אחרי שנים של דחיות: צה״ל משיק מכרז ענק לשדרוג רשתות התקשורת
מכרז תשתיתי בהיקף ענק יוצא לדרך
לאחר עיכובים מתמשכים, צה״ל פרסם סוף־סוף מכרז רב־שנתי לשדרוג והחלפת מערך רשתות התקשורת המקומיות (LAN) והמרחביות (WAN) שלו. היקף הפרויקט לא פורסם רשמית, אך לפי הערכות הוא מסתכם בעשרות מיליוני דולרים בשנה ובמצטבר לאורך חיי הפרוייקט ל – 250-300 מיליון דולר, שכן רשתות תקשורת לא מוחלפות באופן תדיר. מדובר באחד ממכרזי התקשוב הגדולים בתולדות הצבא – פרויקט תשתיתי מקיף שישדרג את התקשורת בכל בסיסי וחטיבות צה״ל, ויפרוס ציוד חדש של נתבים, מתגים ומערכות נוספות לאורך מספר שנים https://zmanavir.co.il/article/26062/. גורמים בענף מציינים כי ייתכן והמימון למיזם יתבסס בחלקו על כספי הסיוע הביטחוני האמריקאי, בדומה למכרזים דומים.
סיסקו שלטה ללא תחרות – וכעת המתחרים נכנסים
המכרז הנוכחי מתפרסם לאחר שנים שבהן לא נערכה תחרות מסודרת בתחום, ובמהלכן נשענה התשתית הצה״לית כמעט בלעדית על ציוד של חברת סיסקו ובינת כאינטגרטור. החברה הייתה הספקית הדומיננטית מאז זכייתה במכרז הקודם שספק אם מישהו בכלל זוכר מתי נערך. עם סיום ההתקשרות והדחיות החוזרות, המשיכה סיסקו לספק את שירותיה ללא מכרז – ונהנתה מיתרון מובהק. כעת, עם פתיחת השוק, נכנסות לתמונה גם ענקיות תקשורת נוספות: ג׳וניפר, פורטינט, אריסטה, HPE ועוד. חלקן כבר פועלות בשוק הביטחוני, וכעת מבקשות להרחיב את דריסת הרגל גם לתשתיות הרשת הצבאיות הקריטיות.
השנים האבודות: דחיות חוזרות ורקע ביטחוני רגיש
המכרז תוכנן להתפרסם ב – 2019, אך שוב ושוב נדחה. בתחילה היו אלו אילוצי תקציב וארגון פנימי, בהמשך – משברים פוליטיים, ולבסוף גם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" באוקטובר 2023. בצה״ל העדיפו להימנע מהתחייבויות חדשות בזמן חירום. מעבר לכך, הרגישות הביטחונית הגבוהה של רשתות הקשר הצבאיות – שמעבירות מידע מסווג וקשר מבצעי – הביאה למדיניות שמרנית וזהירה. רק לאחר התייצבות מסוימת, הוחלט בצה״ל לקדם את המהלך מחדש.
קפיצת מדרגה טכנולוגית: רשת בעידן ה-SD-WAN
לצד ההיבט העסקי, מדובר גם בהזדמנות לקפיצה טכנולוגית. שוק הרשתות עבר בשנים האחרונות מהפך עם פתרונות SD-WAN, וירטואליזציה, ניהול מרכזי ואבטחה מוטמעת. בצה״ל מבקשים לעבור ממערכות ישנות לפתרונות חכמים ומודרניים – כולל אוטומציה, ניתוח רשת מבוסס בינה מלאכותית, ויכולת ניהול מבוזרת אך אחודה. כניסת שחקניות כמו אריסטה, המתמחות ברשתות ענן עתירות ביצועים, עשויה לאתגר את ההובלה ההיסטורית של סיסקו. שאלה נוספת מעניינת היא האם ג'וניפר ו – HPE יוכלו להתמודד בנפרד לאחר שבשבוע שעבר אושר בארה"ב המיזוג ביניהן. נקודה מעניינת היא האם פורטינט שנכנסה לתחום הנטוורקינג אכן תתמודד בסופו של דבר, שכן היא מציעה פתרון משולב סקיוריטי. נקודה נוספת היא האם במשרד הביטחון יחליטו לעבוד עם ספק אחד או 2 שכן לצד סיסקו צה"ל עבד עד עתה גם עם ג'וניפר בהיקף קטן יחסית. חשוב לציין שמדובר במכרז בעל חשיבות אדירה לסיסקו ישראל שכן צה"ל הוא אחד הלקוחות הגדולים ביותר שלה בארץ.
ציפיות ותגובות זהירות בשוק
פרסום המכרז מעורר עניין רב בקרב יצרניות הציוד – אך גם מידה של זהירות. בעבר כבר הוכרזו כוונות שיווקיות דומות, שלא יצאו אל הפועל. עם זאת, הפעם מדובר בצעד מעשי ומשמעותי. "תחרות תועיל לצה״ל – גם טכנולוגית וגם תקציבית", אמר נציג בכיר בתעשייה. המתמודדות החדשות מברכות על האפשרות להתמודדות אמיתית, בעוד סיסקו צפויה להציע חבילה מקיפה ואגרסיבית, בניסיון לשמר את מעמדה.

















HPE = JUNIPER
תמשיכו לתפור מכרזים לספקים.
כל התחום הזה בצבא מכור מראש.
אנשי מכירות (חלקם במילואים….) מסתובבים בלשכות בכירים ומקבלי החלטות
הצבא לא מקבל בהכרח את הציוד הכי טוב / הכי מתאים לדרישות.
מי שמרוויח מכל העניין זה מתווכים ואנשי מכירות שגוזרים קופון.
גן סגור !
בושה שמנהר לא מתערב "בשיקולי הצבא" – עוד נושא לועדת חקירה