לראשונה מאז שהנהיג את שיטת קישור-הגומלין (קש״ג) לפני יותר משני עשורים, שוק התקשורת הישראלי עבר ב-15 ביוני למודל “Bill & Keep” – מודל מקובל במדינות רבות בעולם, שבו כל מפעיל סופג בעצמו את עלות סיום השיחה ברשתו. בכך הסתיים תהליך הפחתה מדורגת בן שלוש שנים, שביטל בהדרגה את התשלום ההדדי בין המפעילים עבור שיחות נכנסות.
משרד התקשורת עמד בלוח הזמנים – למרות הלחצים
בימים שקדמו למועד ההפחתה האחרון ניסו גופי תוכן חרדיים לשכנע את משרד התקשורת לדחות את המהלך, בטענה שהמלחמה (“מבצע עם כלביא”) יוצרת אילוצים חריגים. ואולם המשרד דחה את הפניות, והבהיר כי אין בסיס משפטי לשינוי מתווה ההפחתה המאושר. עתירות שהוגשו בעבר לבג״ץ נגד ביטול דמי הקש״ג נדחו אף הן. לדברי המשרד: “הפחתת התעריף בוצעה לאחר שבדיקה כלכלית העלתה פער ניכר בין דמי הקש״ג לבין העלות האמיתית למפעילים, השואפת לאפס. הורדת הקש״ג מקדמת תחרות ומאפשרת שיווק חבילות שיחה נדיבות יותר לצרכנים”.
המשרד מוסיף כי המודל הישן יצר “עיוות כלכלי”, משום שצרכני הסלולר סבסדו בפועל את פעילות ספקי התוכן, שנהנו מתעריפי קש״ג גבוהים ביחס לעלותם. כעת, מוסדות חינוך או כל גוף המעוניין בקווי תוכן נדרשים לשלם ישירות לספק השירות – ולא למפעילי הסלולר.
הגנה על תלמידים חרדים מפני חיובי יתר
במקביל, ועל רקע המעבר ללמידה מרחוק במוסדות החרדיים בזמן הלחימה, הנחה משרד התקשורת את החברות להימנע מחיוב חריגה בגין שיחות אל קווי הלמידה הטלפוניים. ההוראה נכנסה לתוקף ביום כניסת הפעימה האחרונה – 15 ביוני – ותעמוד בעינה עד תום שנת הלימודים.
ההנחיה מתעדכנת ביחס לכללים שהיו בתוקף מתחילת המלחמה, שאפשרו גבייה בגין חריגה בסכום שווה-ערך לדמי הקש״ג דאז. כעת, משהתעריף ירד לאפס, לא מוטלת יותר על המפעיל היוזם חובה לשלם למפעיל המקבל – מה שמייתר את עצם החיוב.
בזק משיקה חבילות דקות מוזלות
בהמשך לפניית משרד התקשורת ובמסגרת “חיזוק העורף האזרחי”, תציע בזק שתי חבילות טלפוניה ייעודיות: חבילת שיחות הכוללת 3,000 דקות ליעדים נייחים בעלות של 59 שקל, וחבילת שיחות הכוללת 5,000 דקות ליעדים ניידים בעלות של 69 שקל.
החבילות מיועדות בעיקר לתלמידים, סטודנטים ומבוגרים הסומכים על טלפוניה קווית בעת חירום. בבזק מדגישים כי מדובר ביוזמה זמנית המותאמת לנסיבות הביטחוניות, אך אינה מוגבלת רק לציבור החרדי.

















בחברת בזק הנזק המתמשך כבר עשרוץת שנים סבורים שעם ישרלא מטמטם וימשיך לשלם על חבילות דקות בקווי מחיר מיטורלל לעומת מ שמספת חבורת הסלולר. הגיע הזמן שמישהו עם מוח רציונלי בחברה המזיקה הזו יתעורר ויבין שהזמן להפסיק עם החבילות האלה שממשיכים לשווק לשולי האוכלוסיה ולקשישים שלא מבינים מה מוכירם להם ולעבור לתעריף FLAT שהיה צריך להיות נהוג בישראל כבר לפני שנים רבותב דיוק כפי שהפסיקו לחיי שיחות בינעירוניות באתה הרך. מן הסתם בבזק ימשיכו עם התעלולים האלה כל עוד ידו האימפוטנטית של משרד התשחורת לא פעיל עליהם מכבש