משרד התקשורת דוחה שוב את ההכרעה על מחירי השוק הסיטונאי
הוראת השעה להפחתת התשלומים והקפאת העדכון תוארך עד 28 בפברואר 2026, עד להשלמת מודל העלויות החדש
משרד התקשורת הודיע על דחייה נוספת בקבלת ההחלטה הסופית בנוגע לתעריפים הסיטונאיים בשוק התקשורת, והפיץ להערות הציבור תיקון לתקנות שיאריך את תוקף הוראת השעה הנוגעת לשימוש ברשת בזק הציבורית של מפ"א עד ליום 28 בפברואר 2026. המשמעות היא הארכה נוספת של המצב הקיים, הכולל תעריפים מופחתים והקפאת עדכונם, מעבר לסוף 2025.
תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ"א), תשע"ה-2014, קובעות את התשלומים המרביים בעד השירותים הסיטונאיים ברשת בזק וברשת הוט טלקום. רשימת השירותים הסיטונאיים מעוגנת בתקנות עצמן, כאשר התוספת הראשונה עוסקת ברשת בזק והתוספת השנייה ברשת הוט, וכוללות רכיבי תשלום שונים המשמשים את ספקיות התקשורת הפועלות בשוק הסיטונאי.
הרקע: הפחתת התעריפים והוראת השעה
בהתאם לחוות דעת של סמנכ"ל בכיר ומנהל מינהל כלכלה בפועל במשרד התקשורת מיום 24 בדצמבר 2024, תוקנו התקנות כך שבתקופה שבין 1 באפריל 2024 ועד 30 ביוני 2025 הופחתו תשלומים מסוימים ברשת בזק. במשרד הסבירו כי השנים האחרונות וכן השנים הקרובות הן שנים של פריסת רשתות מתקדמות ברחבי ישראל, וכי קיימת חשיבות מיוחדת להגדלת כדאיות ההשקעה בפריסת סיבים עצמאית על בסיס תשתיות פיזיות קיימות. הפחתת תעריפי השימוש בתשתיות הפאסיביות של בזק נועדה לחזק את התחרות ולהשפיע לטובה על רווחת הצרכן בטווח הארוך.
לשם כך נקבעה הוראת שעה, שנכנסה לתוקף החל מ-1 באפריל 2024, במטרה לאפשר השלמת עבודת מטה לקביעת מודל עלויות חדש. ואולם, ביום 10 ביוני 2025 התקבלה חוות דעת נוספת של סמנכ"ל בכיר ומנהל מינהל כלכלה בפועל, שלפיה תהליך קביעת המודל החדש טרם הסתיים ושימוע בנושא צפוי להתפרסם. בעקבות זאת הוארך תוקף הוראת השעה עד ליום 31 בדצמבר 2025.
השימוע, עמדת בזק והעיכוב בהחלטה
בהמשך, ביום 29 ביולי 2025 פרסם משרד התקשורת שימוע בנושא "קביעת תשלומים מרביים בשוק הסיטונאי". במסגרת השימוע ביקש המשרד לעדכן את מודל העלויות שבבסיס התעריפים הסיטונאיים ולקבוע תעריפים חדשים לבזק על בסיס מודל עדכני שנקבע בסיוע חברת הייעוץ הכלכלית אקסון. בנוסף הודיע המשרד כי הוא שוקל צעדים משלימים, בהם המשך הפיקוח על שירות ה-BSA, קביעת חובת אספקת BSA לחברת הוט על ידי בזק, וכן קביעה שלפיה התעריפים הסיטונאיים ברשת הוט טלקום ייגזרו מנקודת ייחוס לתעריפים שייקבעו לבזק.
המשרד ביקש לקבל התייחסויות לשימוע עד ליום 11 בספטמבר 2025, אך לאחר בקשות מצד חברות התקשורת הוארך המועד להגשת עמדות עד ליום 15 באוקטובר 2025. במענה לשימוע התקבלו התייחסויות מעמיקות ממספר חברות תקשורת, לרבות ניתוח כלכלי מפורט שהגישה בזק ביחס למודל העלויות שהוצע. בנוסף, לבקשת חלק מהחברות נערכו שימועים בעל פה בפגישות בראשות מנכ"ל משרד התקשורת ובהשתתפות הצוות המקצועי, ולאחריהן נדרשו השלמות מידע נוספות.
במשרד מציינים כי טענות שהועלו ביחס למודל הכלכלי, אשר גובש בהתייעצות עם חברת הייעוץ אקסון, חייבו בחינה נוספת ואף הועברו לקבלת התייחסות משלימה מצד חברת הייעוץ. בימים אלו ממשיך הצוות המקצועי לבחון את ההתייחסויות והנתונים שהועברו, ולנוכח היקף החומר והצורך בהשלמת עבודת המטה הוחלט להאריך פעם נוספת את תוקף הוראת השעה ולדחות את קבלת ההחלטה הסופית.
בהתאם לכך מוצע לתקן את תקנה 1 לתקנות ולהאריך את תוקף הוראת השעה ואת הסעיפים הרלוונטיים עד ליום 28 בפברואר 2026. בנוסף, על בסיס חוות דעת של סמנכ"ל בכיר ומנהל מינהל כלכלה בפועל מיום 22 בדצמבר 2025, מוצע לבטל גם בשנת 2026 את הצמדת התשלומים המרביים למדד, זאת מחשש שעדכון אוטומטי יוביל לקביעת תשלום שאינו ראוי בשעה שהמשרד מצוי בהליך מתקדם לקביעת תעריפים חדשים על בסיס מודל עלויות עדכני.
עוד מוצע להאריך את תקנה 2 להוראת השעה, כך שעל אף האמור בתקנות העיקריות, התשלומים המרביים ברשת בזק וברשת הוט טלקום, לרבות רכיבי תשלום מסוימים המפורטים בתקנות, לא יעודכנו גם במהלך שנת 2026.
בפועל, משמעות המהלך היא דחייה נוספת בהחלטה המהותית על מבנה התעריפים הסיטונאיים בשוק התקשורת, תוך השארת מנגנון התמחור הנוכחי על כנו לפרק זמן נוסף, עד להשלמת גיבוש מודל העלויות וקבלת הכרעה סופית בשימוע.
















