שחר ברכה, שותף בדלויט ומוביל פעילות הענן, ולשעבר ראש רשות התקשוב הממשלתי, נשא אמש דברים בכנס שערכה הפירמה ביחד עם חברת 11Stream ואמר שישראל נמצאת במצוקה של חוות שרתים ואין פשוט חוות שרתים זמינות בארץ מאז ה – 7 באוקטובר. "למעשה, כל המקומות שהיו פנויים נרכשו".
ברכה התייחס למספר סוגיות של המשכיות בזמן אסון וביניהם דיבר גם על הנושא חוות שרתים תת קרקעיות והביקוש להן בזמן המלחמה: "אני לא חושב שיש ביקוש מיוחד לאתרים תת קרקעיים בגדול. הדגש הוא על פיזור גיאוגרפי הרבה יותר רחב. הפיזור הגיאוגרפי הוא הרבה יותר משמעותי מבחינת המשכיות עסקית בהגנה מאשר תת קרקע. יש תרחישים בתת קרקע שהוא מאוד משמעותי לגופים סופר ביטחוניים, סופר רגישים. אבל זה הקצה של הקצה. זה לא הכלל".
"יש ביקוש ל – Data centers מפני שכל מיני ארגונים זיהו שיש להם פערים בנושא של המשכיות עסקית בתחום ה – Disaster recovery) DR) וחיפשו מהר מאוד מקומות לפרוס שם את התשתיות והציוד שלהם. אבל לא אין דרישה מיוחדת לתת קרקע".
ברכה תיאר בדבריו איך ענן הוא למעשה הפתרון ארוך הטווח לנושא של המשכיות עסקית. "מצד אחד כל השוק, כל הפתרונות, בין אם מדובר על פתרונות חומרה או תוכנה, או פתרונות סייבר, עוברים להיות בשנים הבאות יותר ויותר מפותחים לפתרונות ענן או לכל הפחות הגרסאות הראשונות שלהם יהיו בענן. כלומר, חברות חפצות חיים צריכות להסתכל על התשתית של הענן ספציפית. ארגונים שתכננו איזשהו תרגיל המשכיות עסקית או איזשהו אתר dr ברגע האמת הבינו שהוא לא מספק אותם. חברות באותו קמפוס, באותו אזור גיאוגרפי, יוצרות גם את האתר הראשוני וגם את האתר המשני או אתר הגיבוי, אך בסיטואציה של מלחמה או שטח שלם שנמצא תחת קרב זה אירוע אחר. באופן כללי, מלחמה יוצרת סט איומים מאוד נרחב, מאוד שונה שבדרך כלל החברות לא מתכוננות אליו. אחד הדרכים להתמודד עם זה זה הענן שקודם כל מייצר המשכיות עסקית אינטרנטית מעצם האופן שבו העננים עובדים. בישראל כל אחת מהחברות שזכו בנימבוס עובדות ב-3 אזורים גיאוגרפיים שונים, מרוחקים אחד מהשני. אז יש להם המשכיות עסקית אינטרנטית מובנית בלי לעשות כלום. דבר שני, לחברות האלה יש ניסיון מצרפי של מעל 15 שנה בהתמודדות בשוטף. בתרחישים כאלה של המשכיות, שזה הרבה יותר ממה שכל ארגון גדול יכול לתרגל בעצמו עם 3 אנשים. הרבה פעמים מתעלמים לגמרי מהחזית של הסייבר באירועי מלחמה, כלומר, מסתכלים על רעידת אדמה, שריפה שיטפון או טילים לא עלינו, אבל בכל אירוע מלחמה כזה, אז גם חזית הסייבר מאוד מתקדמת. חברות הענן מייצרות השקעה מאוד כבדה, מאוד, רצינית בעולמות האלה, מרמת החומרה עד רמת השירותים עצמם וכל התווך שבאמצע שלמעשה בצורה אאוט אוף דה בוקס כבר מייעל את ההגנה של הארגון".
אורן נאומן, מהבעלים של 11Stream אמר בוובינר שמאז המלחמה נגמרו שטחי האחסון בישראל. הוא הדגיש שעסקים שנפגעו משקמים את עצמם גם בדרך של חיפוש שטחי אחסון בכל התחומים. נאומן אמר, "לצערי קיבלנו תזכורת, והמגזר הביטחוני היה הראשון לזהות את זה, למשמעות של קריסת תשתיות תקשורת קריטיות".
הוא התייחס לסוגיית הביקוש לאתרים תת קרקעיים – סוגיה שגם אנחנו התייחסנו אליה https://zmanavir.co.il/internet/22074/ ואמר "הפתרון הנכון הוא דווקא פיזור וגיבוי בין מספר אתרים במקום חוות תת קרקעיות שעולות יותר". לדבריו טוב עשתה המדינה שבמכרזים הגדולים שלה גיוונה בין האתרים תת קרקעיים לעיליים.
עוד הוא ציין כי יש ביקוש אדיר לשטחי אחסון בעקבות המלחמה וזה רק יילך ויגבר. הוא אמר שבמדינות רבות בעולם המצב הוא שישנה תמיד יתירות של 25% בשטחי האחסון, אך פה בישראל אנחנו נמצאים בבעייה חמורה של מחסור בשטחים.
בנושא השרידות אמר "היו הרבה כאלה שאמרו לא צריך, אין בעיה, יש לי חדר מחשב ממוגן מתחת לבניין. התברר שכן חייבים תוכנית. חייבים להכין אותה ולתכנן אותה ולהפעיל אותה בצורה מיידית. הנושא של בנייה עצמית שאנחנו חושבים שאנחנו יכולים לבנות לבד משום שאנחנו גוף עתיר הון, אז לא. חוות השרתים האלה, החדשות שנבנו, גם יותר יעילות, גם יותר חדשניות, ובעצם מה שקרה שהם גם נחשבות ליותר חסינות ובעצם מספקות שירותים מתקדמים מאוד למול מציאות משתנה.
נקודה נוספת היא שהביקוש לחוות צפוי לגדול עד 2030 פי 4.
















