מחשב העל הראשון בישראל יבחן את הביקוש לדאטה סנטרים מבוססי GPU
הבחנה בין דאטה סנטרים רגילים למתקני אימון בינה מלאכותית
בעוד ענף הדאטה סנטרים בישראל נמצא בתנופה מתמשכת, רשות החדשנות בוחנת לראשונה את השאלה האם יש הצדקה למעורבות ממשלתית בהקמת חוות שרתים ייעודיות לבינה מלאכותית. דרור בין מנכ"ל רשות החדשנות דיבר בכנס איגוד חוות השרתים בשבוע שעבר והבהיר כיצד רואה רשות החדשנות את הנושא. בשיחה עם "זמן אוויר" הוא הדגיש את ההבחנה החדה בין תשתיות IT כלליות לבין משאבי מחשוב מתקדמים לאימון מודלים.
לדבריו, "דאטה סנטרים רגילים זה ענף תוסס בישראל. יש ביקוש, יש השקעות, והשוק הפרטי פועל היטב – כל מתקן כזה עולה מאות מיליוני שקלים ואין מחסור בגופים שמעוניינים להיכנס לתחום. לכן, המדינה לא צריכה לסבסד הקמה של דאטה סנטרים מהסוג הזה".
אולם במקביל, מצביע בין על חוסר קיים – לפחות עד כה – בכל הנוגע לדאטה סנטרים שמיועדים להרצת מודלים של בינה מלאכותית, עם מאיצים גרפיים (GPU) בהיקפים משמעותיים. לדבריו, "ראינו שאין בישראל אף חוות שרתים גדולה עם GPU, מה שמאלץ חוקרים וסטארט־אפים לקנות זמן ענן בחו"ל – פתרון יקר, ולעיתים גם עם זמני המתנה ארוכים".
ניסוי ראשון: מחשב העל הישראלי של נביוס
כדי לבחון את השוק, יזמה רשות החדשנות את הקמתו של מחשב העל הישראלי הראשון, שיספק שירותי GPU על אדמת ישראל כבר בספטמבר-אוקטובר 2025. חברת נביוס נבחרה להפעיל את המחשב, והרשות תקצה את המשאבים שבו לסטארט־אפים וחוקרים מהאקדמיה – בהנחה משמעותית ביחס לשוק המסחרי.
"זו תהיה הפעם הראשונה שנראה אם באמת יש ביקוש למחשוב מתקדם כזה בישראל", אומר בין. "אם כן – אני מניח שייכנסו גם מתחרים נוספים ויתמודדו מול נביוס. אם לא – זו תהיה אינדיקציה לכך שלא צריך השקעה ממשלתית נוספת".
השוק יכריע – לא הממשלה
בין מסביר כי השחקנים הגדולים בתחום מחשוב הענן – גם הגלובליים וגם המקומיים – לא מיהרו להיכנס לתחום GPU בישראל. "הענקיות אמרו שאין מספיק ביקוש, והחברות המקומיות פחדו להיות הראשונות. לכן החלטנו להכניס את השחקן הראשון – ועכשיו נראה מה יקרה".
בין מדגיש: "אם יסתבר שיש ביקוש עצום, השוק הפרטי כבר ידע להרים את הכפפה, ואנחנו נוכל לסגת. אם לא – לא תהיה הצדקה להמשך הסבסוד הממשלתי. כרגע, ההתחייבות שלנו היא לשלוש שנים בלבד".
סעודיה בונה GPU – אך זה לא המודל עבור ישראל
בהתייחס להכרזות של מדינות כמו סעודיה, שהצהירו על הקמת חוות שרתים עם GPU בעקבות ביקורו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, אומר בין כי המודל הסעודי לא רלוונטי לישראל. "אין להם מחקר ופיתוח, אבל יש להם אנרגיה זולה ושטח. הם בונים מתוך הנחה שיבואו מכל העולם לאמן אצלם מודלים. אצלנו אין את היתרון היחסי הזה – וזה שוק אחר".
עם זאת, הוא מציין כי אם ייחתם הסכם נורמליזציה עם סעודיה, ייתכן שחברות ישראליות יוכלו להשתמש בחוות שמוקמות במדינה. "זה יכול להיות מקום לשיתוף פעולה אבל זה לא המגרש שלנו", אמר.
סיכום: לא כל דאטה סנטר נולד שווה
הקו שמוביל בין ברור: בעוד דאטה סנטרים רגילים אינם זקוקים למעורבות ממשלתית, ייתכן שתחום המאיצים הגרפיים עדיין דורש התערבות ממוקדת. "אנחנו לא נכנסים לשוק של אחסון כללי. אנחנו בוחנים אם באמת יש צורך בהתערבות כשמדובר ביכולת של חוקרים וסטארט־אפים לאמן מודלים בישראל. ההשקה הקרובה של מחשב העל תהיה נקודת מבחן – לנו, ולשוק כולו".
















