משרד התקשורת הכריז על הכוונה לבחון מחדש את חובת ההפרדה המבנית בבזק ובהוט
הקול הקורא שפרסם המשרד מזמין את הציבור וחברות התקשורת להתייחס לשאלה האם ההפרדה המבנית עדיין נחוצה בעידן הסיבים
משרד התקשורת פרסם היום קול קורא לציבור ולחברות התקשורת כפי שנחשף אתמול בזמן אוויר https://zmanavir.co.il/internet/30448/, הקורא להגיש עמדות במסגרת בחינה מחודשת של חובת ההפרדה המבנית החלה על קבוצות בזק והוט. מדובר בצעד רגולטורי משמעותי, שנועד לבדוק אם הכללים שנקבעו לפני למעלה משני עשורים עדיין נחוצים, או שניתן לעבור למודל תחרות חדש המתאים לעידן הסיבים האופטיים והדור החמישי.
הבחינה נערכת על רקע המעבר המואץ בישראל מרשתות נחושת לרשתות סיבים אופטיים ועל רקע כניסתם של שחקנים חדשים לשוק התקשורת הנייח. המשרד מבקש לבחון האם הכלים הרגולטוריים הקיימים ממשיכים לשרת את היעדים הציבוריים בצורה מיטבית, או שיש מקום לעבור למודל חדש של תחרות מבוססת תשתית, שבו כמה גופים שונים מחזיקים בתשתיות עצמאיות ומתחרות זו בזו.
לדברי משרד התקשורת, הבחינה הנוכחית היא המשך ישיר לרפורמת השוק הסיטונאי ולמדיניות פריסת הסיבים שנקבעה בשנים האחרונות, והיא מתבצעת לצד עדכון מודל העלויות הסיטונאי שפורסם ביולי 2025.
הרקע ההיסטורי והמצב הנוכחי
חובת ההפרדה המבנית הוטלה בתחילת שנות ה-2000 על חברת בזק, ובמידה מצומצמת יותר גם על קבוצת הוט, כדי להתמודד עם עוצמתן הדומיננטית של החברות בשוק הנייח ולמנוע מצב שבו בעלת התשתית תנצל את כוחה ותפלה מתחרות.
המשמעות הייתה כי בזק נדרשה להקים חברה נפרדת שתנהל את תשתיותיה, בעוד חברות אחרות יוכלו להשתמש בהן בשוק הסיטונאי ובתנאים שווים.
הרגולציה נועדה ליצור הפרדה ברורה בין התשתית – הכוללת את הצינורות, התעלות והכבלים – לבין שירותי הקצה לצרכן, כגון אינטרנט, טלפוניה וטלוויזיה. עם זאת, במשרד מודים כי ייתכן שמודל ההפרדה הנוכחי, שנועד לתקופה שבה בזק הייתה כמעט מונופול יחיד, כבר אינו תואם את המציאות שבה קיימת פריסת סיבים רחבה ותחרות תשתיתית אמיתית בין בזק, הוט, פרטנר ו-IBC.
נכון לשנת 2025 למעלה מ-90 אחוז ממשקי הבית בישראל מחוברים לרשת סיבים אופטיים, רובם באמצעות אחת מארבע החברות הגדולות. במקביל, תעריפי השימוש הסיטונאי בתשתיות בזק הוזלו באופן משמעותי, מה שמאפשר לשחקנים נוספים להיכנס לשוק ולספק שירותים מתקדמים על גבי אותן תשתיות.
שלוש החלופות המרכזיות שנבחנות
משרד התקשורת מציג שלוש חלופות עיקריות לבחינה ציבורית:
חלופה ראשונה – ביטול מלא של ההפרדה המבנית:
צעד זה יאפשר אינטגרציה מלאה בין תשתית לשירותים קמעונאיים. המשרד מציין כי הדבר עשוי להוביל ליעילות תפעולית, לחיסכון בעלויות ולהשקעות נוספות בתשתיות ובשירותים מתקדמים לצרכן. עם זאת, קיים חשש כי ביטול ההפרדה יחזק שוב את כוח השוק של בזק והוט ויפגע ברמת התחרות ובאפשרות של שחקנים קטנים להתחרות.
חלופה שנייה – הפרדה פונקציונלית:
במודל זה מוקמת יחידה סיטונאית עצמאית בתוך הקבוצה, עם הנהלה ומערכות נפרדות, שתספק תשתיות לשאר השחקנים בשוק בתנאים שווים. מדובר במודל שמקובל במדינות שונות באירופה, והוא נחשב מאוזן יחסית בין יעילות תפעולית לבין שמירה על תחרות. עם זאת, יישומו דורש השקעה רגולטורית גדולה ואכיפה צמודה כדי לוודא שהקבוצה האם אינה משפיעה על פעילות היחידה.
חלופה שלישית – הפרדת בעלות על התשתית הפסיבית:
החלופה הנוקשה ביותר כוללת העברת הבעלות על הצינורות, התעלות והעמודים לגוף עצמאי שיספק גישה שווה לכלל המפעילים. זהו מודל המעודד תחרות מבוססת תשתית, אך הוא מורכב ליישום וכולל עלויות גבוהות והיבטים פיננסיים ומשפטיים משמעותיים.
שאלות לציבור ולחברות
המשרד מבקש מהציבור, מהמומחים ומהחברות בשוק להתייחס למספר שאלות מרכזיות, בהן:
האם ההצדקה המקורית לקיומה של חובת ההפרדה עדיין קיימת בעידן של תחרות סיבים כמעט מלאה?
האם אחד מהמודלים החדשים עדיף על המודל הנוכחי?
כיצד ישפיע שינוי מבני כזה על השקעות בתשתית, על איכות השירות, על מחירי הצרכנים ועל האפשרות להציע חבילות משולבות?
בנוסף מבקש המשרד לשמוע האם יש מקום להקל בדרישות החלות על קבוצת הוט, לאור העובדה שהיא מספקת שירותים על גבי תשתית IBC ואינה מחויבת בפרישת סיבים ארצית.
לאחר איסוף ההתייחסויות, צפוי המשרד לגבש מתווה רגולטורי חדש שיקבע אם חובת ההפרדה תישאר על כנה, תומרן למתכונת אחרת או תבוטל לחלוטין.
מבזק נמסר: ״בזק מברכת על פרסום הקול הקורא של משרד התקשורת לבחינת ביטול חובת ההפרדה המבנית. כפי שציינו בעבר, אנו סבורים כי לאחר למעלה מ-30 שנה בהן חלה ההפרדה המבנית ועל רקע התמורות בשוק התקשורת בישראל, בהן מעבר מואץ לרשתות סיבים אופטיים וכניסת שחקנים חדשים, המודל הקיים אינו רלוונטי עוד ואף פוגע בצרכן. חובת ההפרדה יצרה מבנה תאגידי מסורבל שגרם לכפל עלויות שהתגלגלו לכיסו של הצרכן. בחינת הביטול עולה בקנה אחד עם המלצות דו"ח הצוות הבין-משרדי מ-2020 שקבע כי ישראל נותרה המדינה היחידה בעולם בה מונצח מודל הפרדה מבנית במתכונתו הנוכחית.
ביטול ההפרדה יפחית את יוקר המחיה באמצעות צמצום הרגולציה ויאפשר לבזק אינטגרציה מלאה עם YES תוך השגת חיסכון תפעולי ואפקטיביות ארגונית שיביאו להתייעלות שתשפר את איכות השירות לצרכן״.
















