חברת הוט פנתה למשרד התקשורת בבקשה שיכפה על חברת בזק לאפשר לה להשתמש בתשתיותיה לצורך אספקת שירותי סיבים אופטיים באזורים שבהם חברת IBC, שבה הוט שותפה, אינה פרוסה. הפנייה הגיעה לאחר שבזק סירבה לבקשה, ולכן הוט דורשת כעת התערבות רגולטורית שתחייב את בזק לספק לה שירותים אלה.
בקשת הוט לקבלת שירותי BSA (Bitstream Access) מבזק נובעת מפער משמעותי בתכניות הפריסה של תשתיות הסיבים האופטיים בישראל. בעוד בזק מתכוונת להרחיב את פריסת הסיבים שלה לכ-2.9-3 מיליון משקי בית, חברת IBC מתכננת להגיע לפריסה מצומצמת יותר של 2.4-2.5 מיליון משקי בית בלבד. פער זה יוצר מצב שבו כ-600 אלף משקי בית, שבהם יש להוט לקוחות, עלולים להישאר ללא אפשרות לקבל ממנה שירותי סיבים אופטיים.
מצב זה מציב את הוט בעמדת נחיתות תחרותית משמעותית. החברה מציעה כיום שירות אינטרנט במהירות של עד 500 מגה על בסיס רשת הכבלים הוותיקה שלה, אך הביקוש בשוק נוטה לשירותים מבוססי סיבים אופטיים במהירות של 1 גיגה. לפיכך, הוט נדרשת למצוא פתרון עבור לקוחותיה באזורים אלה כדי למנוע נטישה לטובת מתחרים.
סירובה של בזק לבקשת הוט נשען על מספר נימוקים:
- מעמד דומה כחברת תשתית – בזק טוענת כי הוט היא חברת תשתית בעלת רישיון דומה לשלה, ולכן ביכולתה לפרוס סיבים באופן עצמאי מבלי להסתמך על תשתיות בזק.
- ניצול באזורים מאתגרים – בזק גורסת שהוט מעוניינת לנצל את תשתיותיה דווקא באזורים הקשים לפריסה, שבהם רק בזק משקיעה.
- התנגדות לפתרון זמני – בזק אינה מוכנה לספק פתרון גישור זמני עד שתשתית IBC תגיע לאזורים אלה.
יש לציין כי משרד התקשורת קבע לאחרונה שהוט לא תוכל לסגור את הרשת הישנה שלה, אלא בהתקיים אחד משני תנאים: או שבאותם אזורים IBC תפרוס סיבים אופטיים, או שהוט תפרוס באופן עצמאי רשת סיבים משלה. משמעות הדבר היא שמשרד התקשורת עדיין מתייחס להוט כחברת תשתיות ומצפה ממנה לעמוד בחובות הפריסה שלה.
העובדה שהוט מתכוונת לצאת מחברת IBC ולמכור את חלקה (23.3%) מציבה בפני משרד התקשורת שאלות מהותיות לגבי מעמדה של הוט: האם מדובר בחברת שירותים או בחברת תשתיות? שאלה זו משפיעה ישירות על סוגי החובות שיוטלו עליה.
נזכיר כי בין הוט לבזק מתקיימת מחלוקת כספית על עשרות מיליוני שקלים לאחר שהוט הודיעה לבזק שהיא מקזזת סכומים ניכרים שהיא חייבת לה עבור תחזוקת הרשת הישנה שלה שעוברת היסטורית בתשתיות בזק. בנוסף חשוב לזכור ש – IBC מעבירה את רוב הקווים שלה דרך תשתיות בזק והפחתה במחיר השימוש בקנים אלה פוגעת בבזק ומסייעת ל – IBC ובעקיפין גם להוט.
עד כה, כל עוד IBC פורסת סיבים, משרד התקשורת לא הסכים לאפשר להוט לקבל שירותי BSA מבזק. אולם, המציאות המשתנה – בה פריסת הסיבים של IBC צפויה להסתיים בתום השנה ושל בזק בעוד מספר שנים – יוצרת מצב חדש שמחייב את המשרד לגבש מדיניות מעודכנת.
מהוט סירבו להגיב.

















בהזדמנות זו כדאי להזכיר שסלקום ( ואחרות , בעקיר החברות הגדולות) בלי בושה מעלה לאחרונה את מחירי חבילות הסלולר עם "הטבות" של תוספת אלפי דקות שיחה ו- SMS וגלישה, בזמן שלמרבית הלקוחות זה פשוט לא נוגע. ה"הטבות" האלה שכביכול אמורות להועי ל ללקוחות אינן ברות ישום מעשי מכיוון דהרוב גולש ב WIFI וממילא אף אחד לא מדבר או שולח כמויות כאלה של שיחות ו/או הודעות בחודש לכן זו למעשה הטבה למראית עין והלקוחות ישלמו ככי רובם אפילו לא בודקים את הודעות בחשבוניות. למה אתם לא עושים כתבות על כאלה נוכלויות שקופות?