רמת הגולן, אזור הנחשב לפריפריה ישראלית, נתקלת בקשיים משמעותיים בתחום התקשורת, המונעים את פיתוחה הטכנולוגי והכלכלי. הדבר בא לידי ביטוי בניסוי שנעצר לאחרונה, אשר היה אמור לקדם חדשנות בתחום החקלאות באזור.
הניסוי, שנתמך על ידי רשות החדשנות, נועד להקים "מעבדה חיה" ברמת הגולן. המטרה הייתה ליצור פלטפורמה לאיסוף נתונים בשטחים חקלאיים, שתאפשר לסטארט-אפים לפתח טכנולוגיות חדשניות בתחום האגרוטק. אולם, הפרויקט נתקל במכשול בלתי צפוי – היעדר תשתיות תקשורת בסיסיות באזורים החקלאיים.
"גילינו שאין כיסוי סלולרי באזורים רבים שבהם רצינו לבצע את הניסוי," מספר עקיבא טורנהיים, תושב האזור ופעיל בקידום תשתיות התקשורת ברמת הגולן. "זה מנע מאיתנו להעביר נתונים בזמן אמת, דבר שהוא קריטי לפיתוח טכנולוגיות חקלאיות מתקדמות". לדברי טורנהיים, המקיים בשנים האחרונות שיחות רצופות עם משרד התקשורת ומשרדי ממשלה נוספים לשיפור תשתיות התקשורת ברמת הגולן, מדובר בבעיית כיסוי עוד לפני שמדברים על סלולר בדור חמישי או רביעי.
הוא מתאר שרשרת ארוכה של ניסיונות לקדם פתרונות טכנולוגיים מתקדמים בגולן, שלא יתממשו ללא סיוע מצד המדינה, וזאת בהיעדר כדאיות כלכלית של החברות הסלולריות להרחיב את התשתיות באזור. טורנהיים מסביר כי לפי מפות האתרים, לכאורה החברות עומדות בחובותיהן, אך כשמדובר באיכות הכיסוי והקליטה, נתקלים במציאות מאוד בעייתית.
הניסוי שאמור היה לצאת לפועל יחד עם רשות החדשנות בתחום האגרוטק נעצר בסופו של דבר גם בגלל המלחמה, אך הדבר מוכיח לשיטתו דווקא את אוזלת היד של הממשלה. לדעתו, אם היה כיסוי סלולרי מיטבי ברמת הגולן, סביר להניח שהניסוי היה יוצא אל הפועל.
הבעיה אינה מוגבלת רק לשטחים החקלאיים. תושבי רמת הגולן מתמודדים עם בעיות תקשורת יומיומיות. "אני לא יכול לקיים שיחת טלפון רציפה מהרגע שאתה עולה מצמח לכיוון רמת הגולן," מתאר טורנהיים. "יש נקודות רבות שבהן אין קליטה והקו נופל. רבים מהאתרים הסלולריים נמצאים בבסיסים צבאיים שחלק מהחברות הקימו בגלל הסכמים עם הצבא, אבל זה לא פותר את בעיית הכיסוי וחוויית השימוש נותרת גרועה".
טורנהיים, שכאמור מנסה בכל דרך להשפיע על מקבלי ההחלטות, מדבר על אנשי היי-טק המתגוררים ברמת הגולן וכדי שיוכלו לעבוד באופן נורמלי, עליהם להגיע למקומות מרכזיים שבהם יש אינטרנט ברמה סבירה. הוא מסביר שהבעיה אינה בעובדה שאין סיבים אופטיים ברמת הגולן, אלא דווקא בתחום התמסורות והתשתיות הלקויות ליישובים עצמם.
הקשיים הללו משפיעים לא רק על איכות החיים של התושבים, אלא גם על הפיתוח הכלכלי של האזור. חברות היי-טק מתקשות לפעול באזור בשל היעדר תשתיות תקשורת אמינות, מה שמונע את יצירתן של משרות איכותיות ומעכב את צמיחת האזור.
משרד התקשורת מודע לבעיה, אך הפתרונות מתעכבים. בינתיים, תושבי האזור דוגמת טורנהיים והמועצה האזורית גולן אינם יושבים בחיבוק ידיים. הם פועלים במספר מישורים לקידום הנושא, כולל פניות ישירות למשרד התקשורת ולחברות הסלולר. בכירי המשרד ביקרו באזור כדי ללמוד על הבעיות מקרוב, אך למשרד התקשורת אין את היכולת לסייע במימון, אלא רק בהגברת האכיפה, ואולם מסתבר שזה כנראה לא מספיק.
















