11 חודשים – זה הזמן שלקח למשרד התקשורת לקבל החלטה בשימוע בנושא הפחתת עלויות הפיקוח על עבודות המתבצעות ברשת בזק על ידי מתחרותיה. באוגוסט 2024 פורסם השימוע, https://zmanavir.co.il/internet/25680/ שאליו צורפה חוות דעתו של אלעד מקדסי, שהיה אז סמנכ"ל כלכלה וכיום משמש כמנכ"ל. רק היום מודיע משרד התקשורת על ההחלטה הסופית, שתביא את מחיר הפיקוח ל-840 שקל ליום, החל מה-1 ביולי הקרוב.
מדוע היישום וההחלטה לקחו כל כך הרבה זמן? אין הסבר.
ובכל זאת, המחיר הופחת מ-1,520 שקל ל-840 שקל לפיקוח של שמונה שעות, שבהן נציג בזק צופה בקבלנים הנכנסים לגובים ולתעלות של בזק ופורסים שם סיבים אופטיים. אותו נציג אינו עושה דבר מלבד לשבת ולצפות בתהליך – לעתים תוך כדי קריאת עיתון, נמנום או גלישה בטלפון הנייד. לעתים דואגים לו לשמשייה ומים, אך ככלל מדובר במובטלים או פנסיונרים שעיתותם בידם, המגוייסים לעבודה על ידי קבלני כוח אדם.
המחיר המקורי לפיקוח היה בתחילת הדרך למעלה מ-2,000 שקל ליום, ירד ל-1,900 שקל, והופחת ביוזמת בזק עצמה. בזק הודיעה למשרד שהיא מעמידה את המחיר על 1,520 שקל, בעיקר מחשש מהתערבות רגולטורית. אולם המחיר לא שיכנע את משרד התקשורת, וכך הוא ירד ל-840 שקל (550 שקל לחמש שעות).
עבור חברות שפרסו סיבים בהיקף רחב, כמו IBC ופרטנר, זו הייתה הוצאה שהצטברה לסכומים גבוהים. אך גם חברות קטנות כמו יוניגיאה, שמחברת סיבים בין חוות שרתים, נאלצה לשלם סכומים גבוהים על הפיקוח.
כאמור, היום המשרד מודיע כי הסתיימה הסאגה, והחל מה-1 ביולי המחירים יירדו.
שר התקשורת שלמה קרעי "המחיר שגובות חברות התקשורת כיום עבור ליווי – יותר מפי שתיים מהתעריף הסביר – מהווה חסם תחרותי. היום אנחנו מתקנים את המעוות".
מנכ"ל המשרד אלעד מקדסי אמר: "הפחתת תעריפי הליווי היא צעד נוסף בשורה של צעדים שנועדו להסיר חסמים ולהוזיל את עלויות פריסת הסיבים, במטרה לאפשר תחרות אמיתית בשוק הסיבים. מהלך זה יסייע לחברות חדשות וקיימות להרחיב את פריסת הסיבים על גבי תשתיות קיימות, ולקדם שוק תחרותי, מגוון ונגיש יותר לציבור הרחב".

















הסאגה לא הסתיימה בכלל. כל זמן שבזק תמשיך לשלוח אנשים חסרי נסיון ומקצועיות, שבמקום לפתור בעיות בשטח יפנו את הקבלן שפורס למוקד תשתיות שעונה כשמתחשק לו, האירוע ימשיך.
משרד התקשורת בהתנהלות המלטפת שלו מול בזק רק מחזק את הבריון השכונתי.