משרד התקשורת מבקש לבטל את תשלום קופת התמרוץ ב-2025
ניתוח כלכלי קובע כי יתרות הקרן מספקות למימון מכרז התמרוץ השלישי – ללא צורך בגבייה נוספת מהחברות
משרד התקשורת מפרסם טיוטת צו חדש שלפיו בשנת 2025 יבוטל תשלום החובה לקופת התמרוץ, שעומד כיום על 0.5% מההכנסה החייבת של הגופים החייבים על פי החוק. משמעות המהלך: הפסקה זמנית של גביית עשרות מיליוני שקלים מהחברות בתחום התקשורת – לשנה אחת בלבד.
על פי סעיף 14ג לחוק התקשורת, גופים המחויבים בפריסת תשתיות תקשורת מתקדמות חייבים בתשלום שנתי לקופת התמרוץ, המשמשת למימון פריסת רשתות סיבים אופטיים באזורים שאינם כלכליים. השר רשאי לשנות את שיעור התשלום בצו, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה.
יתרות הקרן וניתוח המשרד: 0% לשנה אחת
מינהל כלכלה במשרד התקשורת בחן את יתרות קופת התמרוץ ואת הצרכים התקציביים הצפויים למכרז התמרוץ השלישי, לאחר שני מכרזים קודמים (מכרז 2021 ומכרז 2022) שבמסגרתם הוקצו 716 מתוך 823 אזורים.
מהבדיקה עלה כי:
- חלק מהאזורים כבר נפרסו או נמצאים בתהליך פריסה
- חלק מהזכיות בוטלו בהסכמת ועדת המכרזים והכספים הוחזרו לקופה
- חלק מהאזורים צפויים לשוב לקופה בעקבות בקשות לביטול זכיות שלא הושלמו
- מספר משקי הבית שייכללו במכרז השלישי חושב מחדש על בסיס כלל הנתונים המעודכנים
בהסתמך על עלות ממוצעת למשק בית בשני המכרזים הקודמים – ועל הערכה כי העלות במכרז השלישי תהיה אף גבוהה יותר – חישב המשרד כי נדרש סכום של 37.35 מיליון שקל לצורך המכרז הבא.
לפי ההערכה, הכספים שכבר מצויים בקופת התמרוץ, יחד עם כספים שצפויים לחזור בעקבות ביטולי זכיות, מספיקים למימון מלא של מכרז התמרוץ השלישי. לכן אין צורך בגבייה נוספת בשנת 2025.
הפסקה זמנית בלבד – וחזרה ל-0.5% בשנת 2026
טיוטת הצו קובעת כי שיעור התשלום בשנת 2025 יעמוד על 0%, כהוראת שעה לשנה אחת בלבד. החל משנת 2026 יחזור שיעור התשלום לרמתו הקבועה בחוק – 0.5%. לפי משרד התקשורת, מטרת המהלך היא לאפשר גמישות רגולטורית בהתאם לקצב הפריסה, היקף הכספים הנדרשים ותנאי התחרות בשוק. הטיוטה תובא לאישור שר האוצר ווועדת הכלכלה של הכנסת, כמתחייב מהחוק.
מכיוון ששיעור פריסת הסיבים בישראל כה גבוה, סביר להניח שהמפעילים לא יידרשו לממן יותר פריסה באזורי פריפריה.
















