חברות התקשורת נערכות למאבק מול משרד התקשורת, שהחליט על החזרת קופת התמרוץ. נראה כי החברות ינסו לשכנע את שר התקשורת, שלמה קרעי, לעצור את המהלך עוד לפני שיגיע לאישור בוועדת הכלכלה. החברות יטענו שהמשרד מטיל עליהן עוד ועוד גזירות שלא לצורך כאשר יש פתרון קל ופשוט להשלמת הפריסה באמצעות בזק.
בנוסף קרוב לוודאי שהחברות ייאלצו לרשום הפרשה בדוחות הרבעון השלישי, אירוע שתהיה לו השפעה על השורה התחתונה. ההערכה היא שעבור המפעילים הגדולים התשלום לקופת התמרוץ החדשה יעמוד על כ – 5 מיליון שקלים.
בינתיים, עם פרסום הידיעה אתמול באתר, החלו שיחות בין כל המפעילים בשאלה כיצד לפעול בעקבות ההחלטה. נודע לנו כי בזק קרובה להבנות עם משרד התקשורת על פריסה בכ-35-40 אלף משקי בית שהוחזרו לקופת התמרוץ, מתוך 42 אלף. המספר האחרון אינו המספר הסופי של משקי הבית שהמשרד מעריך שיידרש להשלים בהם פריסה, אך הוא אינו מפרסם את המספר כדי לא להשפיע על מכרז התמרוץ. ככל הנראה מדובר בעוד כמה עשרות אלפים בודדים של משקי בית שהמשרד מתעקש להוציא למכרז בשנה הבאה כדי להשלים פריסה בכל הארץ.
נזכיר כי המשרד פרסם שהערכת עלות הפריסה שנותרה היא 37 מיליון שקלים, ושהוא יגבה מהמפעילים 0.2% מהכנסותיהם במסגרת זאת. המשרד גם אינו מוכן להתייחס ליתרת הסכום שנותרה בקופת התמרוץ בהיקף של 14 מיליון שקלים, ובכל מקרה מבהיר שאם יישארו עודפים בקופת התמרוץ, הם יוחזרו למפעילים.
המפעילים כועסים על המשרד היות שהופתעו לגלות שפתאום מפורסם תזכיר חוק מבלי שעודכנו, ומפני שבזק מוכנה, ככל הנראה, לקחת נתח גדול יותר ואף את כל הפריסה שנותרה על עצמה, בתמורה לביטול הקמת קרן נוספת (בזק מממנת מחצית מהקרן על פי חוק). מנגד, משרד התקשורת טוען שהוא אינו מעוניין לתת לבזק את כל משקי הבית שנותרו לפריסה, כי אין סיבה לעשות זאת כשקיים סיכוי שיהיו מתמודדים שיסכימו במחיר התמרוץ המתאים לפרוס בעצמם.
נסביר כי הרעיון של מכרז תמרוץ הוא שקבלנים וחברות תקשורת יכולים להגיש הצעה במכרז על אזור מסוים, והתשלום מגיע מהקרן. כלומר, אם מדובר באזור שהוא קשה לפריסה או שהקבלנים צופים שיהיה קשה למכור בו, ניתן להניח שהמחיר שיציעו במכרז יהיה גבוה בהתאם לסיכון. אך היות שהמצב הוא שקבלנים החזירו אזורי פריפריה שהם קשים מאוד לפריסה, קיים ספק אם בכלל יהיו מתמודדים על האזורים שנותרו. משכך טוענים המפעילים כי עדיף לסיים את האירוע ולהשלים פריסת סיבים אופטיים בכל הארץ באמצעות בזק, שמוכנה לקחת זאת על עצמה.
















