משרד התקשורת והרשות הלאומית לחירום (רח"ל) נערכים לקראת תרגיל שידמה פגיעה בכבלים תת-ימיים, כך נודע ל"זמן אוויר". לתרגיל, שייערך במטה פיקוד העורף, הוזמנו נציגי כל החברות העוסקות בתחום הכבלים התת-ימיים, לרבות ספקיות האינטרנט המרכזיות בישראל.
התרגיל מתקיים על רקע האתגרים החדשים שהתגלו בשנים האחרונות, במיוחד במהלך המלחמה בין רוסיה לאוקראינה ומלחמת חרבות ברזל, כאשר תשתיות תקשורת תת-ימיות הפכו ליעד אסטרטגי במסגרת הלחימה. עד לאחרונה, הכבלים התת-ימיים נחשבו לתשתית מוגנת יחסית, אך האירועים האחרונים חשפו פגיעות משמעותית שהקהילה הבינלאומית טרם פיתחה מענה מספק עבורה.
בעבר, מערכות לוויין שימשו כגיבוי לתשתיות התקשורת התת-ימיות. ואולם, נפח התעבורה העצום העובר כיום בכבלים התת-ימיים אינו ניתן לגיבוי מלא באמצעות לוויינים. כתוצאה מכך, חברות התקשורת נאלצות להסתמך על גיבוי הדדי באמצעות כבלים תת-ימיים מתחרים.
ישראל מחוברת למערכת התקשורת העולמית באמצעות מספר כבלים תת-ימיים, אך היקף החיבורים מוגבל יחסית. במסגרת התרגיל, מבקש משרד התקשורת לבחון את יכולת המערכת להתמודד עם תרחיש של פגיעה באחד או יותר מהכבלים, ולבדוק את אפשרויות ניתוב התעבורה החלופיות – הן בחיבורים למערב והן בחיבורים למזרח ולאסיה.
התרגיל נועד לשפר את המוכנות הלאומית להתמודדות עם איומים על תשתיות התקשורת החיוניות של המדינה, ולחזק את שיתוף הפעולה בין הגורמים השונים במשק בעת חירום.
















