שר האוצר בצלאל סמוטריץ' צפוי לקבל את ההחלטה בנושא תמרוץ שוק הסלולר, בהתאם לדיונים ולשיקולים בהכנת תקציב המדינה. ההערכות הן כי החלטה בנושא לא תתקבל בשבועות הקרובים, מה שיגרום לעיכוב בפרסום המלצות הצוות הבינמשרדי העוסק בנושא.
לעיכובים בפרסום ההמלצות קיימות מספר גרסאות. האחת טוענת כי ישנן מחלוקות בתוך הצוות, המורכב מנציגי משרדי ממשלה שונים, ולא רק בסוגיית התמרוץ. גרסה נוספת גורסת כי חלק מהנציגים נרתעו לאחר שנוכחו לדעת כי עמדת האוצר מתנגדת להצעת התמרוץ, והתיישרו בהתאם.
הצוות, בראשות מנכ"לית משרד התקשורת ענבל משש, ממשיך בגיבוש ההערות הסופיות של חבריו. מקורות שונים מציינים כי בינתיים הוחלט להמשיך ולעבוד על המלצות אופרטיביות שיש לגביהן הסכמה. בין היתר, מדובר על עידוד מינהל הדיור הממשלתי להירתם למשימה ועל יצירת חוזים אחידים במחיר מפוקח לשימוש במתקני המינהל לטובת הקמת אתרים סלולריים. בקרוב תובא גם הצעת החלטה לממשלה בנושא הזה.
חשוב לציין כי הצוות היה אמור להגיש את המלצותיו כבר לפני מספר חודשים, אך עבודתו עוכבה בין היתר גם בשל המלחמה. הצוות הוקם בהחלטת ממשלה, ולכן אם המחלוקות בנוגע לתמרוץ יישארו בעינן, המשמעות תהיה ששר התקשורת שלמה קרעי יפעל להביא את ההחלטה לאישור בממשלה.
קרעי מאמין כי חובה לתמרץ את החברות הסלולריות להקים יותר אתרים סלולריים, וכי הדרך לכך היא באמצעות הפחתה בתשלומי האגרות והתחייבות מצד החברות להרחיב השקעות. לעומתו, האוצר חולק על גישה זו וסבור כי אין קשר בין הדברים, וכי מצב רשתות הסלולר בישראל אינו כה גרוע כפי שהוא מוצג במדדי השוואה בינלאומיים. האוצר סבור גם שישנה בעיית אכיפה של המשרד על החברות הסלולריות, המשפיעה על איכות הכיסוי הסלולרי.
לפי נתוני משרד התקשורת, נכון להיום, קיימים בישראל כ-2,500 אתרי סלולר ב – 5G. מספר זה נמוך ביחס למדינות מפותחות אחרות, כאשר ההערכה היא שנדרשים עוד כ-1,000 אתרים לכל חברה לשיפור משמעותי בכיסוי ובאיכות השירות.
מבחינה היסטורית, שוק הסלולר בישראל עבר רפורמה משמעותית ב-2012, שהובילה לירידה דרמטית במחירים לצרכן. עם זאת, הירידה ברווחיות החברות הובילה לצמצום בהשקעות בתשתיות, מה שהשפיע לרעה על איכות השירות לאורך זמן.
מקרה בוחן מעניין הוא זה של קוריאה הדרומית, שנחשבת למובילה עולמית בתחום הסלולר. שם, הממשלה יישמה תוכנית תמריצים נרחבת שכללה הקלות מס והלוואות בתנאים מועדפים לחברות הסלולר, בתמורה להתחייבות להשקעות מאסיביות בתשתיות 5G. כתוצאה מכך, קוריאה הדרומית הייתה בין המדינות הראשונות בעולם להשיק רשתות 5G ברמה ארצית.
















