עצירת מערך הקבלנים בבזק מביאה לשיתוק כמעט מוחלט של מערך ההתקנות בחברה, כשצבר ההתקנות חצה לאחרונה את קו ה – 30,000 ממתינים להתקנה, כך נודע ל – zmanavir. ללא שינוי חד במצב הדברים, מעריכים גורמים בבזק כי צבר ההתקנות יגיע ליותר מ – 50,000 עד לסוף ינואר, דבר אשר יהווה פגיעה קשה במערך השירות בבזק.
נזכיר כי על פי הסכם העבודה בבזק אסור להנהלה להעסיק קבלנים חיצוניים כלל. לפני כשלוש שנים, בתקופה בה האמון בין העובדים להנהלה היה גבוה, הסכים יו"ר ועד העובדים דאז, שלמה כפיר, להתיר העסקת קבלנים חיצוניים בעולם התשתיות, אך גם זאת רק לתקופה קצרה ובהסכמת הוועד. מאז השימוש בקבלנים בבזק הלך וגבר, אך ככל שרמת האמון בין הוועד להנהלה פחתה גברה גם המתיחות סביב הנושא, עד שלאחרונה הודיעו בוועד בזק כי לא יאפשרו עוד להנהלה לעשות שימוש בקבלנים חיצוניים.
אין ספק כי הצעד שנקט הוועד אינו בא על רקע חלל ריק, אלא משקף את חוסר האמון המוחלט בין הוועד לבין בעלי השליטה ונציגם, תומר ראב"ד, שנבחר לאחרונה לתפקיד יו"ר החברה, כשעובדי בזק פועלים לסיכול המינוי. ככל הנראה גם מערכת היחסים בין הוועד לבין מנכ"ל החברה אינה מהמשופרות, אבל המנכ"ל נחשב בעיני הוועד חלש וחסר משמעות ועיקר הכעס מופנה ליושב ראש הנכנס ובעלי השליטה.
נסביר כי האיסור ההיסטורי בבזק על העסקת קבלני חוץ, נובע בראש ובראשונה מתוך דאגה לפרנסת העובדים. באופן היסטורי בוועד העדיפו כי החברה תקלוט ותעסיק רק עובדי חברה, גם אם המשמעות היא שעובדי החברה יעבדו קשה יותר. ככל הידוע בזק עוד לא התחילה בקליטת טכנאים שיכנסו בנעלי הקבלנים, כנראה מתוך תקווה שיגיעו בהמשך להסכמות עם הוועד שיאפשרו המשך שימוש בקבלנים. ע"פ ההערכות בזק תידרש לקלוט מאות רבות של טכנאים, גם באגפי הטכנאים וגם באגפי התשתיות, ע"מ למלא את החלל שיותירו הקבלנים.
בשלב זה נראה כי השיתוק בבזק יימשך ואף יחריף. בועד העובדים טרם הכריזו על סכסוך עבודה, אך נזכיר כי זה לא הנושא היחיד בו לא עומדת ההנהלה בהסכם. קיים לפחות עוד נושא מהותי אחד שהעלו העובדים, והוא העובדה שעל פי הסכם העבודה מגיע לעובדים כי יהיו להם שני נציגים בדירקטוריון, כאשר כרגע קיים רק נציג אחד, ובדיון שקיים דירקטוריון בזק בעניין לפני מספר שבועות הוחלט שלא להיענות לדרישת העובדים למנות דירקטור נוסף. בעיני העובדים מדובר בהפרה גסה של ההסכם.
ככל הידוע, עד כה, למרות שחלפו ארבעה שבועות מפריצת המשבר, לא קיים דירקטוריון בזק ולו דיון אחד בנושא המחלוקת עם העובדים ומשבר השירות בחברה ולא התקבלו החלטות בעניין. לעומת זאת, אותו דירקטוריון מצא את הזמן לקיים דיון בתנאי היו"ר הפורש גיל שרון, ולהעניק לו שוב מענקים על ליווי כניסתם של שני המנכ"לים, אחרי שרק לאחרונה הוענק לו מענק שנתי מיוחד בגין אותו נושא בדיוק. סדרי העדיפות של דירקטוריון בזק מלמדים אולי יותר מכל על מצב הדברים בחברה.
















