מגה אירוע בשוק הווירטואליזציה: Broadcom הודיעה חד-צדדית על הפסקת מודל רישיונות התוכנה של VMware ומעבר לתשלום מבוסס שכירות. ההודעה התקבלה בתדהמה בכל השווקים בעולם, וגם בישראל, למרות שאצלנו עדיין מנסים לעכל את המשמעות הסופית של המהלך. שירותי ענן קריטיים, הן למגזר הציבורי והן למגזר הפרטי – כולל רשויות מקומיות, בתי חולים, אוניברסיטאות ועסקים מסחריים – כולם ניצבים בפני אי-ודאות וכאוס לאחר החלטתה החד-צדדית של Broadcom לסיים את כל רישיונות התוכנה של VMware ב-1 באפריל 2024.
ספקי שירותי תשתיות ענן באירופה ובישראל מזהירים כי ללא רישיונות VMware, או מעבר לשכירות במחירים מופרזים, הם עומדים בפני סכנה ממשית לעסקים שלהם. בעולם, וגם בישראל, משתמשים במונחים של אסון מתקרב. תאגידים גדולים ושירותים ציבוריים, כמו גם עסקים קטנים ובינוניים וסטארט-אפים, חוששים שלא יוכלו להרשות לעצמם לתחזק שירותים מקוונים המבוססים על וירטואליזציה נפוצה של VMware.
גורם בכיר בשוק הישראלי אמר כי מדובר במגה אירוע: "Broadcom קנתה את VMware ב-61 מיליארד דולר, ועכשיו היא רוצה להתחיל ולהחזיר את ההשקעה שלה". לדבריו, "רבים מהמנמ"רים בעולם אמרו: "אני לא צריך לרוץ לענן. יש לי VMware, טוב לי איתם, אני יכול למתוח אותו לענן, כלומר לקחת את הרישיונות שלי ולהשתמש בהם גם בענן, ואין לי שום סיבה לעבור לענן". כל אלו חטפו עכשיו מכה קשה. Broadcom באה ואומרת: "אנחנו סיימנו למכור רישיונות של VMware. מעכשיו אתם משלמים שכירות (subscription), אין יותר רישיון קבוע (perpetual)".
מה שאומר שאם כל המנמ"רים שבנו על להמשיך עם תצורת העבודה הנוכחית שלהם וגידול איטי, פתאום מבינים שכל גידול עתידי שלהם יהיה מבוסס על שכירות, ואז האינטרס לבחון מעבר לענן נהיה פתאום הרבה יותר משמעותי. זהו שינוי שאף אחד לא ראה אותו מגיע, ובישראל, כמו גם בעולם, רק מתחילים להבין את גודל ועוצמת השינוי, מפני ש-VMware שולטת בשוק ללא עוררין, ולמהלך הזה יכולות להיות השלכות כבדות מאוד על כל התעשייה. המפעילים בישראל עדיין מנסים להבין היכן הם פוגשים את האירוע הזה וכיצד הוא הולך להשפיע עליהם.
















