מכרז רחב היקף של מינהל הדיור הממשלתי, הצפוי לצאת בקרוב, מתוכנן להביא להפחתה משמעותית במחירי השכירות של אתרים סלולריים. המהלך מהווה שלב נוסף בתוכנית הצוות הבינמשרדי בהובלת משרד התקשורת, שמטרתה לקדם פריסה נרחבת של רשתות דור חמישי (5G) ברחבי ישראל.
משרד התקשורת ומינהל הדיור הציבורי מתכננים להציע במכרז החדש מחירי שכירות קבועים, עם הנחה של עד 70% ממחירי השוק הממוצעים. מטרת המהלך היא לא רק להוזיל את עלויות ההקמה והתפעול עבור חברות הסלולר, אלא גם להשפיע באופן עקיף על מחירי השכירות בשוק הפרטי.
במסגרת קידום התוכנית, מינהל הדיור הממשלתי כבר הנחה את המשטרה ושירותי הכבאות וההצלה לאפשר הקמת אתרים סלולריים בתחנותיהם. צעד זה נועד להרחיב את זמינות המיקומים הפוטנציאליים לאנטנות 5G, אשר דורשות פריסה צפופה יותר מהדורות הקודמים, וכאמור השלב הבא יהיה המכרז.
רשתות הדור החמישי מבטיחות מהירויות גלישה גבוהות פי עשרה מאלו של הדור הרביעי, זמני תגובה קצרים יותר ויכולת לחבר מספר רב יותר של מכשירים בו-זמנית. לפי נתוני החברות הסלולריות, נכון להיום, כ-70% מהאוכלוסייה בישראל מכוסה ברשתות 5G, אך היעד הוא להגיע לכיסוי של 95% עד סוף שנת 2025 ובמקביל לשפר את איכות הכיסוי.
במקביל למכרז, מתוכננות להגיע לשולחן הממשלה החלטות נוספות של הצוות הבינמשרדי, אף על פי שהדו"ח הסופי של עבודת הצוות טרם פורסם. שר התקשורת, שלמה קרעי, פועל לקידום תמריצים נוספים לחברות הסלולר, ומנסה לשכנע את שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לבחון מחדש את הסוגיה. עם זאת, אגף התקציבים במשרד האוצר מוביל התנגדות למהלך זה.
















