לירן לובלין, מנהל מחלקת מחקר, IBI בית השקעות נתן כותרת קולעת בתגובה לדוחות פרטנר והגדיר אותו "דוח טוב מאוד ומה שלא טוב בינתיים מייצר תזרים". לדברי לובלין "פרטנר פרסמה אתמול בערב את הדוח לרבעון השלישי של שנת 2023. התוצאות היו מעט מעל לצפי שלנו והושפעו מירידה במכירות וברווחיות של ציוד קצה (שתרמה לשיפור משמעותי בתזרים) כשבצד החיובי נרשמה עלייה של שני שקלים בהכנסה הממוצעת למשתמש (בנטרול קש"ג) ועלייה מרשימה ב EBITDA. גם תוצאות בתוצאות המגזר הקווי נוכח שיתוף הפעולה עם בזק וגם כאן אנו סבורים כי הפוטנציאל עדיין לא מוצה".
בהתייחסו למגזר הסלולר אמר – ממשיכים לטיב את מצבת הלקוחות, במקביל ציוד הקצה דורש התייחסות. פרטנר איבדה 9,000 מנויים מתוכם כאלף פוסטפייד. שיעור מנויי דור 5 עמד על כ-14% בסוף הרבעון. ההכנסה הממוצעת בנטרול קישוריות הייתה גבוהה ב- 2 שקלים אל מול הרבעון הקודם וב- 6 שקלים מול הרבעון המקביל, העלייה נבעה מהכנסות רואמינג גבוהות עונתית ומהמיקוד בחבילות ערך שהביאו במקביל גם לשיפור במבנה העלויות של החברה. שיעור הנטישה היה נמוך מאוד ועמד על 5.5% .
מכירות ציוד שוב היו הנקודה הבעייתית היחידה בדוח. פרטנר הציגה היקף מכירות נמוך (ירידה של 27% מול רבעון מקביל) ובמקביל שיעורי רווחיות גולמית של 10% בלבד. הנגזרת של ירידה בהיקפי המכירות היא ירידה בהון החוזר שהביא לעליה משמעותית בתזרים החופשי.
לגבי המגזר הנייח כותב לובלין – המשך צמיחה ושיפור נוסף במגזר הקווי, נרשמה עליה בהיקפי המכירות בעיקר כתוצאה מצמיחה במספר מנויי הסיבים שהביאה גם לשיפור ברווח הגולמי של המגזר הנייח שעלה ברבעון ל 19.3% אל מול 15.5%. הנהלת החברה מציינת כי לאור השלמת השלב העיקרי של פריסת הסיבים היא מעריכה כי היא תחבר אלפי משקי בית בודדים בשנת 2024 – המשמעות היא ירידה בהשקעות בסיבים.
לסיבים של פרטנר מחוברים כ-353 אלף מנויים עליה של 19 אלף מנויים מרבעון קודם מהם כ-63 מנויים על תשתית בזק – שיעור חדירה (של מנויי תשתית פרטנר בלבד) של כ 28%.
בטלוויזיה, סך הלקוחות למועד הדו"ח ממשיך לרדת ועמד על 210,000 ירידה של 3,000 מול רבעון קודם, והצפי הוא להמשך ירידה גם בהמשך השנה. תזרים מזומנים –הרבעון הזה היה גבוה במיוחד צפי להתמתנות בהמשך.
ההשקעות של פרטנר ברכוש קבוע עמדו ברבעון על 159 מיליון שקל וזאת בהתאם להערכות החברה כי היקף ההשקעות בשנת 2023 יעמוד על כ-20% מההכנסות או כ-700 מיליון שקל. התזרים החופשי לאחר תשלומי ריבית עמד על 145 מיליון שקל בעיקר בגלל השפעות קיטון בהון החוזר והשקעות נמוכות ברבעון. נציין כי הנתון אינו מייצג וברבעון הבא צפויה פרטנר להציג מספרים צנועים יותר. אנו מעריכים כי פרטנר צפויה להציג תזרים חופשי של 200 מיליון שקל ב- 2024.
בהקשר של השפעות המלחמה אמר החברה מציינת כי השלכות המלחמה על פעילות החברה עד כה התבטאו בעיקר בפגיעה בהכנסות משירותי נדידה ומכירת ציוד קצה וכי בהנחה שהפגיעה כתוצאה מהמלחמה תהיה דומה לזו שנמדדה עד כה, אזי הירידה ברווח לפני מס משירותי נדידה, בשל כל חודש לחימה, מוערכת בכ- 10 מיליון שקל.
בפרק מסקנות והמלצות אמר בסה"כ התוצאות של פרטנר לרבעון השלישי היו טובות מאוד והשיפור ב-ARPU ובייחוד בתזרים בהחלט מעודדים. נראה כי הירידה במכירות ציוד הקצה שחולשת על כל השוק פוגעת בעוצמה גדולה יותר בפרטנר (ירידה בהכנסות וברווחיות) וכי התקוות ממשיכות להימצא בשירותי הסלולר. גם בתוצאות המגזר הקווי יש שיפור נוכח שיתוף הפעולה עם בזק וגם כאן אנו סבורים כי הפוטנציאל עדיין לא מוצה.
מתחילת השנה המניה איבדה כ-40% מערכה ואנו סבורים כי הפוטנציאל להרעה מהותית בפעילות הוא מוגבל ובמחיר הנוכחי המניה מציגה יחס סיכון סיכוי אטרקטיבי לטווח הבינוני. "עדכנו את התחזיות בעיקר לאור השיפור בתזרים והעלנו מעט את שיעור ההיוון. המודל שלנו גוזר מחיר יעד של 20 ₪ למניה והמלצתנו נותרת על תשואת יתר".
לגבי תוצאות סלקום אמר "הערכנו שיהיה רבעון טוב והופתענו לטובה".
"תוצאות הרבעון היו גבוהות מהצפי המוקדם שלנו. בין המגמות החיוביות: סלקום ממשיכה לייצר מזומנים ולהקטין את היקף החוב שירד ב- 110 מיליון שקל מתחילת השנה. במגזר הנייד, נרשמה עליה נאה ב- ARPU בנטרול קש"ג והמשך גידול מרשים במצבת המנויים, במגזר הקווי נרשמה המשך צמיחה בתוצאות כתוצאה מהתרחבות מצבת לקוחות הסיבים. בצד השלילי: מכירות ציוד קצה טרם התאוששו ורשמו ירידה בשיעורי הרווח כתוצאה מתמהיל מכירות פחות רווחי. העלינו את שיעור ההיוון (נוכח עלייה בפרמיית הסיכון של ישראל) ובהתאמה הורדנו מחיר היעד ל- 17 שקל ושמרנו על המלצת תשואת יתר".
לגבי מגזר הסלולר אמר כי במהלך הרבעון סלקום רשמה עליה במספר הלקוחות בסלולר של 36,000 לקוחות. ההכנסה הממוצעת למשתמש בנטרול קש"ג עלתה בכשקל וחצי ועמדה על 39.7 שקל. ההשפעה העיקרית כאן היא הכנסות משרותי נדידה שהן גבוהות עונתית בחודשי הקיץ. מתחילת השנה עלה ה- ARPU מנוטרל קש"ג בכ- 3 שקלים ולמכירת חבילות דור 5 יש תרומה לא מבוטלת לכך. ההכנסות מציוד בנייד – בדומה למה שראינו בפלאפון – ממשיכות להיות נמוכות (השקת האייפון היתה מאוחרת ותבוא לידי ביטוי ברבעון הבא). לעומת זאת במגזר הנייח ראינו מכירות מוגברות שהביאו את סך ההכנסות ממכירת ציוד קצה לרבעון השלישי ל – 301 מיליון שקל שתרמו לרווח הגולמי 45 מיליון שקל (15% רווח גולמי).
לגבי המגזר הקווי אמר כי סלקום מציגה צמיחה נאה שמקורה בעיקר בשוק הפרטי שהביאה לגידול ב- EBITDA של המגזר של 12 מיליון שקל ברבעון ו-20 מיליון שקל מתחילת השנה. מספר לקוחות הטלוויזיה עמד על – 261 אלף מנויים – עלייה של אלף מנויים מול רבעון קודם (הטלוויזיה היא כלי למכירת סיבים). במקביל, כ-240,000 לקוחות סלקום כבר מחוברים לסיבים של IBC עליה מרשימה של 21 אלף מנויים מרבעון קודם.
השפעות המלחמה על הרבעון הרביעי ועל 2024
בשלב זה מוקדם להגדיר את היקף ההשפעה של המלחמה על התוצאות של סלקום ברבעון הרביעי ולתוך 2024. בצד השלילי אפשר להניח חולשה במכירת ציוד קצה ופחות הכנסות רואמינג . מנגד ובצד החיובי, היקפי הנטישות ירדו בחודשיים האחרונים, והשכר של העובדים שגוייסו לשירות מילואים (כמה מאות עובדים) משולם ע"י המדינה ויחסך בצד ההוצאות שלהחברה לתקופה הזו.
סה"כ דו"ח טוב מאוד של סלקום, כשהשפעות המלחמה ימשיכו להיות סימן השאלה הגדול להמשך השנה ולתוך 2024. העלנו את שיעור ההיוון במודל הערכת השווי והורדנו מעט את היקף מכירות ציוד הקצה לרבעון הרביעי. בנוסף יש לשים לב לכך שקשיי הנזילות של דסק"ש ימשיכו להכביד מסחרית על המניה.
במבט לשנה הבאה, התמונה במגזר הנייד נראית חיובית כשהשפעות המלחמה על הרואמינג הן הנעלם. עם זאת, אנחנו מניחים עליה של שקל אחד בהכנסה הממוצעת למשתמש אל מול הנתון המקביל ברבעון השלישי 2023 (בנטרול הפחתת הכנסות קש"ג).
















