מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי, הודיע במכתב שנשלח היום לחברות התקשורת כי המשרד מתכנן לפרסם החלטה בנושא ההפרדה המבנית לפני סוף השנה, זאת במסגרת תוכנית העבודה של המשרד לשנת 2025 ובעקבות פניות שהתקבלו בנושא. https://zmanavir.co.il/internet/28541/.
רקע: בחינה קודמת ב-2020
הסוגיה נבחנה לאחרונה בשנת 2020, ובעקבותיה שונו חלק מכללי ההפרדה המבנית שחלו אז. לדברי מקדסי, הבחינה הנוכחית עשויה להביא לשינויים משמעותיים אף יותר מאלה שיושמו אז.
"מדובר בסוגיה בעלת משמעות לא מבוטלת הן עבור חברות התקשורת והן עבור התחרות בשוק התקשורת וציבור המנויים", כתב מקדסי במכתבו.
דרישת מידע נרחבת מחברות התקשורת
לצורך הבחינה, נדרשות חברות התקשורת למסור למשרד מידע מפורט על שלושה תחומי התקשורת העיקריים: התקשורת הנייחת, הסלולר והשידורים, עבור השנים 2023 ו-2024.
המידע הנדרש כולל נתונים כלכליים ותפעוליים מפורטים, אשר יועברו באמצעות קובץ אקסל מיוחד שהכין המשרד. החברות נדרשות לצרף תצהיר חתום על ידי מנכ"ל החברה או סמנכ"ל הרגולציה לאימות המידע.
כללי ההפרדה המבנית כיום
כללי ההפרדה המבנית חלים כיום בעיקר על קבוצת בזק אך גם על קבוצת הוט באופן פחות נוקשה, והם נועדו למנוע ניצול לרעה של כוח שוק ולעודד תחרות בענף התקשורת. בזק תהיה הגורם המרכזי שעשוי להרוויח מהמהלך שכן עליה חלה הפרדה מבנית נוקשה בין החברה האם והחברות בנות. בזק מכוונת בעיקר לביטול ההפרדה המבנית עם חברת הבת יס על מנת שתוכל למכור חבילות משולבות של אינטרנט וטלוויזיה ועל מנת שתוכל לנצל את היתרונות התפעוליים והפיננסיים הכרוכים בביטול ההפרדה המבנית עם יס ברגע שתבוטל. ככל הנראה המהלך יקרה רק לקראת סוף השנה.
נוסיף ששר התקשורת שלמה קרעי הבהיר כי לא יאפשר ביטול ההפרדה המבנית ללא הסכמות בין העובדים לבעלי השליטה. המו"מ בין הצדדים מתנהל לאיטו אך עדיין נמשך למרות הפערים הגדולים בין הצדדים.
בזק צפויה ליהנות מנכס מס גבוה מאד כתוצאה מביטול ההפרדה המבנית בינה לבין יס, לאחר ששילמה 480 מיליון שקל לרשויות המס בגין הניסיון לביצוע עסקת מיזוג בין החברות, שלא יצאה לפועל בעקבות חקירת רשות ניירות ערך את העסקה, מה שהביא בהמשך לחילופי שליטה בקבוצה.
















