בשבועות הקרובים צפוי משרד התקשורת לפרסם קול קורא המבשר על שינוי מקיף במדיניות הפיקוח על שוק התקשורת הנייח. השינוי המתוכנן מתמקד בעיקר באופן הפיקוח על חברת בזק, וזאת על רקע התפתחות התחרות בשוק הסיבים האופטיים בישראל.
השוק הישראלי התייצב כיום על שלוש רשתות סיבים עיקריות: בזק, IBC ופרטנר, המספקות פריסה כמעט מלאה ברחבי המדינה. התפתחות משמעותית נוספת היא חתימת הסכמי IRU (Indefeasible Right of Use) בין ספקיות אינטרנט קטנות לבין חברות התשתית. הסכמים אלה באו לידי ביטוי בהתקשרויות בין בזק לגילת טלקום, ובין חברת טריפל סי לפרטנר.
חשוב להדגיש כי בשלב הראשון, אין כוונה לבטל את המחירים המפוקחים בשוק הסיטונאי. עם זאת, קיימים סימנים לכך שהמשרד שוקל מעבר למודל של פיקוח בדיעבד (Ex-post regulation), בדומה למגמה הקיימת באיחוד האירופי. רעיון זה כבר הועלה בעבר על ידי מנכ"ל המשרד הנוכחי, אלעד מקדסי, בתקופת כהונתו כסמנכ"ל כלכלה https://zmanavir.co.il/internet/25057/ אך הפרסום התעכב בשל המלחמה ומחסור כרוני בכוח אדם מקצועי במשרד.
נקודה מרכזית שיש להביא בחשבון היא הקשר בין המדיניות החדשה לבין סוגיית ביטול ההפרדה המבנית בבזק. נושא זה אינו מקודם כרגע במשרד התקשורת בשל מחלוקות בין ועדי העובדים בבזק ובחברת הבת yes לבין בעלי השליטה.
















