סבינה לוי מנהלת המחקר בלידר שוקי הון, פרסמה את הניתוח שלה על שוק התקשורת בעקבות פרסום הדוחות ל – 2023. לדבריה, "מבין שלוש חברות התקשורת, התוצאות של פרטנר לרבעון בלטו לרעה, והיו נמוכות ביחס לצפי שלנו הן ברמת הרווח, והן ברמת התזרים, התוצאות של בזק וסלקום היו מעט גבוהות ביחס לצפי. בנוסף, פרטנר הציגה שחיקה בהכנסות משירותי הסלולר ב- 2023 (ללא קש"ג), בעוד שסלקום ופלאפון הציגו צמיחה".
לוי מציינת כי "הסיבה לחולשה של פרטנר נבעה, בין היתר, מפגיעה משמעותית יותר בהכנסות הנדידה ברבעון 4 וצמיחה מתונה יותר בשלושת הרבעונים הראשונים. זאת לצד חולשה בסגמנט הציוד. כמו כן , התזרים של החברה הושפע לרעה מהשקעות ו תשלומי מס גבוהים. מאידך, הנהלת פרטנר מעריכה שיפור בתזרים החופשי בשנת 2024 בעוד שלהערכתנו, התזרים של בזק צפוי לרדת והתזרים החופשי של סלקום יישאר דומה לרמות של 2023".
היא כותבת בסקירה שלה כי ענף התקשורת הישראלי עבר טלטלה בשנת 2023, על רקע השפעות המלחמה והתחרות העזה. שלוש חברות התקשורת המובילות – בזק, סלקום ופרטנר – מתמודדות עם אתגרים משמעותיים, לצד הזדמנויות צמיחה עתידיות. פרסום הדו"חות הכספיים לרבעון האחרון של 2023 מאפשר לנתח לעומק את מצב הענף ואת הסיכויים והסיכונים העומדים בפני השחקניות המרכזיות בו.
ברבעון הרביעי של 2023, פרטנר הייתה החוליה החלשה מבין שלוש החברות. הרווח הנקי של החברה הסתכם בכ-25 מיליון שקל בלבד, נמוך בכ-55% מתחזיות האנליסטים שעמדו על 47 מיליון שקל. הכנסות החברה הסתכמו בכ-806 מיליון שקל, ירידה של כ-6.2% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2022. ה-EBITDA (רווח תפעולי לפני פחת והפחתות) ירד לכ-252 מיליון שקל, נמוך בכ-11% מהתחזיות. הקשיים של פרטנר נבעו בעיקר מפגיעה חדה בהכנסות הנדידה עקב המלחמה, וחולשה בתחום הציוד. מנגד, סלקום ובזק הפתיעו לחיוב עם תוצאות מעט גבוהות מהצפי.
על אף הקשיים, שלוש החברות ממשיכות להביע אופטימיות זהירה לשנים הקרובות. הן צופות עליה הדרגתית בהכנסה הממוצעת למנוי (ARPU) במגזר הסלולר, הודות למעבר לרשתות דור 5 ושיפור תמהיל המנויים. בתחום הסיבים האופטיים, החברות מצפות להמשך צמיחה משמעותית עם הרחבת הפריסה, כניסת מנויים חדשים ועליית מחירים. צמיחה נוספת צפויה להגיע מהמגזר העסקי.
לדברי לוי בזק התחילה את 2024 עם כיסוי סיבים של למעלה מ-2 מיליון בתי אב, ומספר מנויים של 565 אלף (כ-27% שיעור חדירה). החברה צופה הגעה לכיסוי של 2.5 מיליון משקי בית עד סוף 2024, עם פוטנציאל ל-3 מיליון עד 2030. שאיפת החברה היא להגיע ל-Take Up של 40% בטווח הבינוני, כלומר כ-1.2 מיליון מנויי סיבים עד 2028. במקביל, בזק מצפה לעלייה ב-ARPU הקמעונאי בתשתית מ-122.8 שקל כיום ל-140 שקל ויותר בעתיד. הפריסה האגרסיבית של הסיבים תלווה בעלייה זמנית בהשקעות (CAPEX) לכ-1.8-1.9 מיליארד שקל ב-2024, אך לאחר מכן צפויה ירידה לרמה של 16%-18% מההכנסות בהשוואה ל-19% ב-2023.
עבור סלקום, ההשקעה המוקדמת בתשתית הסיבים של IBC מוכיחה את עצמה ככדאית. החברה צפויה להעביר מעל 90% ממנוייה לתשתית הסיבים של IBC עד 2028, מהלך שיביא לחיסכון משמעותי בהוצאות וזינוק ברווחיות של המגזר הנייח. בסלולר, החברה ממשיכה להוביל עם הצמיחה הגבוהה ביותר מבין שלוש המפעילות. סלקום סיימה את 2023 עם תזרים מזומנים חופשי של 272 מיליון שקל, עלייה מכ-230 מיליון שקל ב-2022, תוך ירידה ביחס חוב נטו ל-EBITDA ל-1.5.
פרטנר, שסבלה מהתוצאות החלשות ביותר ברבעון הרביעי, מקווה לראות שיפור בשנת 2024. החברה מתכננת הרחבה משמעותית של מצבת המנויים על ידי מימוש אופציות מול בזק והגדלת הפעילות מול תשתית IBC. במקביל, פרטנר צופה ירידה בהיקף ההשקעות מ-656 מיליון שקל ב-2023 ל-550 מיליון שקל ב-2024, מהלך שאמור לתמוך בשיפור התזרים החופשי.
מבחינת הענף כולו, 2024 היא שנה קריטית. זהו חלון ההזדמנויות האחרון לחברות להגדיל את נתח השוק שלהן בתחום הסיבים לפני התייצבות השוק. בסלולר, ההכנסה הממוצעת למנוי תלויה במידה רבה בקצב ההתאוששות של הכנסות הנדידה. שנת 2024 גם מהווה הזדמנות לצמצום בהוצאות שיווק ומכירה עם התמתנות קצב הגיוס של מנויים חדשים, מה שיתמוך ברווחיות.
בית ההשקעות לידר ממליץ על השקעה בענף התקשורת, תוך מתן עדיפות בטווח הקצר לסלקום ופרטנר שצפויות להניב לדעתם תשואת יתר, ואופטימיות לגבי בזק בטווח הארוך יותר עם שיפור הסנטימנט כלפי המניה. יחד עם זאת, הם מדגישים גם את הסיכונים הקיימים כמו התגברות התחרות, עיכוב בביטול ההפרדה המבנית בבזק, והתפתחויות רגולטוריות בלתי צפויות.
















