משרד התקשורת הודיע היום כי החליט לדחות את ההכרזה על שיעור התשלום לקופת התמרוץ לשנת 2024, בעקבות מידע חדש שהגיע לוועדת המכרזים הבינמשרדית. ההחלטה מגיעה לאחר שבתחילת החודש פרסם המשרד טיוטת צו להערות הציבור, שהציעה להפחית את שיעור התשלום מ-0.5% ל-0.2% מהכנסות המפעילים.
קופת התמרוץ נועדה לממן את פריסת תשתיות סיבים אופטיים באזורים שאינם כלכליים עבור חברות התקשורת. השיעור המדויק של התשלום לקופה מושפע ממספר גורמים, ובראשם מספר משקי הבית הצפויים להיכלל במכרז השלישי לפריסת סיבים.
ענבל משש, מנכ"לית המשרד, החתומה על המכתב, הסבירה בהודעה כי "מאז פורסם הצו להערות הציבור, הגיע אל ועדת המכרזים הבינמשרדית מידע ממנו עולה כי יש אפשרות של ביטולי זכייה נוספים בהיקף משמעותי בתקופה הקרובה". נושא זה נמצא כעת בהליך בירור ובדיקה.
ביטולי זכייה מתייחסים למקרים בהם חברות שזכו במכרזים קודמים מבקשות לבטל את זכייתן באזורים מסוימים. במקרים כאלה, משקי הבית באותם אזורים עשויים לחזור למאגר האזורים הזקוקים לתמרוץ, ובכך להגדיל את היקף המשאבים הנדרשים מקופת התמרוץ.
גורם נוסף המשפיע על שיעור התשלום הוא החלטות שר התקשורת לגבי אזורי פרישה של חברת בזק. במקרים מסוימים, לאחר ביטול זכייה של חברה אחרת, בזק יכולה לבקש ולקבל אישור לפרוס סיבים באזור מסוים, מה שמוריד אותו מרשימת האזורים הזקוקים לתמרוץ.
משרד התקשורת לא מסר מועד חדש להכרזה על שיעור התשלום לשנת 2024, אך ציין כי ההודעה תינתן "במועד מאוחר יותר השנה", אך בינתיים החברות ממתינות לדעת מה יהיה היקף התשלום שיידרשו להעביר לקופת התמרוץ בשנה הבאה.
נזכיר כי השבוע פרסמנו על כך שועדת המכרזים הודיעה לחברת נורקום כי היא שוקלת לחלט לה ערבויות ולקחת לה אזורי תמרוץ שבהם לא השלימה את חובות הפריסה שלקחה על עצמה. סביר להניח שזה היה אחד מהגורמים שהשפיעו על ההודעה מהיום.
















