בזק-אקסלרה: עסקת ענק עם משוכות רגולטוריות
הקושי המרכזי – שליטה בשני כבלים תת ימיים
בזק שכרה את ד"ר מנחם פרלמן, כלכלן ותיק המתמחה בהגבלים עסקיים, כדי ללוות את עסקת רכישת אקסלרה. מבדיקות ראשוניות שבוצעו במסגרת בדיקת הנאותות עולה כי הקשיים ההגבליים עשויים להיות מורכבים יותר מההערכות הראשוניות. כיום בזק מחזיקה בכבל "יונה" המחבר את ישראל לאירופה, בעוד אקסלרה מפעילה כבל לקפריסין. הכבל השלישי, מד-נאוטילוס של Sparkle, נמצא בסוף חייו. משמעות הדבר היא שאם העסקה תאושר, בזק תחזיק בשני כבלים פעילים מתוך שלושה – מצב שמעורר חשש כבד לריכוזיות בשוק התקשורת בתווך הימי.
המציאות הזו מקבלת משנה תוקף נוכח חוסר הוודאות לגבי מועד כניסתו לפעולה של כבל Sparkle החדש של גוגל וטלקום איטליה, שנמצא בשלבי פריסה סופיים. בהיעדר תוספת תשתית בטווח הנראה לעין, ספק אם הרגולטורים יסכימו להותיר את בזק עם שליטה כפולה בצינורות המידע הימיים של ישראל. אחת האופציות שנבחנות היא מכירה של כבל "יונה" לצד שלישי – אך פתרון כזה אינו ישים בטווחי הזמן של העסקה, ולכן לא ברור אם ניתן יהיה להציגו כהצעת פשרה ריאלית מול רשות התחרות ומשרד התקשורת.
חזון בזק מול חששות השוק
לפי הודעת בזק, העסקה – בהיקף של כ-500 מיליון שקל עם אופציה לתוספת של עד 10 מיליון דולר – נועדה למצב את ישראל כצומת נתונים אזורי ולתת מענה לביקוש הגובר לקיבולת. ניר דוד, מנכ"ל בזק, הדגיש כי הרכישה היא "צעד נוסף בסדרת מהלכים אסטרטגיים" שנועדו להגביר את עצמאות התקשורת הישראלית ולמשוך ענקיות ענן גלובליות. גם יו"ר בזק, תומר ראב"ד, התייחס להיבט הגיאופוליטי והסביר כי המטרה היא לייצר אלטרנטיבה לנתיב תעלת סואץ, הנתפס כפגיע.
מנגד, גורמים בשוק מזכירים כי אקסלרה הוקמה מלכתחילה כדי לשבור את המונופול של מד-נאוטילוס וליצור תחרות. מכירתה לידי בזק, אומרים אותם גורמים, עלולה להחזיר את השוק שנים אחורה ולהעמיק את הריכוזיות. בזק אמנם מציגה את הרכישה כהזדמנות לשדרוג מהיר של תשתיות ולחיזוק מעמדה הבינלאומי, אך מבחינה תחרותית מדובר במהלך שמחייב בחינה רגולטורית חסרת פשרות.
בדיקות נאותות והשלב הבא
נכון לעכשיו העסקה עדיין מצויה בשלב בדיקות הנאותות, המתבצעות בידי צוות "נקי" שמונה על ידי בזק ומנוהל בידי KPMG. מוקדם להעריך כיצד יסתיים התהליך – אך ברור שהמכשול העיקרי הוא רגולטורי. רשות התחרות ומשרד התקשורת ידרשו הכרעה קשה: האם להתנות את העסקה במכירת אחד הכבלים, בחובות גישה פתוחה או בהתניות מבניות אחרות – או שמא לעצור אותה לחלוטין. בזק מצידה כבר נערכה לקרב, עם צירופו של פרלמן לשולחן המו"מ.

















אקזלרה שווה 1 מיליארד שקל בזק ילחמו בישביל לירכוש אותה יש עוד כמה שמחכים ליראות ואז גם ירצו לירכוש את אקסלקה
אקסלרה של אלומה תשתיות שווה הרבה יותר יש עוד 2 חברות שמחכות ליראות מה קורה עם עסקת בזק ולהיסתער עליה אקסלרה שווה מעל מיליארד שקל