חברת בזק הודיעה השבוע למשרד התקשורת על נכונותה לפרוס סיבים אופטיים ברוב משקי הבית שהוחזרו לקופת התמרוץ, וזאת על חשבונה. מהלך זה עשוי למנוע את הקמתה של קופת תמרוץ חדשה להשלמת הפריסה הארצית, דבר שרוב חברות התקשורת מקוות לו. השבוע פרסמנו על הציפייה להחלטה של בזק https://zmanavir.co.il/internet/25745/.
קופת התמרוץ הוקמה במסגרת הרפורמה בשוק התקשורת הנייחת בישראל, שמטרתה להבטיח פריסה אוניברסלית של תשתיות סיבים אופטיים. לפי נתוני משרד התקשורת, נכון לסוף 2023, כ-80% ממשקי הבית בישראל היו מחוברים לרשת סיבים אופטיים, אך באזורים מרוחקים ופריפריאליים הפריסה הייתה חלקית בלבד.
מתוך כ-75 אלף משקי בית שהוחזרו לקופת התמרוץ, בזק מציעה לפרוס סיבים אופטיים בכ-70 אלף. האזורים שבהם החברה ויתרה על הפריסה כוללים בעיקר פזורה בדואית לא מוסדרת, ללא חוקי בנייה ותוכניות בניין עיר (תב"ע) מאושרות. בין האזורים שבזק הסכימה לפרוס בהם נכללים גם אזורים חרדיים בבית שמש, שם קיימת לעיתים התנגדות מצד התושבים לפריסת הסיבים.
אם תתקבל הצעתה של בזק, היא עשויה לייתר את הצורך בהקמת קופת תמרוץ חדשה. בקופה הקיימת נותרו כספים שהצטברו מהעבר ומחילוטים במכרז האחרון, אשר עשויים להספיק להשלמת הפריסה ב-10,000 עד 20,000 משקי הבית הנותרים, ללא צורך במימון נוסף מצד המפעילים. רק נזכיר שבזק מחויבת למממן 50% מקופת התמרוץ, כך שעבורה משתלם יותר לפרוס על חשבונה מאשר שתוקם קופה חדשה.
נקודה משמעותית נוספת היא שחברות התקשורת כבר ביצעו הפרשות חשבונאיות לטובת קופת התמרוץ החדשה, בעקבות הודעת משרד התקשורת על שקילת הקמתה מחדש. הפרשות אלו נאמדות בכ-0.5% מהכנסותיהן. אם תתקבל הצעת בזק, יוכלו החברות לבטל הפרשות אלו, מה שלא יזיק להן בדוחות הקרובים.
















