מנכ"ל משרד התקשורת אלעד מקדסי: "המטרה היא להמשיך להשתפר במדד הגלישה – ולהרים את שוק הסלולר למעלה"
לאחר כניסתה ההיסטורית של ישראל לעשירייה הראשונה במדד מהירות הגלישה של Ookla, מנכ"ל משרד התקשורת מדבר על הדרך, האתגרים, והצעדים הבאים שיביאו את השוק הסלולרי לרמה שדומה להישגי שוק הסיבים
העדות לעבודה המקצועית שעשה משרד התקשורת בשנים האחרונות בנושא החדרת הסיבים האופטיים באה לידי ביטוי באופן ברור בכניסתה של ישראל לעשירייה הראשונה במדד מהירות הגלישה שמפרסמת חברת Ookla. מקום תשיעי בדירוג – בפעם הראשונה בהיסטוריה – הוא ללא ספק ציון דרך משמעותי, אך הוא גם עומד בניגוד חד למצב בשוק הסלולר, שבו ישראל מדורגת רק במקום ה-64 בעולם.
מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי, אומר בשיחה עם "זמן אוויר" כי היעד המרכזי כעת הוא להמשיך ולהשתפר בדירוג, תוך הרחבת הפריסה הקווית, שדרוג מהירויות, והשקת קצבים גבוהים יותר. במקביל, הוא מעריך כי השיפור בסלולר יגיע בקרוב, בעקבות שורה של צעדים שמוביל המשרד ושצפויים להבשיל כבר בשנה הקרובה.
לדבריו, עצם ההישג בדירוג הנייח משקף מגמה רחבה: "זה הישג משמעותי, אבל אני לא שם דגש על מיקום זה או אחר, אלא על המגמה הכוללת שמתכתבת עם המטרות שלנו גם בשוק הנייד וגם בשוק הנייח. מדד Ookla הוא רק אחד המדדים, אבל הוא המדד שמרכז את מרבית תשומת הלב בשוק. תמיד טוב לראות שאנחנו מתקדמים ונמצאים בשורה הראשונה של מדדים כאלה".
"הפחתת מחירי השוק הסיטונאי וסגירת רשתות הנחושת – צעדים שיקדמו אותנו עוד קדימה"
לדברי מקדסי, האתגר הגדול כעת הוא לא רק בשימור ההישג אלא גם בשיפורו: "אנחנו עושים שורה של מהלכים – המשך למהלכים שהתבצעו בעבר, מאז מתווה הסיבים, שאפשר לנו להגיע למקום שאנחנו נמצאים בו כיום. בשנתיים האחרונות המשכנו לפתח את השוק בכמה כיוונים, ורובם נועדו לקחת אותנו קדימה בציר של חדשנות וביצועים".
הוא מציין כי אחד הנושאים המרכזיים שמשרדו מתמקד בהם הוא עידוד תחרות מרובת תשתיות:
"ככל שהתחרות לא תתבסס רק על BSA אלא תתמקד בתשתיות עצמאיות, נקבל רשת איכותית יותר ומהירויות גבוהות יותר. הפחתנו משמעותית את התעריף הפסיבי ברשת בזק ומתוכננת הפחתה נוספת. בנוסף, הצעד שעומד כעת לשימוע – האוסר על חברות גדולות להסתמך לטווח ארוך על שירות BSA – גם הוא נועד לחזק את התחרות בין תשתיות שונות".
נושא מרכזי נוסף הוא סגירת רשתות הנחושת:
"השנה פרסמנו מדיניות ברורה של השר שמגדירה את כיוון סגירת רשתות הנחושת ומתמרצת את החברות לעבור לסיבים. כל לקוח שעובר מנחושת לסיבים מקדם אותנו בדירוג. גם השימוע להפחתת מחירי ה־BSA נועד להנגיש את שירותי הסיבים לכלל האוכלוסייה ולעודד מעבר מהיר יותר לתשתיות מתקדמות".
לדבריו, גם ביטול הפיקוח על קצב של 2.5 גיגה בשוק הסיטונאי צפוי לתרום למגמה:
"זהו צעד נוסף שמטרתו לתמרץ שיווק של קצבים גבוהים למשקי בית. כיום המהירות הממוצעת בישראל עומדת על כ-256 מגה ביט לשנייה, ואנחנו שואפים לשפר אותה בעשרות אחוזים מדי שנה. אני מאמין שנעמוד בכך".
"אנחנו מתקדמים גם בסלולר – אבל הדרך עוד ארוכה"
בניגוד להישגים המרשימים בשוק הקווי, בשוק הסלולר המצב רחוק מלהיות מספק.
"המיקום שלנו במדד Ookla חשוב, אבל חשוב יותר להסתכל על המגמה. היום אנחנו כבר מעל 60 מגה ביט בממוצע, לעומת אזור ה-50 מגה ביט בשנה שעברה. המטרה שלנו היא להמשיך ולשפר בקצב מהיר יותר. אנחנו מבצעים צעדים שיפור משמעותיים, חלקם ניכרים רק לאחר תקופה".
כאשר נשאל מדוע השוק הסלולרי בישראל לא מצליח להשתפר לאורך זמן, מקדסי מעדיף להתמקד בפתרונות:
"יש לנו שורה של מהלכים להאצת הפריסה. אחת הסוגיות המרכזיות היא מחירי השכירות של אתרים. מדובר בכשל שוק שנובע מתופעת NIMBY – אנשים שלא רוצים אנטנות בסביבתם. אנחנו פועלים כדי להנגיש נכסים ציבוריים לטובת הקמת אתרים במחירים נמוכים יותר, מתוך הבנה שככל שהעלות תרד, כך יהיה כדאי לחברות להקים אתרים נוספים".
"נחייב עמידה בפריסה ונעודד תחרות אמיתית"
"אנחנו גם מגבירים את מנגנוני הפיקוח והאכיפה. התחלנו לבצע דרייב טסטים ונדרוש מהחברות לעמוד בחובות פריסה ואיכות רשת. ייתכן שחלק מהחובות יעודכנו כדי לשקף טוב יותר את איכות השירות".
בנוגע למדיניות שיתוף הרשתות, מקדסי רומז על שינוי כיוון:
"בבחינה מחודשת של כללי השיתוף, הכיוון הוא ששיתוף דרך צד שלישי יהיה קל יותר מאשר שיתוף ישיר בין החברות עצמן. אני לא בטוח שכללי השיתוף הנוכחיים עדיין משרתים את המטרה. אנחנו רוצים לראות את החברות מגדילות פריסה ומתחרות זו בזו, לא נשענות על הנוחות של שיתוף סטטי".
"היעד: מקום 55 בעולם – והמשך פתיחת השוק לתחרות"
"מבחינת מהירות הורדה התקדמנו, אבל מבחינת מיקום בדירוג הכללי עוד לא מספיק. הייתי רוצה לראות אותנו לפחות במקום ה-55 בעולם בשנה הבאה. ב-2024 המהירות הממוצעת הייתה 46 מגה ביט וב-2025 היעד הוא 60 מגה ביט – שיפור של 30% בשנה זה לא מעט".
מקדסי מוסיף כי שורת צעדים מבניים צפויה לשנות את פני השוק:
"החלטנו לעדכן את מבנה הבעלות על רשתות הסלולר, ולפתוח את ‘רצועת החדשנות’ – מהלך שנועד לאפשר כניסת שחקנים חדשים וליצור איום תחרותי חיצוני. במקביל, סגירת רשתות דור 2 ו-3 ומעבר לדורות 4 ו-5 תעלה משמעותית את איכות הרשתות".
לדבריו, השילוב בין צעדים אלה צפוי להוביל את השוק הישראלי לרמת תשתיות מתקדמת יותר:
"המטרה שלנו ברורה – להפעיל את כל הכלים: שקיפות, אכיפה, סגירת טכנולוגיות ישנות, פתיחת שוק האתרים לתחרות. כל אלה יחד נועדו לשפר את איכות הרשתות ולוודא שלציבור תהיה גישה לשירותי תקשורת מתקדמים, אמינים ומהירים".
















