בנאומו בסמינר במסגרת פגישת מועצת המנהלים של Nordic Investment Bank בטאלין, אסטוניה, אמר Börje Ekholm מנכ"ל אריקסון, כי תעדוף מתמשך של רגולציה בתחום הטלקום על פני חדשנות – בשילוב עם המבנה המפוצל של שוק ספקי שירותי התקשורת (CSP) באירופה – מעכב את יכולתו של האזור לאמץ טכנולוגיות דיגיטליות וכלכלות חדשות באותו קצב כמו אזורים כמו סין, ארה"ב והודו.
עם רוב ה-CSPs האירופיים שכיום אינם מייצרים תשואות המכסות את עלות ההון שלהם, Ekholm הזהיר כי התוצאה הסופית של גישה מתמשכת זו עלולה לראות את אירופה מורדת למוזיאון עם אמנות נהדרת אך ללא תעשיות מובילות, חסרה בטכנולוגיה דיגיטלית, חדשנות ומנהיגות תעשייתית על במה עולמית.
בהתייחסו לחדשנות בבינה מלאכותית (AI) כדוגמה, הוא אמר כי האיחוד האירופי משך רק ארבעה אחוזים מהמימון שהוקצה לטובת ה-AI עד כה, בהשוואה ליותר מ-80% עבור ארה"ב וסין.
הוא אמר שאותה גישה פתוחה לאימוץ דיגיטציה היא מה שאיפשרה לארה"ב ולסין לנצל את יכולות תשתית הרשת הדיגיטלית של 4G. בתמורה, לדבריו, זה יצר חברות רבות חדשות שנמצאות כעת ברשימת Fortune 500 – רשימת 500 החברות המובילות בעולם לפי הכנסות – בעוד שהייצוג האירופי ברשימה הצטמצם.
Ekholm אמר שההשקעה הממוצעת בתשתיות דיגיטליות באירופה כיום היא פחות ממחצית מזו שבארה"ב. "אנחנו צריכים להתייחס לזה ברצינות", אמר. "פריצות דרך טכנולוגיות יוצרות מציאויות שוק חדשות ומשנה תחרות. זו היכולת להתחדש ולחדש שהיא קריטית".
Ekholm התייחס גם לפיצול (מספר השחקנים) בשוק הטלקום האירופי, ואמר כי ה-CSPs נמצאים בעמדת נחיתות בקנה מידה תחרותי בהשוואה לשווקים כמו ארה"ב, סין והודו.
"עבור מפעיל, קנה מידה חשוב, ומפעילים אירופיים הם תת-קריטיים בקנה מידה", אמר. "מספר המנויים הממוצע למפעיל באירופה הוא 4.4 מיליון – בהשוואה ל-95 מיליון בארה"ב, 300 מיליון בהודו ו-400 מיליון בסין. אירופה פשוט צריכה איחוד מפעילים בתוך השוק".
כדי להתחרות על מנהיגות טכנולוגית, אמר Ekholm כי אירופה חייבת לתת עדיפות לחדשנות על פני רגולציה. "מדובר ביכולתה של אירופה ליצור מקומות עבודה ולהשיג שגשוג כלכלי", אמר. "הדיגיטציה רק תואץ. בניית תשתית דיגיטלית בעלת ביצועים גבוהים בכל מקום היא המפתח לתחרותיות העתידית של אירופה, להובלה טכנולוגית ולשאיפות הפחתת פליטות הפחמן. לקובעי המדיניות האירופים יש תפקיד חיוני בהפיכת הדבר לאפשרי".
Ekholm הצביע על ההשקעה של Ericsson בבניית מפעל חכם מהדור הבא בטאלין, ועל תמיכתם של גופי השקעה כמו Nordic Investment Bank, כדוגמאות לפעולות שיכולות להניע את התחרותיות הדיגיטלית האירופית.
"הסכם המימון עם Nordic Investment Bank הוא כלי חשוב לשיפור העמידות שלנו", אמר. "אנו מעריכים את השותפות שלנו. זה טוב עבור Ericsson, אבל גם עבור אזור הנורדי-בלטי".
נשיא אסטוניה אלאר קאריס, וקארן אלמן, המזכיר הכללי של מועצת השרים הנורדית, היו בין הקהל במהלך נאומו של Ekholm בסמינר 'Stronger together – המציאות הגאופוליטית החדשה והשפעתה על האזור הנורדי-בלטי'.
















