האם קרוב היום שישראל תידרש להגן על הכבלים התת ימיים שמתחברים אליה? משתתפי התרגיל שנערך אתמול בנושא ההיערכות לאפשרות של פגיעה בכבלים תת ימיים, העדיפו לא להרחיב את הדיבור בסוגיה. מסתבר שבשל רגישות הנושא המשתתפים אף התבקשו להשאיר טלפונים מחוץ לחדר הדיונים. לא ברור האם בתרגיל נחשף מידע סודי וזה גם לא העניין. בשורה התחתונה מה שעלה מהדיון הוא ההשוואה של סוגיית הכבלים התת ימיים המחברים את ישראל, לאסדות הגז שמפיקות גז בים ועליהם המדינה מגינה.
המטה לביטחון לאומי (מל"ל) ורשות החירום הלאומית (רח"ל) יקבלו את האחריות על המענה הלאומי במקרה של פגיעה בכבלים התת-ימיים המחברים את ישראל לרשת האינטרנט העולמית. זו ההחלטה שהתקבלה ואותה חשפנו אתמול https://zmanavir.co.il/internet/27669/ בעקבות משחק מנהלים במסגרת תרגיל לאומי שנערך לבחינת מוכנות המדינה לתרחיש של חבלה בתשתיות תקשורת קריטיות אלה.
בדומה להגנה על אסדות הגז הטבעי בים התיכון, המהוות תשתית אסטרטגית למשק האנרגיה הישראלי, זיהתה המדינה את הצורך בהגנה מקיפה גם על הכבלים התת-ימיים. כבלים אלה מהווים עורק תקשורת מרכזי המחבר את ישראל לרשת האינטרנט הגלובלית ומשמש להעברת מידע עסקי, פיננסי וביטחוני, ולכן הוחלט להעביר את הנושא לאחריות המל"ל ורח"ל.
ולכן לא מן הנמנע שבקרוב נשמע על תוכנית להגנה על הכבלים התת ימיים, ייערך מכרז ויוצאי מערכת הביטחון וחיל הים יזכו בו.
בהקשר זה נזכיר שגם האיחוד האירופאי מנסה לגבש פתרונות אבטחה לכבלים תת ימיים שמחברים את אירופה, וזאת בעקבות מספר אירועים שהעלו את החשד שרוסיה מעורבת בכך כחלק מהמלחמה עם אוקראינה https://zmanavir.co.il/internet/23405/.
















