בעקבות החלטת משרד התקשורת על סגירת רשתות התקשורת הישנות בבזק ובהוט, בבזק צופים חיסכון של עשרות מיליוני שקלים בהוצאות כבר השנה. גורמים בשוק מעריכים כי החיסכון יהיה מיידי עבור בזק, כאשר כל התוכניות לפריסת רשתות תקשורת בבניינים חדשים שמוקמים בימים אלה יתבססו על סיבים אופטיים בלבד, ללא שימוש בנחושת.
מדובר בחיסכון משמעותי מאוד, שכן הוא אינו מתבטא רק בהוצאות התפעול, אלא גם בחיסכון בהוצאות החשמל ובעלויות עבודות הקבלנים המתקינים ארונות תקשורת וספקי הטכנולוגיות. לדברי גורם בשוק, רק עלות החשמל של MSAG אחד (ארון תקשורת לרשתות נחושת) היא 300 שקלים בחודש, וברשתות סיבים הארונות הללו נחסכים לחלוטין.
בזק לא פרסמה הערכות מדויקות לגבי החיסכון הצפוי, אך פרסמה הודעה בעקבות ההחלטה שהתקבלה אתמול, ובה נאמר: "בזק מברכת על החלטת משרד התקשורת בראשותו של שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי על סגירת רשת הנחושת ומעבר מלא לרשתות מבוססות סיבים אופטיים עד סוף שנת 2030.
ישראל היא חלק מהמגמה העולמית של אימוץ טכנולוגיות מתקדמות, ובזק, כחברת התקשורת הגדולה בישראל, נערכה מבעוד מועד לספק שירותי אינטרנט וטלפוניה מתקדמים ואיכותיים לצרכן הישראלי, על גבי רשת הסיבים שלה שפרוסה כבר במעל לכ-80% ממשקי הבית בישראל.
החלטת משרד התקשורת מגלמת בתוכה חיסכון בהוצאות והשקעות הכרוכות בהמשך פריסת רשת נחושת וצמצום עלויות תחזוקה. להחלטה יש גם משמעויות סביבתיות וחיסכון בצריכת אנרגיה.
בזק נערכה והחלה לספק גם את שירות הטלפוניה על גבי רשת הסיבים האופטיים, דבר שיאפשר ללקוחותיה להמשיך לצרוך שירותים אלה ללא שינוי".
ראוי לציין שבנוסף להטבה הגלומה בהחלטה, המשרד נעתר לבקשת החברה והסיר את הדרישה המקורית להעביר את הכבלים שעל עמודי התקשורת של בזק להטמנה באדמה. בזק שכנעה את המשרד שמדובר בפרויקט מורכב שתתקשה לעמוד בו, ולכן סוכם שהיא תפעל להעתקת תשתיות עיליות לתת-קרקעיות רק במקומות שבהם רשות מקומית תבצע עבודות תשתית.
בנוסף, המשרד נעתר לבקשתה ובאזורי התמרוץ (אזורים שבזק הודיעה שלא תפרוס בהם רשת מתקדמת), בזק תהיה רשאית לבקש פטור מפריסת נחושת. עם זאת, הדבר יותנה בהמשך פריסה של תשתיות פסיביות בבנייה חדשה באזורים אלו ופריסת רשת מתקדמת ומתן שירות על גביה כאשר תהיה רשאית לכך (החל ממאי 2027 או 2028, בהתאם למועדי המכרזים).
המעבר מרשתות נחושת לסיבים אופטיים הוא מגמה עולמית מזה כעשור. מדינות רבות באירופה, ביניהן צרפת, בריטניה וגרמניה, הכריזו על תוכניות לסגירת רשתות הנחושת עד 2030. ביפן ובקוריאה הדרומית, מעל ל-95% מהבתים כבר מחוברים לרשתות סיבים אופטיים.
לפי נתוני משרד התקשורת ישראל נמצאת במקום טוב בשיעור פריסת הסיבים האופטיים, עם 92% מכלל משקי הבית בישראל בעלי גישה לרשתות מתקדמות אלו נכון לסוף 2024.
אחד היתרונות המשמעותיים של המעבר לסיבים אופטיים, מלבד מהירות הגלישה הגבוהה, הוא החיסכון האנרגטי. לפי מחקר שנערך ב-2022, רשתות סיבים אופטיים צורכות בממוצע כ-85% פחות אנרגיה בהשוואה לרשתות נחושת. ארונות התקשורת של רשתות נחושת (MSAG) צורכים חשמל רב לצורך הגברת האות, בעוד שסיבים אופטיים דורשים פחות מגברים ופחות ציוד נלווה.

















גם חוסכים עשרות מיליונים וגם ימכרו לנו לוקש שטלפוניה תעלה יותר יקר מהיום.
פריירים לא מתים הם רק מתחלפים בדור.