בעוד ישראל נערכת לסגירה הדרגתית של רשתות הנחושת והעברת שירותי הטלפון לפעול על גבי סיבים אופטיים, ניתן ללמוד רבות מהניסיון שנצבר במדינות אחרות שכבר הובילו מהלכים דומים. בריטניה וארצות הברית הן שתיים מהמדינות המובילות במעבר מתקשורת מסורתית לשירותי קול דיגיטליים, תוך שימוש בטכנולוגיות חדשות המבטיחות חוויית שירות מתקדמת יותר.
בישראל בזק כבר נמצאת בשלב מתקדם להשקת הטלפוניה החדשה שאותו חשפנו לפני חודשיים https://zmanavir.co.il/internet/27763/. על פי הערכות בזק תשיק את השירות החדש בקרוב וזאת בעקבות האישור ממשרד התקשורת לסגירת רשתות הנחושת. היות והתהליך ידרוש תיקון רישיונות בוועדת הכלכלה של הכנסת, בזק תוכל להגיש בקשה לוועדה המייעצת במשרד התקשורת במידה והתהליך יתעכב בוועדה.
בריטניה: British Telecom מובילה את המעבר ל-Digital Voice
חברת התקשורת הבריטית BT נמצאת בחזית המעבר לטלפוניה החדשה מבוססת סיבים אופטיים. השירות החדש שמציעה החברה, תחת המותג "Digital Voice", מתבסס על טכנולוגיית VoIP (Voice over IP), שמעבירה שיחות קוליות דרך חיבור האינטרנט הביתי ולא באמצעות קווי נחושת מסורתיים. כדי לאפשר שימוש בטלפונים קיימים, BT עושה שימוש בטכנולוגיית FXS (Foreign Exchange Subscriber) – טכנולוגיה המשלבת יציאות אנלוגיות בתוך נתבי החברה (Smart Hub 2). חיבור טלפון ביתי פשוט לנתב מאפשר ללקוח להמשיך להשתמש בציוד הקיים שלו, כאשר הנתב מבצע את ההמרה הדיגיטלית הנדרשת.
Openreach, זרוע התשתיות של BT, הכריזה כבר בספטמבר 2023 על מדיניות "Stop Sell" – הפסקת מכירת שירותים מבוססי נחושת באזורים בהם קיימת פריסת סיבים. המעבר מאפשר ללקוחות ליהנות מאיכות שיחה גבוהה יותר, מהירות תגובה מהירה יותר, ושרידות רשת טובה יותר. עם זאת, תהליך השדרוג מעלה אתגרים הנוגעים לציוד ישן, כגון מערכות אזעקה ומכשירי ניטור רפואי, המחייבים לעיתים החלפה או התאמות.
ארצות הברית: AT&T נפרדת מרשת הנחושת
גם בארצות הברית נרשם תהליך דומה. חברת AT&T הודיעה כי בכוונתה להפסיק לחלוטין את שירותי הנחושת עד שנת 2029. החברה מציינת ירידה של 96% בביקוש לקווים נייחים מסורתיים מאז 2014. חלק מהמהלך כולל בקשות לרגולטורים במדינות שונות, כמו אוקלהומה, לאשר סגירת שירותי נחושת באזורים בהם כמעט ולא קיימת עוד דרישה לשירותים אלה.
בדומה לבריטניה, גם AT&T מקדמת מעבר לפתרונות מבוססי סיבים אופטיים וטכנולוגיות דור חמישי (5G), תוך הבטחה לשמור על רציפות שירות גם ללקוחות באזורים מרוחקים. מעבר לכך, AT&T – כמו BT – עושה שימוש בטכנולוגיות המאפשרות חיבור טלפונים אנלוגיים קיימים לרשתות הדיגיטליות, ובכך מצמצמת את ההשפעה על הלקוחות.
המגמות בבריטניה ובארצות הברית מבהירות כי המעבר מתשתיות נחושת לרשתות סיבים הוא מהלך גלובלי, שמטרתו לשפר את איכות התקשורת ולהפחית את עלויות התחזוקה. בדומה ל-BT, גם בזק בישראל בחרה לשלב טכנולוגיית FXS כחלק מהמעבר: במסגרת ההסבה, הלקוחות יוכלו לחבר את מכשירי הטלפון האנלוגיים שלהם ליציאות ייעודיות שיותקנו על גבי הנתבים החדשים – מהלך שנועד להבטיח רציפות שירות וחוויית שימוש חלקה.
















