משרד התקשורת ניצב בפני החלטה משמעותית בנוגע לעתיד אזורי התמרוץ של חברת נורקום, החלטה שתשפיע באופן ניכר על שיעור הגבייה של קופת התמרוץ. חברת נורקום, שזכתה במכרז לפריסת תשתיות תקשורת בעשרות אלפי משקי בית, קיבלה לאחרונה מכתב ממשרד התקשורת https://zmanavir.co.il/internet/25231/ המתריע על אפשרות לשלילת זכייתה במכרז וחילוט ערבויות, עקב אי-עמידה בתנאי המכרז והיעדר השלמת הפריסה כמתחייב.
כפי שפרסמנו בסוף השבוע האחרון https://zmanavir.co.il/internet/25300/ בעקבות מצב זה, המשרד הקפיא את תוכניתו לגביית 0.2% מהכנסות המפעילים לטובת קופת התמרוץ. ההקפאה נומקה באי-ודאות לגבי היקף משקי הבית הנדרשים לפריסה, כאשר הסיבה העיקרית – אזורי הפריסה של נורקום – לא צוינה במפורש.
מכרזי התמרוץ לפריסת תשתיות תקשורת מתקדמות הם חלק ממדיניות ממשלתית רחבה יותר לצמצום הפער הדיגיטלי בישראל. תוכנית זו, שהושקה ב-2019, נועדה להבטיח כי אזורים פריפריאליים ומרוחקים ייהנו מגישה לאינטרנט מהיר, בדומה למרכזי הערים. לפי נתוני משרד התקשורת, נכון להיום , כ-86% ממשקי הבית בישראל. האזורים שנותרו לא מחוברים רובם בפריפריה ביישובים ערביים ובריכוזי אוכלוסייה חרדית.
לכן, ההחלטה בנוגע לאזורי נורקום תשפיע לא רק על היקף הגבייה לקופת התמרוץ, אלא גם על מפת התחרות בשוק התקשורת הישראלי. אם יוחזרו אזורים משמעותיים למשרד התקשורת, ייתכן שחברת בזק תבקש להרחיב את פריסתה לחלק מאזורים אלו. המשרד צפוי לקיים דיונים עם בזק לגבי הרחבת פריסתה, ורק לאחר מכן תתגבש תמונת מצב מעודכנת לגבי היקף משקי הבית הנדרשים לפריסה. על בסיס נתונים אלו יוחלט האם יש צורך במכרז תמרוץ נוסף ומה יהיה היקף המימון הנדרש מהמפעילים.
















