דיווח שגרתי שהוציאה בזק בשבוע שעבר מלמד עד כמה המצב בחברה רגיש ונפיץ. על פי הדיווח שהוציאה בזק, מס הכנסה אישר כי יאריך בשנה נוספת את תוקפה של החלטת המיסוי בעניין נכס המס שבזק תוכל לנצל לאחר ביטול ההפרדה המבנית ומיזוג בין בזק ליס. את הדיווח חותמת בזק במשפט, שהופיע גם בדיווחים קודמים, לפיו "החברה ממשיכה לפעול מול גורמי הרגולציה השונים לביטול ההפרדה המבנית". המשפט המסיים מעלה תהיות שכן לאחרונה הודיעו ועדי העובדים בחברת בזק וביס כי לא יאפשרו כל פעולה של ההנהלות לביטול ההפרדה המבנית, וכל פעולה שכזו תחשב כעילה לסכסוך עבודה. האם למרות איומי הוועד ההנהלה פועלת מול גורמי הרגולציה לביטול ההפרדה המבנית?
פנינו בשאלה בעניין לבזק, והתשובה שקיבלנו מלמדת יותר מכל על המצב הנפיץ בחברה, ובקיצור היא סירבה להגיב. עולה השאלה מה טיבו של הדיווח של בזק לפיו "החברה ממשיכה לפעול" והאם אינו מציג למשקיע הסביר את התמונה המלאה והנכונה. אבל יותר משמעותי מכך נראה שמצב יחסי העבודה בבזק מתדרדר מיום ליום, וההנהלה משותקת שלא לומר מפוחדת לפעול.
נזכיר כי בעקבות מינויו של תומר ראב"ד, נציגה של קרן סרצ'לייט בדירקטוריון, ליו"ר הדירקטוריון, הביא את מערכת היחסים בין הוועד להנהלה לנקודת רתיחה שהחברה לא ידעה כמותה שנים ארוכות. סרצ'לייט סברו כי מינוי ראב"ד יביא לשקט ויציבות אך השיגו בדיוק את ההפך. העובדים עצרו את עבודת הקבלנים החיצוניים בפריסת סיבים והלקוחות מתחילים לקבל דחייה בהתקנות לשבועות קדימה.
בתחילת 2023 עוד היו תקוות שמשרד התקשורת יקדם את ביטול ההפרדה וכך הובטח לבעלי השליטה, אבל ככל שנקפו החודשים התברר כי לשר קרעי לא בוער שום דבר. גם ב- 2024 כנראה זה לא יקרה.
התמונה העולה סביב הדיווח על הסדר המס ומהלכי העובדים מלמדת על נזקים עצומים העשויים להיגרם לבעלי המניות בבזק כתוצאה מהמציאות שנוצרה. בינתיים בסרצ'לייט שומרים על שתיקה. גם הגופים המוסדיים המחזיקים היום נתח גדול בבזק טרם החליטו כיצד לנהוג בסיטואציה שנוצרה. דבר אחד בטוח, המצב הנוכחי לא יכול להתקיים לאורך זמן, ומישהו יהיה חייב להיות המבוגר האחראי בסיפור. לאור היכרות עם הגורמים בדירקטוריון החברה, ניתן להעריך בזהירות שלא משם תבוא לבזק הישועה, וללא מעורבות של הגופים המוסדיים בסיפור ספק אם נראה פתרון בעתיד הנראה לעין.
















