אופטימיות זהירה בחח"י: החברה מתכוננת לפתוח במו"מ עם קרנות השקעה להקמת חברת תשתיות
בשוק מעריכים כי הקרנות שמגלות עניין במיזם הן קיסטון, תש"י, ג'נריישן, אלומה וקרן מור
חברת חשמל ישראל (חח"י) מגלה אופטימיות זהירה בעקבות החלטת משרד התקשורת להרחיב את התחרות בשוק תשתיות הסלולר ולהכניס שחקנים חדשים לזירה. החברה, שהיא הגורם המשמעותי ביותר המעוניין להיכנס לתחום, צפויה בקרוב לפתוח במשא ומתן עם מספר קרנות השקעה למימוש התכנית שעליה דיווחנו בעבר.
מיזם בהיקף רחב עם שותפים אסטרטגיים
על פי התכנית, חח"י מתכוונת להקים חברת תשתיות סלולרית במודל IBC (חברת תשתית סלולרית נייטרלית) ולצרף שותפים מהמגזר הפרטי להקמת חברה שתפרוס תשתיות סלולריות על גבי רשת החלוקה הקיימת שלה. החברה רואה ברשת התשתיות הנרחבת שלה יתרון משמעותי בכניסה לשוק הסלולר.
מקורות בשוק ההון מעידים כי המשא ומתן יתנהל עם מספר קרנות השקעה מובילות, ביניהן קרנות קיסטון, אלומה, קרן מור, תש"י וג'נריישן. המיזם צפוי להוות אתגר משמעותי למפעילי הסלולר הקיימים בתחום התשתיות במידה ויסכימו לחבור אליו.
תהליכים רגולטוריים מורכבים בפתח
בהיותה חברה ממשלתית, תידרש חח"י לעבור תהליכים רגולטוריים מורכבים טרם יישום התכנית. החברה תחויב לבחור בשותף במסגרת הליך שקוף, כנדרש מחברה ממשלתית, ולקבל שורה של אישורים נוספים מגופים שונים.
בין האישורים הנדרשים: הסכמות הממשלה, רשות החברות הממשלתיות, משרד האוצר ומשרד האנרגיה. מדובר בתהליכים הנמשכים בדרך כלל זמן ממושך, אך בחח"י מקווים שלאחר האישור העקרוני של משרד התקשורת, התהליכים הנוספים יתקדמו בקצב מהיר יותר.
עד כה המתינה החברה להחלטה של משרד התקשורת, שהתעכבה לא מעט מהמועד המקורי. כעת, עם פרסום ההחלטה הסופית של המשרד לאפשר כניסת יזמי תשתיות לשוק, מצפה חח"י שהתהליכים הבאים יתקדמו ביתר מהירות.
החברה רואה בהחלטה הזדמנות היסטורית לחדור לשוק הסלולר הרווחי ולנצל את התשתיות הקיימות שלה לפיתוח מקור הכנסה חדש ומשמעותי. המהלך משתלב במגמה העולמית שאליה דוחף משרד התקשורת – של הרחבת התחרות בדרך של הפרדה בין בעלות על תשתיות לבין הפעלת שירותי הסלולר.
רקע: החלטת משרד התקשורת והביקורת
אתמול פרסם משרד התקשורת החלטה היסטורית המאפשרת לראשונה לגורמים שאינם מפעילי סלולר להקים ולהחזיק תשתיות סלולריות. על פי ההחלטה, "יזמי תשתית" יוכלו להקים מוקדי רדיו תאיים ולהשכירם למפעילי הסלולר הקיימים – פלאפון, סלקום, פרטנר, הוט מובייל ו-wecom.
המשרד רואה בשינוי כלי לקידום השקעות בתשתית, הגדלת התחרות וצמצום עלויות על המפעילים. עם זאת, ההחלטה זוכה להתנגדות חריפה מצד ועדי העובדים בחברות הסלולר, המזהירים כי המהלך יוביל "בדיוק להיפך הגמור" – לצמצום השקעות ברשתות, פגיעה בכיסוי ועליית מחירים לציבור. לטענתם, מדובר ב"תוכנית סרק" שלא תחולל תחרות אמיתית אלא תפגע בתשתיות הלאומיות.
















