איגוד המפעילים האירופאיים ETNO (European Telecommunications
Network Operators’ Association) מפרסם את הדוח השנתי שלו, והוא מצייר תמונה עגומה לצד הישגים בשוק הטלקום האירופאי. הדו"ח של האיגוד מתפרסם פעם בשנה והוא מתאר את מצב השוק האירופאי מהזווית של המפעילים. החשיבות של הדו"ח עבור השוק הישראלי נובעת מכך שישראל אימצה כללי משחק רגולטוריים רבים מאירופה, כללים שמשפיעים על מצב השוק עד היום.
"הדו"ח של השנה מצייר תמונה מרירה ומתוקה", כך פותח הדו"ח. מצד אחד, החדשנות ברשת מתחילה להמריא וההשקעה של מפעילי טלקום אירופיים מגיעה לרמות היסטוריות. מצד שני, התחרות העולמית בשרשרת הערך של קישוריות החלה לנגוס באירופה, והאיתנות הפיננסית של מגזר הטלקום רחוקה מלהשתפר. זה מעלה שאלות קריטיות לגבי יכולתה של אירופה לעמוד בהבטחה של אוטונומיה אסטרטגית פתוחה ולהוביל בטכנולוגיות תקשורת עתידיות". נזכיר שהאיחוד האירופאי רוצה להביא עד 2030 1 גיגה בסיב אופטי לכל בית באירופה והמפעילים מזהירים שהיעד יתפספס לאור ההשקעות הגבוהות והרווחיות הנמוכה של המגזר.
הדו"ח השנתי של השנה, לראשונה, עוקב אחר התקדמות החדשנות בנושאים העיקריים, כגון מיחשוב קצה, 5G עצמאי (SA), גישת רדיו פתוחה ועוד. טכנולוגיות אלה יגדירו את המובילות בתקשורת ובשירותים בעשור הבא ויהיו, כתוצאה מכך, חיוניות להשגת האוטונומיה האסטרטגית הפתוחה של אירופה בטכנולוגיה.
לדברי הארגון בשימוש ב-5G SA ובטכנולוגיות RAN חדשות, אירופה נמצאת בפער גדול מאסיה, אבל מצליחה יותר מצפון אמריקה בחלק מההיבטים. בנוגע למחשוב ענן, אירופה נמצאת מאחורי גם אסיה וגם צפון אמריקה.
באוגוסט 2023, רק 10 מתוך 114 רשתות 5G פעילות באירופה היו ‘5G SA’ (כלומר רשת שמשתמשת בליבת רשת 5G, משמע שאין לה תלות ב-4G LTE). זה אומר שאירופה נמצאת מאחורי אסיה עם 17 רשתות 5G SA שלה, אבל במצב טוב יותר מצפון אמריקה, שהיתה עם 4.
מבחינת טכנולוגיות הרשת האלחוטית (RAN), הפעילים המשיכו להראות אמון חזק ב-Open RAN: עם 11 ניסויים ופיתוחים ב-2023, אירופה הייתה מובילה על פני צפון אמריקה (8), אבל מאחורי אסיה ויפן (19).
ברחבי העולם, החשיבות של חברות טכנולוגיה בפעילותם של עסקי טלקום מוצגת על ידי הוצאות הענן וה-IT של מפעילי טלקום: ב-2023, לראשונה, מפעילים הוציאו יותר על שירותי ענן ו-IT חיצוניים מאשר על השירותים הפנימיים שלהם: הוצאות אלה צפויות להגיע ל-35 מיליארד דולר לעומת 33 מיליארד דולר בשירותים פנימיים, וכך להפוך מגמה היסטורית.
חברות הטלקום באירופה סובלות מרווחיות נמוכה, והשקעה נמוכה. המגמות ההיסטוריות בשווקי הטלקום נשארות ללא שינוי יסודי השנה נכתב בדו"ח. מגזר הטלקום האירופי ממשיך להפגין ביצועים נמוכים יותר מאשר הקולגות העולמיות שלו הן מבחינת הכנסות והן מבחינת השקעה. הדו"ח מצא שהספקים האירופיים ספגו למעשה את העלייה האינפלציה בשביל הלקוחות שלהם, משמע שההכנסות ירדו במונחים ריאליים. הכנסות הטלקום הקמעוניות של האיחוד האירופי עלו ב-2021 ו-2022 רק ב-0.7% ו-2.1% בהתאמה, מספרי צמיחה שמושפעים יותר מאשר האינפלציה, שעמדה על 2.9% ב-2021 ו-9.2% ב-2022.
















