רשות התקשורת הבריטית Ofcom, הפיצה בשבוע שעבר שימוע ציבורי בדבר היערכות לשעת חירום, ומתוך מטרה לעדכן את ההנחיות לחברות התקשורת על חובות העמידות של הרשתות והשירותים שלהם במקרי קיצון. ההתייעצות נועדה להבטיח שמפעילים ינקטו אמצעים ראויים ומידתיים להגנה על האינטרסים של הציבור והמשתמשים במקרה של הפרות אבטחה או אירועי שרידות, שיכולים לגרום להפרעות חמורות ורחבות לשירותי תקשורת.
המעניין בשימוע הציבורי של Ofcom הוא ההסתכלות הכוללת שלו על כל נושא התקשורת בחירום. במלים אחרות הוא משתדל להתרחק מהתמקדות ספציפית בתפעול הפיסי של רשתות תקשורת אלא דווקא מחפש לגבש אסטרטגיה יותר רחבה מבלי להגיד למפעילים כמה שעות גיבוי יהיה לכל אתר סלולרי ואיזה גנרטור להפעיל.
חוק התקשורת מ- 2003 באנגליה מחייב את חברות התקשורת לנקוט אמצעים ראויים ומידתיים לזיהוי, הפחתה, הכנה ותיקון של הפרות אבטחה, שכוללות גם אירועי שרידות, ולמנוע או להקל על השפעות שליליות שנובעות מהן. הפרות אבטחה הן כאלה שמשפיעות על הזמינות, האמינות או האבטחה של הרשתות או השירותים של הספקים. אירועי עמידות הם כאלה שמשפיעים על היכולת של הספקים לספק את הרשתות או השירותים שלהם באופן רציף ואיכותי. דוגמאות להפרות אבטחה או אירועי עמידות יכולות להיות תקלות טכניות, תקיפות סייבר, אסונות טבע, טרור או פעולות אנוש.
Ofcom מסבירה בהתייעצות שהיא אחראית למעקב ואכיפה של החובות הקשורים לעמידות של הספקים, ושהיא יכולה להטיל קנסות או לפעול באופן משפטי נגד הספקים שלא עומדים בחובותיהם. Ofcom גם מסבירה שהיא מפרסמת הנחיות לספקי התקשורת, שמטרתן להדריך אותם כיצד לעמוד בחובותיהם, ולהציג את הציפיות שלה מהספקים בנושא השרידות. ההנחיות הנוכחיות פורסמו בשנת 2017, ומאז התרחשו שינויים טכנולוגיים וחברתיים שמשפיעים על הסביבה התקשורתית.
לכן, Ofcom מציעה לעדכן את ההנחיות שלה, ולהכליל בהן מגוון של מעשים בתכנון, הקמה ודגמי הפעלה שמבטיחים רשתות ושירותי תקשורת עמידים ואמינים, כמו גם אמצעים ספציפיים שמצפים שספקי התקשורת ישקלו. ההנחיות המוצעות של Ofcom כוללות נושאים כמו ניהול סיכונים, תקנות ותקן, גיבוי ושחזור, תקשורת ושיתוף פעולה, ומעקב ודיווח. המטרה היא להבטיח רמה ראויה של עמידות לשירותי צרכנים ברחבי הממלכה המאוחדת, ולהגן על האינטרסים של הציבור והמשתמשים.
בנוסף, Ofcom קוראת להתייחסות נפרדת בנושא גיבוי החשמל לרשתות גישה ניידות (RAN), שהן מרכיב הרדיו ברשתות הסלולריות שמחברות את המכשירים הניידים לרשת הלאומית. רשתות הגישה הניידות תלויות בחשמל לפעולה, והפסקות חשמל יכולות לגרום להפרעות חמורות ורחבות לשירותי הלקוחות. בשלב זה, Ofcom לא כללה אמצעים הקשורים לספק גיבוי חשמל נוסף ברשתות הגישה הניידות בהנחיות המוצעות אלא רוצה להתחיל דיון על הגיבויים החשמליים שהספקים הניידים יכולים וצריכים לספק לרשתות ולשירותים שלהם, בהתאם לחובות האבטחה שלהם תחת חוק התקשורת 2003.
דוגמא לשאלות שנשאלות בשימוע:
– מה הם הגיבויים החשמליים הנוכחיים והצפויים ברשתות הגישה הניידות, ואיך הם משתנים בין אזורים שונים, סוגי רשתות שונים וספקים שונים?
– מה הם הסיכונים וההשפעות של הפסקות חשמל על רשתות הגישה הניידות, ואיך הם משתנים בין תרחישים שונים, כמו אירועי טבע, תקיפות סייבר או פעולות אנוש?
– מה הם הצרכים והציפיות של הלקוחות והציבור מרשתות הגישה הניידות במקרה של הפסקות חשמל, ואיך הם משתנים בין קבוצות שונות, כמו לקוחות פרטיים, עסקיים או חיוניים?
– מה הם העלויות והתועלות של הספקת גיבוי חשמל נוסף לרשתות הגישה הניידות, ואיך הם משתנים בין אפשרויות שונות, כמו סוללות, גנרטורים, רשתות חשמל חלופיות או רשתות גישה אחרות?
– האם יש צורך באמצעים נוספים או בשינויים בהנחיות העמידות של Ofcom בנוגע לגיבוי החשמל לרשתות הגישה הניידות, ואם כן, אילו אמצעים או שינויים יהיו הכי מתאימים ויעילים?
השימוע של ofcom מדגיש את האירוע בישראל ואת המהלכים שנוקט משרד התקשורת בנושא, שכפי שכתבנו מעורר הרבה מאוד מחלוקת אצל המפעילים. הם טוענים שמשרד התקשורת פועל בדיוק הפוך ויורד לפרטי פרטים הנוגעים לתפעול השוטף של הרשתות כאשר אין להם את הידע ואת הניסיון המתאים לכך. דוגמא לכך היא סוגיית התמסורות למתקני תקשורת שכמעט לא נדונה.
שאלה לא פחות חשובה שהמפעילים בישראל סבורים שחייבת להישאל, היא מדוע המשרד נטפל לנושא דווקא כעת בזמן המלחמה והאם לא היה נכון יותר להמתין עד אחרי המלחמה, כאשר ברור שכל דיון כזה חושף את הכשלים ברשתות.

















חברל שאנחנו רחוקים מאותש נות אור מרגולטורים כמו OFCOM , מתנהלים כמו מדינת עולם שלישי ומנוהלים תמיד רגע ארי קטסטרופה בגללש שרי תקשורת אוש לא מעונייניםב כלל בתיק שנפל עליהם או שהם עוסקים, כמו הנוכחי, בקידום המזזר שלהם בעיקר