ההתרחשויות בבזק סביב הליך מינוי היו"ר הנבחר, תומר ראב"ד, הן אולי המשמעותיות ביותר שארעו בחברה בשנים האחרונות, ועדיין יש לומר שרב הנסתר על הגלוי. העזיבה של היו"ר היוצא, גיל שרון, לפני מספר שבועות תפסה את אנשי קרן סרצ'לייט בהפתעה גמורה. הם לחלוטין לא ראו את זה מתקרב. בסרצ'לייט הבינו שהם צריכים להתעשת מהר ובדיון דירקטוריון שהתרחש בסמוך להודעתו של שרון הוחלט כי לא תוקם ועדת איתור וחרף זאת ירכז נציגה של סרצ'לייט בדירקטוריון, תומר ראב"ד, את רשימת המועמדים, יצמצם אותה ויגיע עם הרשימה המצומצמת לדיון נוסף בדירקטוריון.
עשרות רבות של מועמדים הגישו מועמדות לתפקיד היו"ר ובהם פוליטיקאים לשעבר, בכירים בענף התקשורת, בכירים בתחום הבנקאות, בכירים מהמגזר הציבורי, רובם ככולם אנשים עם ניסיון מקצועי וניהולי עשיר. אותם בכירים שהגישו את מועמדותם ולא ידעו הוא, כי במקביל לכל זאת, החלה להתגבש בקרן סרצ'לייט תפיסה שונה ביחס לתפקיד, בעיקר בעקבות דברים שהעביר אליהם נציגם בישראל ראב"ד שניהל כאמור את תהליך המיון. בסרצ'לייט, כך נראה, החלה להתגבש תפיסה של מינימום רעשים ומקסימום יציבות. בקרן חששו כי מינוי של יו"ר מבחוץ יביא לזעזועים בהנהלה, בהתנהלות והאסטרטגיה העסקית, וזה הדבר האחרון שהם רצו בתקופה שבה הם בעיקר עסוקים במימוש הדרגתי באחזקותיהם בבזק. בסרצ'לייט החלה להתגבש הבנה (שבהמשך תתברר כשגויה לחלוטין), כי אם הם רוצים יציבות ושקט, החלופה של מינוי נציגם תומר ראב"ד כיו"ר עשויה להיות הפתרון האידיאלי.
ראב"ד, עסק רוב שנותיו בייעוץ ובבנקאות השקעות וטענת ועד העובדים במכתב ששלחו לו היא שהוא מעולם לא שימש בתפקיד ניהולי בכיר, ודאי לא בתפקיד שאפילו מתקרב למה שמצופה ממועמד אפשרי לתפקיד יו"ר של אחת החברות הגדולות והמורכבות במשק. אבל, כך חשבו בסרצ'לייט, מינויו של ראב"ד יעבור את המוסדיים שלא מגלים עניין מיוחד בתהליך, יתקבל טוב בהנהלות החברות, וכמובן יעבור את הדירקטוריון שבו יש להם שליטה מוחלטת. ראב"ד, כך חשבו בסרצ'לייט, יוכל להחזיק במושכות במשך שנה וחצי שנתיים במהלכם תשלים הקרן את מכירות אחזקותיה בבזק.
אבל, כך מסתבר, סרצ'לייט לא יכלו לטעות טעות קשה יותר. בבזק אחרי עידן אלוביץ, הרגישות למהלכים הנתפשים כחסרי הגיון עסקי ונשענים אך ורק על ידי אינטרסים של בעלי השליטה, היא גבוהה ביותר. בקרב העובדים נתפס המהלך של סרצ'לייט כמהלך מושחת, לא פחות. בוועד העובדים מדברים על פגישה שהתקיימה עם ראב"ד ימים אחדים אחרי פרישתו של שרון ובה התחייב ראב"ד כי מהלך המינוי יבוצע בתיאום מלא עם הוועד. ראב"ד מכחיש את דבר הפגישה, אבל יש אינדיקציות חזקות כי האמת בעניין הזה היא עם ועד העובדים. ייתכן שראב"ד פעל בעניין זה עצמאית מכיוון שכבר ידע שיש כוונה למנותו וניסה לייצר שקט, לפחות עד לאחר המינוי.
אם המטרה העיקרית של סרצ'לייט במינויו של ראב"ד הייתה השגת מקסימום שקט, הרי שהם השיגו בדיוק את ההפך. ה"חמישייה" בבזק היא לא בדיוק הגורם שאתה רוצה לשחק איתו משחקי כוח. בצעד ראשון, קיבלה החמישייה החלטה כי לא תאפשר עוד להנהלה לפעול בניגוד להסכם העבודה. המשמעות המיידית של מהלך שכזה היא הפסקת העסקת קבלנים חיצוניים, דבר האסור על פי ההסכם, אבל התקיים בצורה רחבה מאד בבזק עד כה. עצירת הקבלנים מביאה כבר עכשיו לעצירה כמעט מלאה של תהליכי עבודה רחבים בבזק, הנשענים על קבלנים חיצוניים. חשוב לומר כי לא מדובר בשלב זה בסכסוך עבודה, אבל גם סכסוך עבודה עוד יגיע מן הסתם בימים הקרובים, ואיתו יגיעו צעדים ארגוניים משמעותיים עוד יותר.
בבזק של היום, אחרי עידן אלוביץ', נראה שהגמישות של בעל שליטה היא מצומצמת הרבה יותר. בתקופת אלוביץ' נמנע הוועד להתערב במעשיו של בעל השליטה, למעט באמצעות פעולות שעשה באופן עצמאי דירקטור מטעם העובדים דאז רמי נומקין, שמנעו לא מעט מהמעשים שלכאורה תוכננו. נדמה שוועד העובדים של היום, גם למוד ניסיון וגם מכה על חטא שלא התערב בזמנו ועצר את מהלכיו של אלוביץ' לגמרי. הוועד, יש לומר, זוכה לתמיכה מקיר לקיר מעובדי החברה. ניתן להעריך בזהירות שבסרצ'לייט מבינים את הסיטואציה ויחתרו במהירות לפשרה, גם במחירים כואבים מצידם. בינתיים המלחמה בין הצדדים ככל שהיא נמשכת תביא לנזקים הולכים וגדלים, שהראשונה לסבול מהם תהיה סרצ'לייט עצמה המצויה בהליכים כאלה ואחרים למימוש האחזקות בבזק.
















