משרד התקשורת מואשם במחדל חמור בטיפול בתעריפי שירותי הגישה רחבת הפס (BSA) הניתנים על ידי חברת בזק באמצעות רשת הסיבים המתקדמת שלה. לטענת ספקיות התקשורת הקטנות גילת טלקום, טריפל סי מחשוב ענן, אינטרנט רימון ו-099 פרימו תקשורת, המייצגות את מחוללות התחרות העיקריות בשוק, המשרד מפר את ההחלטה שקיבל בעצמו לפני כמעט 4 שנים ובכך גורם לפגיעה הולכת ומחריפה בתחרות בשוק התקשורת.
באוגוסט 2020 פרסם משרד התקשורת החלטה לקבוע תעריפים סיטונאיים זמניים לשירותי BSA על רשת הסיבים של בזק, בהתבסס על תעריפים שהציעה אז חברת IBC כ"נקודת ייחוס". זאת, עד להשלמת עבודה מקצועית לקביעת תעריפים מבוססי עלות שהובטח כי תושלם בתוך 3 שנים.
אולם, בחלוף כמעט 4 שנים, לא זו בלבד שהמשרד לא קבע תעריפים מבוססי עלות, אלא שהוא לא הגיב לשינויים הדרמטיים שחלו בשוק. בזק, פרטנר, סלקום והוט חתמו על הסכמים המעניקים להן תעריפים מועדפים משמעותית מאלו הקבועים בתקנות, והשתלטו על השוק באופן מוחלט.
הספקיות הקטנות טוענות כי בכך המשרד נוהג בחוסר סבירות קיצוני. התנהלותו מהווה הפרה של חובות מנהליות כמו הגינות, עמידה בזמנים, קיום הבטחות והימנעות משינוי מדיניות בלתי מנומק. בנוסף נגרמת פגיעה בזכויות יסוד כמו חופש העיסוק וחופש התחרות.
לטענתן, השתלטות האוליגופול על השוק יוצרת פרקטיקה אנטי תחרותית חריפה ופוגעת ביכולתן לאתגר את השוק. בין היתר, הסכם בזק-פרטנר מעניק לפרטנר תעריף נמוך בכ-42% מזה שמשלמות הספקיות הקטנות. כל זאת בחסות משרד התקשורת שבחר שלא לאכוף את האיסור על מתן הנחות לגודל.
הספקיות דורשות שהמשרד יפרסם באופן מיידי שימוע לקביעת תעריפים מבוססי עלות, ובמקביל יחיל תעריף מעודכן המבוסס על הסכם בזק-פרטנר כנקודת ייחוס עדכנית. הן מאיימות בפנייה לערכאות אם דרישתן לא תיענה תוך 21 ימים.
ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "משרד התקשורת פועל לקידום תחרות אמיתית בתחום הסיבים ומעודד פריסה של תשתיות מתקדמות בכל רחבי המדינה על ידי מגוון חברות.
שוק תשתיות הסיבים הוא שוק חדש המתפתח בשנים האחרונות, כך שהטענה בדבר יצירת אוליגופול בשוק הזה אינה ברורה. מדיניות המשרד הביאה לכניסה של חברות רבות לתחום ולזינוק חד בשיעור הנגישות לסיבים. למעשה, במהלך השנה הנוכחית כבר ליותר מ-90% ממשקי הבית תהיה נגישות לסיבים, שיעור גבוה מאוד בהשוואה בינלאומית.
על מנת להגביר את התחרות ולצמצם את הריכוזיות בשוק, יש לפעול בסדר הנכון לטובת הציבור הרחב ולא לטובתה של חברה זו או אחרת. לפיכך, לאחר בחינה מקצועית שנערכה בתחום השוק הסיטונאי המשרד בחר באופן יזום להתחיל במהלך של הפחתה חדה של מחירי השוק הסיטונאי על שימוש בתשתיות הפיזיות של בזק, ב- 44%, החל מאפריל 2024.
כפי הידוע, בזק היא החברה היחידה המחזיקה בתשתית תקשורת פיזית (תעלות, קנים, גובים, עמודים וכו') בכל רחבי מדינת ישראל. הגישה לתשתית זו היא "שער הכניסה" לתחום הסיבים. תנאי הגישה לתשתיות הפיזיות של בזק משפיעים באופן ישיר על היכולת ועל התמריץ של חברות תקשורת אחרות להניח תשתיות עצמאיות ולהתחרות בבזק במתן שירותי אינטרנט לציבור.
במקביל, לצד פעילות המשרד בעת המלחמה להבטחת רציפות תפקודית של התקשורת, יקבעו גם תעריפי שירותים נוספים בשוק הסיטונאי. המשרד כבר החל בעבודת הבחינה ופועל בימים אלו להשלמת העבודה המקצועית הנדרשת לשם כך ועל פי תכנית העבודה של המשרד, עבודה זו צפויה להסתיים בנובמבר 2024".
















