בית משפט פדרלי לערעורים בארה"ב דחה מאמצים לקידום חוקים לנייטרליות רשת באינטרנט של נציבות התקשורת הפדרלית (FCC), בהחלטה דרמטית שמסמנת נקודת מפנה בעשור של מאבקים משפטיים ורגולטוריים. כך פירסם אתמול הוול סטריט ג'ורנל על ידי הכתב דרו פיצ'רלד.
בארה"ב נושא נייטרליות הרשת מהווה מאבק מתמיד בין הדמוקרטים לרפובליקנים וכל משטר מנסה לקדם את תפיסתו, כאשר מצד אחד הדמוקרטים מנסים להחיל כללים שיוויוניים לניהול התעבורה על ידי ספקיות האינטרנט ומניעת האפשרות לגבות תשלום על תעבורה מועדפת ומהירה יותר לאתרים שמשלמים עבור זה, ומנגד הרפובליקנים סבורים ההיפך.
בית המשפט קבע כי ל-FCC אין סמכות לפקח על שירותי אינטרנט אלחוטי וביתי תחת אותה מערכת כללים שמסדירה את שירותי הטלפוניה. ההחלטה מתבססת על פסיקה תקדימית של בית המשפט העליון מהקיץ האחרון, שביטלה את דוקטרינת "Chevron deference" – עיקרון משפטי שהעניק לרשויות פדרליות מרחב פרשנות נרחב בחוקים עמומים. כך הוסבר בוול סטריט ג'ורנל.
יושבת ראש ה-FCC היוצאת, ג'סיקה רוזנוורסל, דמוקרטית, הגיבה להחלטה באומרה כי הצרכנים עדיין מעוניינים בשירות אינטרנט "מהיר, פתוח והוגן". היא קראה לקונגרס לעגן עקרונות אלה בחקיקה פדרלית, שבעיתון פירשו כהודאה למעשה בכישלון מאמצי הנציבות.
הדמוקרטים קידמו את עקרונות "ניטרליות הרשת" (Net Neutrality) מאז ממשל אובמה. עקרונות אלה נועדו למנוע מספקיות אינטרנט להעדיף אתרים מסוימים על פני אחרים. אולם, חברות הכבלים והתקשורת האלחוטית נאבקו בתקנות אלה, בטענה שהן מהוות "סוס טרויאני" לרגולציה מכבידה יותר בעתיד.
ה-FCC הצביע לביטול התקנות מתקופת אובמה ב-2017, מה שהוביל לסבב נוסף של ערעורים משפטיים שנדחו בסופו של דבר. רוזנוורסל החלה מהלך חדש ב-2023, בטענה שרגולציה מחמירה יותר תגן על צרכנים ותעניק לממשל הפדרלי יותר סמכות בתחום אבטחת הסייבר.
אולם, היוזמה החדשה נתקלה בקשיים מההתחלה, בעיקר בשל העובדה שממשל ביידן לא הצליח להשיג רוב דמוקרטי בנציבות עד אמצע הקדנציה. קבוצות תעשייה מיהרו לאתגר את התקנות החדשות, ובית המשפט בסינסינטי מנע את כניסתן לתוקף בזמן שהיו תחת בחינה.
נציב ה-FCC הרפובליקני ברנדן קאר, שצפוי להתמנות ליושב ראש ה – FCC בהמשך החודש, בירך על ההחלטה. קאר טען כי המאמץ לכונן מחדש תקנות שכבר בוטלו בתקופת טראמפ היה בזבוז של זמן ומשאבים.
"כל התוכנית של הנשיא ביידן התבססה על טקטיקת הפחדה, בניסיון לשכנע אמריקאים שהאינטרנט יתמוטט ללא רגולציית 'ניטרליות הרשת'," אמר קאר בהצהרה. "העם האמריקאי ראה דרך התרמית הזו".
לדברי העיתון החלטה זו מסמנת נקודת מפנה משמעותית ברגולציה של האינטרנט בארצות הברית, ומעבירה את הכדור למגרש של הקונגרס, שיצטרך להכריע בשאלת הפיקוח על ספקיות האינטרנט בעתיד.
















