עבור משקיעים ואנליסטים העוקבים אחר ביצועיה של קבוצת "בזק", תוצאות הרבעון הראשון של מגזר התקשורת הפנים-ארצית הנייחת (בזק קווי) מספקות תובנות חשובות על מצבה של הזרוע המרכזית בקבוצה. במבט ראשון, הירידה של 1.8% בהכנסות המגזר ל-1,091 מיליון שקל עשויה להדליק נורת אזהרה, אך בחינה מעמיקה של התפלגות ההכנסות מציירת תמונה מאוזנת יותר. הירידה החדה של 21.4% בהכנסות מטלפוניה קווית ל-143 מיליון שקל, על רקע קיצוץ תעריפים רגולטורי וצמצום מצבת הקווים, מדגישה שהטלפוניה של בזק ירדה להיקף של כ – 15% מהכנסותיה. עם זאת, בזק קווי הפגינה יכולת לקזז זאת עם המשך צמיחה של 4.6% בהכנסות משירותי אינטרנט, שהגיעו לשיא של 501 מיליון שקל.
הצלחה זו באינטרנט נשענת על נתונים תפעוליים מרשימים. ברבעון זה, בזק קווי הגדילה את מספר המנויים על תשתית הסיבים האופטיים המתקדמת שלה ב-70,000 ל-635,000, עלייה של 14.1% בהשוואה לרבעון הקודם. בנוסף, ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי אינטרנט קמעונאי (ARPU) עלתה ל-127 שקל, שיפור הן ביחס לרבעון המקביל אשתקד (120 שקל) והן ביחס לרבעון הקודם (125 שקל). עם נתח שוק של כ-68% במנויי אינטרנט קמעונאיים ונוכחות בכ-2.2 מיליון בתי אב בסיום הרבעון, מעמדה של בזק קווי בשוק הפס הרחב נותר איתן.
לצד זאת, המגזר הצליח גם לבלום את קצב הנטישה (churn rate) של מנויי הטלפוניה שעמד על 3.1% ברבעון, עלייה של 0.6% בלבד לעומת הרבעון הקודם. בשילוב עם הכנסות יציבות משירותי ענן ודיגיטל (87 מיליון שקל), ניכר כי למרות האתגרים, בזק קווי מצליחה להתאים את תמהיל ההכנסות שלה למציאות המשתנה.
בצד העלויות וההוצאות, בזק קווי רשמה ירידה של 6.2% בהוצאות הפעלה וכלליות ל-183 מיליון שקל, בעיקר עקב קיטון בהוצאות קבלני משנה ובהוצאות קישוריות. גם הוצאות השכר ירדו ב-1.1% ל-260 מיליון שקל, בשל העובדה שעובדים רבים נמצאים במילואים או בגלל שיבושים בעבודות הקבלנים בשל חילוקי דעות עם ועד העובדים. למרות הגידול של 2.9% בהוצאות פחת והפחתות ל-252 מיליון שקל על רקע ההשקעה בתשתיות, בזק קווי שמרה על יציבות הרווח התפעולי שהסתכם ב-397 מיליון שקל, ירידה של 1.5% בלבד. שיעור הרווחיות התפעולית הגיע ל-36.4%, מהגבוהים בענף.
בתחתית הדוח, הרווח הנקי של המגזר צמח ב-3.6% והגיע ל-258 מיליון שקל. זאת הודות גם לירידה של 31.6% בהוצאות המימון נטו ל-52 מיליון שקל, שקיזזה את העלייה בהוצאות המס. נתונים אלה מצביעים על כך שלצד השקעות נרחבות בתשתיות, בזק קווי מצליחה לשמור על בסיס פיננסי חזק עם רמת מינוף סבירה.
ניר דוד, מנכ"ל בזק, "אני גאה להציג לראשונה את דוחות החברה כמנכ"ל בזק. ברבעון הראשון של שנת 2024 צמחה החברה בהכנסות הליבה ורשמה שיא גם בהכנסות משירותי אינטרנט אשר חצו לראשונה את רף החצי מיליארד שקל לרבעון.
"הצמיחה בהכנסות בתחומים אלה הביאה לעלייה ברווח הנקי המתואם בשיעור של כ-1.6% לכ-258 מיליון שקל, יחד עם ירידה בהוצאות המימון ועל אף הירידה בהכנסות מטלפוניה. ברבעון האחרון השלמנו את מהלך ההובלה שלנו בסיבים, וכיום יש לנו כ- 664 אלף לקוחות מחוברים והפריסה כבר מגיעה לכ-2.2 מיליון משקי בית. שיעור השימוש ברשת, לצד קצב הפריסה המהיר, צומח גם הוא ועומד כיום על כ-30%.
"בזק נמצאת בתנופת חדשנות, וכחלק ממנה משיקה השבוע, לראשונה בישראל, נתב בתקן ה-'Wi-Fi 7' המספק קצב הגבוה פי 3 ואף יותר מהקצבים הקיימים היום בשוק. בתקופה הקרובה, לצד המשך הפריסה וגיוס לקוחות לסיבים, תיכנס החברה גם לתחום אספקת החשמל מתוך מטרה לחדש ולהוביל בו".
תומר ראב"ד, יו"ר בזק: "תוצאות הרבעון הראשון מבטאות את אסטרטגיית הצמיחה של קבוצת בזק, עם הכנסות של כ-2 מיליארד שקל בתחומי הליבה. גידול זה נעשה תוך כדי התמקדות בהשקעות משמעותיות בתשתיות מתקדמות, לרבות סיבים אופטיים, טכנולוגיית 5G בסלולר ומעבר לפלטפורמת IP ב-yes, המאפשרות לחברות בקבוצה לספק את שירותי התקשורת המתקדמים ביותר ללקוחות.
"אלה הדוחות הכספיים השניים שאנו מפרסמים הכוללים את השפעת המלחמה שאינה מהותית ברמת קבוצת בזק, אך היא מבטאת ירידה ב-EBITDA המתואם של כ-2% בעיקר עקב הירידה בשירותי הנדידה בפלאפון ואי-חיוב לקוחותינו המפונים מבתיהם. יחד עם זאת, תוצאות הרבעון תואמות את ציפיותינו. אנו ממשיכים לחזק את איתנותה הפיננסית של הקבוצה, תוך הפחתת החוב נטו לרמתו הנמוכה ביותר מאז שנת 2010. צעד זה מבטיח את יציבותה הפיננסית של בזק ואת יכולתה להמשיך ולהשקיע בפיתוח טכנולוגיות חדשניות ובשירותים איכותיים עבור לקוחותיה גם בעתיד".
















