ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להיפגש הבוקר לארוחת בוקר ושיחת עסקים עם שר החוץ והמסחר ההונגרי, תמאס סליוק, במלון "ארבע העונות" בבודפשט, שבו שוכנת המשלחת הישראלית. לפגישה צפוי להצטרף גם יאסאי גלרט, יו"ר קבוצת 4iG ההונגרית. בין נושאי השיחה צפויה לעלות סוגיית העיכוב מצד משרד הביטחון במתן האישור לקבוצת 4iG לרכישת השליטה בחברת "חלל תקשורת" – עיכוב שהוביל לביטול העסקה מצד הקבוצה ההונגרית ושותפה, איש העסקים אהרון פרנקל.
בפגישה צפויים להשתתף צחי הנגבי, יו"ר המל"ל; האלוף רומן גופמן, המזכיר הצבאי של ראש הממשלה; עומר דוסטרי, דובר ראש הממשלה; צחי ברוורמן, יו"ר לשכת נתניהו; אופיר פאלק, יועצו המדיני של נתניהו; ויוסף דרזנין, ראש האגף למדיניות חוץ במל"ל.
למרות שקבוצת 4iG הודיעה רשמית על ביטול העסקה בשל העיכוב בקבלת ההיתר, ידוע כי החברה ממשיכה לעקוב אחר ההתפתחויות סביב "חלל תקשורת". לא מן הנמנע שאם תחול תזוזה בעמדת משרד הביטחון, בעקבות התערבותו של ראש הממשלה נתניהו, החברה ההונגרית תשקול את עמדתה מחדש.
בינתיים, מתרחשות התפתחויות משמעותיות סביב החברה לאחר ביטול מתווה הסדר החוב בשבוע שעבר. גופים פיננסיים וחתמים מגלים עניין בגיוס כספים עבור החוב למחזיקי האג"ח, ומשקיעים אסטרטגיים בוחנים את האפשרות להגיש הצעות רכישה.
ההיבט המעניין ביותר בהתפתחויות האחרונות הוא התארגנות של מחזיקי האג"ח היום בשעה 16:00 לבחינת הצעה חדשנית, לפיה מחזיקי האג"ח עצמם יהפכו לבעלי המניות בחברה, ובכך תהפוך "חלל תקשורת" לחברה ללא גרעין שליטה. ההצעה מקודמת על ידי חלק ממחזיקי האג"ח, ולאחר שתידון ותיבחן היתכנותה, היא תועלה להצבעה. אם תאושר, ההצעה תוגש לאישור בית המשפט.
חברת "חלל תקשורת", שנוסדה בשנת 1996, היא אחת החברות המובילות בישראל בתחום תקשורת הלוויינים. החברה מפעילה את סדרת הלוויינים "עמוס" ומספקת שירותי תקשורת לוויינית למגוון לקוחות בישראל ובעולם, כולל חברות תקשורת, ספקי אינטרנט, גופי שידור וארגונים ביטחוניים. בשנים האחרונות נקלעה החברה לקשיים פיננסיים, בין היתר בעקבות אובדן לוויין "עמוס 6" בפיצוץ משגר ספייס-X בשנת 2016, ותחרות גוברת מצד חברות לוויינים בינלאומיות. נכון לשנת 2023, החוב של החברה למחזיקי האג"ח עמד על כ-1.1 מיליארד שקל.
הסיבה המרכזית לעיכוב האישור מצד משרד הביטחון נעוצה בחשיבותה האסטרטגית של חברת "חלל תקשורת" לביטחון הלאומי של ישראל. הלוויינים של החברה משמשים גם לצרכים ביטחוניים, ועל כן קיימת רגישות מיוחדת באשר לזהות בעלי השליטה בחברה. משרד הביטחון מקפיד לבחון בקפדנות כל עסקה הנוגעת לחברות בעלות חשיבות אסטרטגית למדינת ישראל, במיוחד כאשר מדובר בהעברת שליטה לגורמים זרים.
קבוצת 4iG היא חברת טכנולוגיה ותקשורת הונגרית מהמובילות במרכז ומזרח אירופה. החברה פעילה בתחומי התקשורת, טכנולוגיית המידע והשירותים הדיגיטליים, ובשנים האחרונות הרחיבה את פעילותה באמצעות רכישות משמעותיות בהונגריה ובמדינות נוספות באזור. יאסאי גלרט, יו"ר הקבוצה, נחשב לאחד מאנשי העסקים המשפיעים בהונגריה, ולפי פרסומים שונים מקורב לממשלתו של ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן.
















