרות מ-2019, בזק ניצלה לרעה את מעמדה המונופוליסטי והציבה קשיים בפני מתחרותיה, בניסיון לעכב את יישום רפורמת השוק הסיטונאי שיזם משרד התקשורת. הרפורמה נועדה לאפשר לחברות כמו פרטנר וסלקום להניח תשתיות אינטרנט מהיר ברחבי הארץ, תוך שימוש בתשתיות הפסיביות הקיימות של בזק.
אולם בזק סירבה לאפשר למתחרותיה גישה לקטעי הגישה הסופיים לבתי הלקוחות, ואילצה אותן לבצע עבודות חפירה והנחת תשתית עצמאית לכל בניין בנפרד – מהלך יקר ומסובך. כמו כן, בזק דרשה מהמתחרות להשתמש בשיטת הנחת סיבים יקרה ונחותה, בניגוד לשיטה המתקדמת שבה השתמשה בזק עצמה. פעולות אלה גרמו לעיכוב משמעותי ביישום הרפורמה ובכניסת המתחרות לשוק בתקופה קריטית. הן גם הטילו עלויות כבדות על המתחרות והקשו על התחרות ההוגנת. בית הדין דחה את טענות בזק כי פעלה כדין, וקבע שאכן הפרה באופן ברור את חובותיה כמונופול.
יחד עם זאת צריך להדגיש: רשות התחרות פעלה באותה תקופה באופן הכי גרוע שמצופה מרשות תחרות אקטיבית. הרשות לא שעתה לבקשות משרד התקשורת ולא התערבה בזמן אמת בכל האירועים שאפיינו את פתיחת השוק לתחרות. רק לאחר שנרגעו הרוחות והשוק הסיטונאי החל לעבוד, הרשות נכנסה לעובי הקורה ואחרי הרבה מאד זמן החליטה להטיל את הקנס. היום כבר אפשר לומר בסבירות גבוהה, שאילו הרשות הייתה מבינה את גודל השעה ופועלת בנחישות, מרבית מחדלי פתיחת השוק היו נחסכים.
















