הערכות במשרד התקשורת: לא יהיה מנוס מעריכת מכרז תמרוץ נוסף להשלמת הפריסה של סיבים אופטיים, וזאת על רקע היקף ההחזרה של אזורים שקבלנים התחייבו לפרוס והחליטו לוותר. המשמעות היא שלמרבה האכזבה, המפעילים יידרשו "למלא" את קופת התמרוץ כבר השנה כדי שניתן יהיה להשתמש בכסף לטובת השלמת פריסת הסיבים האופטיים בכל משקי הבית בישראל.
במשרד התקשורת מעריכים שהיקף משקי הבית שיידרשו להשלמת הפריסה, לאחר שתהיה בידם התמונה המלאה של מצב הפריסה בסוף מרץ, הוא כמה עשרות אלפי משקי בית. בזק פרוסה בכ-85% ממשקי הבית, ועל פי החוק היא אינה יכולה להתרחב מעבר ל-90%. כך שגם אם בזק תרצה לקחת על עצמה פריסה ביישובים נוספים, היא אינה יכולה לעשות זאת על פי החוק, ולכן בכל מקרה משרד התקשורת יידרש לפרסם מכרז תמרוץ נוסף.
עד לפני מספר חודשים, ההערכה במשרד הייתה שייתכן והוא לא יידרש למכרז נוסף, אבל היקף ההחזרות של אזורי תמרוץ על ידי קבלנים שוויתרו על פריסה באזורים שבהם זכו, משנה את התמונה. לכן, המדינה חייבת למצוא פתרון דרך מציאת קבלנים חדשים שיהיו מוכנים לעשות זאת.
עדיין לא ברור מה משרד התקשורת מתכוון לעשות מבחינת צעדי אכיפה מול אותם מפעילים קטנים/קבלנים שהחזירו אזורי זכייה, והאם יקנוס אותם. אותם מפעילים קטנים חזרו וטענו לאורך כל החודשים האחרונים שהם אינם יכולים לעמוד בחובות הפריסה בשל המלחמה שפרצה, ובשל קשיים רציניים בגישה לתשתיות שהותירה בזק, ושחייבו שדרוג והשקעה – דבר שלא לקחו בחשבון במכרז.
על פי מדיניות המשרד, כל מפעיל נדרש לשלם 0.5% מהכנסותיו השנתיות לטובת קרן ייעודית שמממנת את התשלומים לאותם זוכים. המכרז עובד בשיטה שבה המחיר הנמוך ביותר שמציע מתמודד לפריסה למשק בית באזור מסוים הוא הזוכה. חצי מהקרן ממומנת על ידי בזק, והחצי הנוסף מגיע מהמפעילים, שמאוד שמחו על כך שבשנה שעברה המשרד לא חייב אותם להפריש לקרן התמרוץ. השנה, כנראה יתאכזבו מאוד לגלות על הוצאה נוספת שלא תיכננו. היקף הקופה בפעמים קודמות עמד על כ – 90 מיליון שקל.
















