בשורה משמעותית לחברת בזק: משרד התקשורת הודיע כי יבחן את טענות החברה בנוגע למחירי השימוש בתשתיותיה בשכונות חדשות, כך נודע ל"זמן אוויר". הסוגיה התעוררה בעקבות תופעה מדאיגה: הפסקת ההשקעה של חברות תקשורת מתחרות בפריסת תשתיות עצמאיות בשכונות חדשות.
לפני כשנה קבע משרד התקשורת הפחתה משמעותית במחיר השימוש בתשתיות הפסיביות של בזק (הקנים התת-קרקעיים) מ-430 שקל לקילומטר ל-250 שקל. באותה החלטה, המשרד הותיר על כנם את מחירי ה-BSA (שירותי גישה רחבת-פס סיטונאיים), תוך התחייבות להשלים את בחינת המחירים עד סוף שנת 2024.
התוצאה הבלתי צפויה של ההחלטה הייתה שחברות התקשורת המתחרות חדלו מלהשקיע בפריסת תשתיות עצמאיות בשכונות חדשות. במקום זאת, הן בחרו לנצל את המחיר המפוקח הנמוך ולהשתמש בתשתיות הקיימות של בזק. במילים אחרות, המתחרות העדיפו לשלם דמי שכירות מופחתים לבזק על פני השקעה בתשתיות עצמאיות.
מצב זה מנוגד לכוונתו המקורית של משרד התקשורת, אשר שאף לעודד תחרות בפריסת תשתיות ולא ליצור תלות מוגברת בתשתיות בזק. בחודשים האחרונים הציגה בזק למשרד התקשורת מספר דוגמאות של שכונות חדשות ברחבי הארץ, שבהן המתחרות בחרו שלא להשקיע בפריסת סיבים אופטיים.
בזק רואה במצב שנוצר פגיעה משמעותית בתכלית הרגולציה ומצביעה על ניצול לרעה של החלטת הפיקוח. משרד התקשורת הכיר בצורך לבחון מחדש את הסוגיה, והחליט לכלול אותה במסגרת הבחינה המקיפה של מחירי השוק הסיטונאי כולו.

















נשמע הזוי במיוחד גם ביחס למשרד התקשורת. ממתי משרד התקשורת מעודד הקמת תשתיות פסיביות, העניין שלו הוא תשתיות תקשורת עצמאיות ובהקשר הנ"ל פריסת סיבים – ובכך הפחתת התעריף מאד סייעה. במקום להיות סניף של בזק עדיף שמשרד התקשורת יבדוק את ההרס שגרם לתחרות בהחלטתו לבטל את ההפרדה בין ספק ותשתית בבזק.