בשבוע שעבר נחתם בבזק הסכם עבודה קיבוצי חסר תקדים בהיקפו. מדובר על הסכם ל-6 שנים שמבטיח שורה של הטבות לעובדים לצד גמישות ניהולית להנהלה, שמסתכלת היום על העידן שלאחר השלמת פרויקט העל שלה – פריסת הסיבים האופטיים בכל הארץ והתחלה של חשיבה על מנועי הצמיחה החדשים לצד התייעלות.
בריאיון לזמן אוויר מסביר איציק בסלו, יו"ר ועד העובדים מדוע המו"מ לקח כל כך הרבה זמן, על ההישגים לצד הויתורים ומדוע המאבק מול יו"ר דירקטוריון החברה ממשיך גם לאחר חתימת ההסכם.
בוקר טוב איציק, שמח לארח אותך שוב
בוקר טוב. שמח להיות פה
– איציק, שבוע שעבר אחרי משא ומתן ממושך נחתם סוף סוף הסכם עבודה חדש בבזק
"כן, אחרי חודשים ארוכים של משא ומתן אושר ונחתם השבוע הסכם עבודה חדש בבזק. היו הרבה עליות ומורדות במהלך המשא ומתן ולא מעט משברים אבל אני שמח שהצלחנו בסופו של דבר להגיע לסיכום. מגיעה הרבה הערכה לשותפים שלי בהנהגת הועד, לרביעייה, שעבדו איתי צמוד לכל אורך המו"מ. בנוסף מגיעה הערכה רבה למורן קיטה, סמנכ"לית משאבי האנוש בבזק, שעברה הרבה לילות ללא שינה, ויחד צלחנו הרבה משברים בדרך להסכם. בנוסף מגיע גם שאפו גדול להסתדרות הכללית ובעיקר לאופיר אלקלעי מחזיק תיק בזק בהסתדרות, שסיפקו לנו מעטפת של תמיכה וליווי מקצועי חסרי תקדים".
– מהסתכלות ראשונית נראה שמדובר הפעם בהסכם מורכב במיוחד
"כן. כפי שציינת מדובר בהסכם מורכב שקשה מאד במסגרת של ראיון להתייחס לכולו. אנחנו נערכנו עם מצגת המפרטת את כל רכיבי ההסכם ועם אתר הסברה לעובדים, וצוות של משאבי אנוש יספק תשובות לשאלות העובדים. חשוב לנו שלמרות המורכבות העובדים יכירו את כל פרטי ההסכם בשקיפות מרבית".
– מה בכל זאת תוכל לספר על פרטי ההסכם
"קודם כל חשוב לומר שמדובר בהסכם אמיץ וחדשני שרואה בראש ובראשונה את טובת העובדים אבל גם את טובת החברה. ההסכם כולל שורה ארוכה מאוד של שיפורים והטבות בהיקף נטו של למעלה מ-200 מיליון שקל, ועוד שיפורים בתנאי הפרישה בהיקף של 110 מיליון שקל נוספים. רק לשם השוואה עלות ההסכם הקודם שנחתם ב – 2020 הסתכמה ב – 65 מיליון שקל נטו, כך שיש בהסכם הנוכחי הטבות בהיקף של יותר מפי 3. מדובר בהסכם המתייחס לכל אוכלוסיות העובדים בבזק – קבועים ותיקים, קבועים חדשים ועובדי חוזה. הגדלנו ב – 50% את עדכון השכר השנתי לקבועים החדשים, במקביל גם הגדלנו ב – 50% את הבונוס השנתי לעובדים לא מדידים. מדובר בגידול חסר תקדים. הקבועים החדשים ועובדי החוזה יקבלו בנוסף בכל שנה גם מענק התמדה שנתי בגובה של 4,000 שקל. בנוסף לזה קיצרנו את תקופת ההמתנה לקבלת החזר הוצאות רכב מ – 5 שנים ל – 3 שנים. אפילו את שי הפסח הגדלנו מ – 100 דולר בהסכם הקודם, ל- 750 שקל בהסכם הנוכחי".
– להנהלה היה חשוב לציין ששכרם של עובדי בזק הקבועים הוותיקים כבר לא יהיה צמוד יותר לתוספות היוקר של עובדי המדינה, ושמנגנון הדרגות יבוטל
"נכון, אבל צריך לזכור שהמנגנון עדכון הזה הוא כבר פחות ופחות רלוונטי, ומרבית העובדים הגיעו כבר לשיא הדרגה האפשרי. במקום זה יבוא מנגנון עדכון שנתי שיגובש על פי המלצת המנהלים ורשימת העדכונים תהיה כפופה לאישור של יו"ר הועד ושל סמנכ"לית משאבי האנוש בחברה. בנוסף תהיה לוועד העובדים מכסת עדכוני שכר שהוא יוכל להעניק. שכרו של כל עובד יעודכן לפחות פעם בשלוש שנים כשהעדכון המינימלי יעמוד על 700 שקל. בנוסף הגדלנו משמעותית את היקפי הפרמיה ואת התוספות לעובדי השטח. הגדלנו משמעותית גם את תקציבי הסיבוס, גם הגדלנו משמעותית את התשלום ליום וגם ביטלנו את הדרישה לנוכחות יומית על מנת לקבל סיבוס. מעתה כל עובד שיעבוד לפחות 10 ימים בחודש יזכה בתשלום סיבוס מלא, כשהיתרה הלא מנוצלת תעבור לשכרו".
מנגד, כאמור, עבור בזק מדובר בהסכם קיבוצי פורץ דרך, שכן לראשונה מאז הפרטת החברה בוטלה ההצמדה למגזר הציבורי ובוטל מנגנון הדרגות, תוך מעבר למודל של שכר שוק. המו"מ עם נציגות העובדים נמשך כשנה והוגדר כמורכב ומעמיק, ובמסגרתו הוסכמו גם שינויים מבניים וארגוניים, כולל תוכנית פרישה מדורגת לעובדים לשבע השנים הקרובות.
– האם החתימה על ההסכם מביאה לעידן אחד ביחסי העבודה בחברה ואנחנו צפויים לראות הפסקת אש מול היו"ר?
"ממש לא. יחסי העבודה בבזק עם ההנהלה היו טובים ויישארו טובים אחרי ההסכם. הבעיה שלנו הייתה ונשארה היו"ר שהוצנח לתפקיד ע"י בעלת השליטה הקודמת קרן סרצ'לייט והיה צריך להיפרד מהתפקיד ולהתפטר מייד עם ירידתה של הקרן משליטה, אך הוא מתעקש להחזיק בכסא, ועסוק כל הזמן בתרגילי יחסי ציבור שכל מטרתם היא לאפשר לו לשרוד בתפקיד. בסופו של דבר תפקיד היו"ר בבזק דורש ניסיון ניהולי ומקצועי רחב פי כמה וכמה משיש לבחור הזה, ואני מקווה שבעלי המניות מבינים את זה".
– ראינו רק אתמול שבעלי המניות אישרו את תכנית התגמול שאתם בוועד יצאתם נגדה
"כן, לצערי תכנית התגמול החזירית הזו אושרה ע"י בעלי המניות אם כי הם לפחות השכילו בסופו של דבר לתקן את המענק השערורייתי בעניין ביטול ההפרדה המבנית".
– איימתם שאם התוכנית תעבור תנקטו בצעדים חריפים. מה צפוי עכשיו?
"אני כתבתי לגופים המוסדיים והפצרתי בהם שלא לאשר את התוכנית השערורייתית הזו, ובכלל שהציפייה שלנו כעובדים היא לראות אותם אקטיביים יותר בשמירה על החברה שפועלת כרגע ללא בעל שליטה. הזהרנו כי אם זה לא יקרה אנחנו נאלץ להיות שומר הסף. לצערי, אנחנו עומדים כרגע בפני מאבק ארגוני חסר פשרות. בקרוב אנחנו נודיע על שורה של צעדים ארגוניים. הודענו והזהרנו את בעלי המניות כי אין לנו אמון ביו"ר הנוכחי מטעם סרצ'לייט, וכי לא נשתף עימו פעולה. אני מקווה שהוא יתעשת רגע לפני ויודיע מייד על התפטרותו או שבעלי המניות יחליטו על הפסקת כהונתו שכן הנזק שהוא גורם ויגרום לחברה בהישארותו הוא נזק עצום. בקרוב נודיע על שורה של צעדים שילכו ויחריפו. לצערי בזק צועדת לתוך תקופה של מאבקים קשים שדומה אולי רק לתקופה של אמנון דיק כמנכ"ל. צר לי שבמקום להתעסק בעשייה ובצמיחה אנחנו צריכים להתמודד ולתקן את מה שבעלי המניות היו צריכים לעשות".
– מה לגבי ביטול ההפרדה המבנית?
"ביטול ההפרדה המבנית כרוך במהלכים ארגוניים מורכבים מאד. אתה לא עושה כזה מהלך בשיש חוסר אמון מוחלט כמו שיש עם ראב"ד. אמרתי את זה בעבר ואני אומר שוב, לא תהיה שום התקדמות בנושא. אולי השכל של בעלי המניות יתחדד כשהם יבינו את המחיר שהחברה ובעלי המניות משלמים על כך שיושב בכיסא היו"ר מישהו שאינו מתאים לגודל התפקיד".
מבזק נמסר: "ההסכם הקיבוצי יאפשר לחברה לבצע תוכניות התייעלות בהיקפים של מאות עובדים לתקופת ההסכם וכפועל יוצא יביא לחסכון של מאות מיליונים לחברה בשנים הקרובות".

















איציק,אליאב ,משה!
החזרתם את *הכח* , *הכבוד* **והכסף* …..
בחזרה *לעובדים* !
עובדי בזק כולם עומדים גאים מאחורי ההישג.
בסלו, איבדנו אמון בך, תתפטר