ב-IBI בית השקעות מתייחסים ברצינות לבחינה שמבצע משרד התקשורת באשר להפרדה המבנית בבזק, בחינה שעשויה להסתיים בהחלטה דרמטית עד לסוף השנה. לדברי לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות, עצם הדיון מחדש בנושא הוא "מהלך חשוב וחיובי עבור בזק", והפעם, בניגוד לעבר, ההסתברות לביטול ההפרדה אינה מבוטלת.
לדברי לובלין, "בזק כבר אינה פועלת בסביבה שבה ניתן להגדירה כמונופול מובהק. בשוק הסיבים הקמעונאי נתח השוק שלה עומד על כ-33% בלבד, והתחרות מצד IBC ופרטנר, כמו גם השוק הסיטונאי והשימוש המשותף בתשתיות פאסיביות, יצרו מציאות תחרותית אמיתית". עוד הוא מוסיף כי "גם בשוקי הסלולר והטלוויזיה רמת התחרות גבוהה מאוד – yes מאבדת נתח שוק, וסלקום ופרטנר חזרו להיות רווחיות ולחלק דיבידנדים".
עם זאת, ב-IBI מצביעים גם על החששות שעדיין קיימים מצד הרגולטור. לובלין מציין כי "התלות של מתחרות בזק בתשתיות הפאסיביות שלה, בעיקר באזורים ללא פריסת סיבים עצמאית, ממשיכה להטריד את משרד התקשורת, כמו גם יתרונה הפיננסי של בזק, שעשוי, על פי המשרד, להוביל לפגיעה בתחרות".
לובלין מעריך כי ביטול ההפרדה המבנית טומן בחובו פוטנציאל להצפת ערך ניכר עבור בזק. "החברה תוכל סוף-סוף לנצל את ההפסדים הצבורים של yes לצורך קיזוז מס – מהלך שיניב לה רווח מס חד-פעמי של כ-1.2 מיליארד שקל וישפר משמעותית את תזרים המזומנים שלה", הוא אומר. לדבריו, "התוצאה עשויה להיות גם הגדלה של שיעור חלוקת הדיבידנד של בזק לבעלי המניות". בנוסף מציין לובלין כי איחוד הפעילות בין בזק ל-yes יאפשר חיסכון בעלויות תפעול, כוח אדם וניהול, לצד שיפור במיצוב התחרותי של החברה באמצעות הצעת חבילות משולבות תחת מותג אחד.
לסיכום מציין לובלין כי השוק טרם מגלם את מלוא הפוטנציאל הגלום בביטול ההפרדה המבנית. "גם אם תתקבל החלטה שתותיר על כנה מגבלות מסוימות, מחיר המניה הנוכחי אינו מביא לידי ביטוי את הצפת הערך האפשרית. להבנתנו, גם התחזיות של בזק לטווח הבינוני אינן כוללות את תרומת ביטול ההפרדה", הוא מסכם.
החלטת משרד התקשורת צפויה להתקבל עד לסוף 2025 וצפויה להיות מהותית לעתיד החברה ולמבנה שוק התקשורת כולו.
















