- עד שזה לא נגמר זה לא נגמר, אך אם לשפוט על פי המסתמן בתקציב משרד התקשורת לפי הטיוטה שפרסם משרד האוצר (רמז – אין התייחסות למשרד התקשורת בכלל מלבד לסוגיית עידן פלוס שאמור להיסגר) הרי שמשרד התקשורת בצרה צרורה.
אף אחת מהתוכניות של משרד התקשורת והעומד בראשו השר שלמה קרעי, לא תתוקצב ב – 2024, וזה אומר תקציב בסיסי לפעילות השוטפת ותו לא. אין כסף, לחדשנות, אין כסף לסייע לחברות הסלולריות בבניית אתרים סלולריים בדור החמישי, וזה אומר שאין כסף גם לתוכנית הגרנדיוזית של קרעי שביקש 1.7 מיליארד שקל בין היתר לצורך עיבוי אתרים סלולריים באזורים סמוכי גבול כך שיוכלו לפעול בעת הפסקת חשמל מעל לשעתיים.
קרעי צודק בדרישתו למצוא פתרון לסוגיית גיבוי האתרים הסלולריים. המצב כיום הוא שהחברות הסלולריות חייבות להחזיק את האתר ללא חשמל, למשך שעתיים. החברות מתחזקות מצברים באתרים (לרוב הן לא עומדות בדיוק בדרישות המשרד) שבפועל מספיקים לפחות וגם לא מוחלפים בתדירות מספיק גבוהה. שעתיים עבודה ללא חשמל זה כלום וראינו את זה בשבת השחורה במלחמה. כ – 100 אתרים ללא חשמל הפסיקו לעבוד מהר מדי בשטחי העוטף. קשה המחשבה שאולי וניתן היה להציל חיי אדם אילו אותם אתרים לא היו קורסים וניתן היה להמשיך ולנהל תקשורת חירום עם חלקם עוד כמה שעות. גם התמונות של אתרי סלולר מופצצים בצפון חרוטים בזיכרון.
הבעיה היא שמדובר בהוצאה שהחברות הסלולריות יתקשו לעמוד בה, וללא סיוע מהמדינה לא ניתן יהיה לארגן את העניין הזה. משרד התקשורת הגזים בהערכות שלו וסביר להניח שלא מדובר במאות מיליוני שקלים כדי לתת מענה לאותם אתרים שבאמת חיוניים וסמוכי גבול, אבל גם עשרות מיליוני שקלים זה לא משהו שהחברות יוכלו לעמוד בו, ועוד בפרק זמן כה קצר כפי שהמשרד רוצה.
2. למרות שנראה שהסלולר השנה הולך להיות בעייתי, עדיין נותר נושא אחד שדרכו ניתן לחולל שינוי גדול, והוא מתן אפשרות לכניסת חברת החשמל לשוק בכל הקשור לבניית אתרים סלולריים על מתקניה. נכון, זה בעייתי, ואיש אינו מתלהב לראות את חח"י שחקן בשוק הזה, אבל צריך לזכור מה עומד מנגד. כדי להגיע לפריסה אמיתית של 5G, החברות זקוקות לעוד 9,000 אתרים. זה מספר עצום. בקצב בנייה של כ – 600-700 אתרים שמוסבים (לא חדשים) בשנה זה גוזר פיגור משמעותי בשוק. צריך להגיד את האמת, כל הניסיונות להקל בהקמת אתרים כשלו. כמה שלא יאפשרו הקלות בחוקי התכנון והבנייה בערים, עדיין התושבים מתנגדים וראשי הערים מפחדים, ולחברות אין כסף להשקיע.
לא כאן המקום לפרט איך לאפשר את המהלך, אבל חשוב שהוא יהיה בשיתוף פעולה עם עובדי החברות הסלולריות ולא נגדם. לבנות אתרים על מתקני חשמל לסוגיהם זה גם אינטרס של העובדים אלא אם יש להם חלופה אחרת להציע. אנחנו רואים שאתרים משותפים גם לא עובד ולכן צריך למצוא דרך שהעובדים ייהנו מפירות המהלך כי אחרת הוא פשוט לא יהיה.
3. הנושא הבא שקרעי יכול לחולל בו שינוי אדיר הוא השוק הנייח. קטונתי מלהבין איך קרעי ואנשיו לא קולטים את הפוטנציאל שיש בידיהם להביא לשינוי עמוק בשוק התקשורת ולהגברת התחרות. בסופו של יום הקלף האחרון שיש לקרעי הוא הפחתה דרסטית במחירי השוק הסיטונאי ובמחירי השוק הסיטונאי פסיבי. כאן הוא לא תלוי באיש והאוצר יתמוך בכך בכל הכוח. המחירים הסיטונאיים גבוהים מאוד. למעשה אם קרעי היה רוצה הוא מזמן יכול היה להוריד את המחירים ולעשות טוב לאזרחי ישראל. זה טוב לתחרות, טוב לשוק האינטרנט שהמחירים בו עשויים לרדת, וזה עשוי לעשות טוב כיוון שהוא גם יכול להקטין את הרווחיות העודפת של בזק.
לא יודע מי מייעץ לקרעי אבל מורגש שהוא פשוט חסר ניסיון בתחום ואין אף אחד שיפרש עבורו את שוק התקשורת. ננסה לעשות זאת עבורו מכאן: משרד התקשורת ניסה להפחית את המחירים בשוק הנייח בשתי דרכים האחת דרך מחירי השוק הסיטונאי, והשניה דרך התערבות והפחתה בתעריפי בזק. בשני הניסיונות זה נכשל, ומדוע? כי למשרד לא היה אומץ ללכת את כל הדרך. המחירים הסיטונאיים גבוהים מדי, ולכן במקום להקטין את הרווחיות של בזק הם הגדילו אותה. כן, יש מקרים שאסור לו לקרעי להקשיב לאנשי המשרד. ב. ההפחתה במחירי הטלפוניה של בזק הייתה פיקציה. ליבה הרחום של לירן אבישר בן חורין המנכ"לית הקודמת מנע הפחתה משמעותית במחירים שאמורים היו להביא להקטנת הרווחיות העודפת של בזק ולהחזרת מה שגזלה במשך שנים לציבור. המשרד גם טעה בגדול בחישוביו אבל לא כאן המקום לפרט.
שורה תחתונה לקרעי יש קלף אחד מנצח שיכול להציל לו את הקריירה כשר בתפקידו הראשון. שרי תקשורת קודמים שידעו לנצל היטב את הקלפים שבידם הגיעו רחוק כיוון שהביאו לשינוי עמוק בשוק. קרעי יכול להביא להפחתה דרמטית במחירי האינטרנט בישראל, השאלה אם יהיה לו אומץ.

















ב'ה
חבר שאין חסימת יוטיוב ופייסבוק בישראל
יעקב רביעי המגיב היחיד:
חובב הדקטטורה לא מבין שאין כזה דבר
אדיוט בשם התורה = מציע שתיסע לאירן ותיהנה מצנזורה
אנחנו יודעים מה מעביר את שר התקשורת ומה הבוס (יאיר נ.) שלו מצפה ממנו
קרעי וכל הממשלה הזאת בזויה ואסון קיומי פשוט לכו כבר
הנדל הביא את הסיבים ?
הדבר היחיד שקרעי יכול להתגאות בו זה אומנות ההסתה ויצירתיות בגרימת קרע בעם. ובכל אני מסכים עם האמירה שלו, שילך לאזעזל.