המחירים הסיטונאיים בדרך לעדכון: המשרד צפוי להעלות את המחיר הסיטונאי והפסיבי
לאחר חודשים של עבודה ושימוע ציבורי, במשרד התקשורת מתקרבים להכרעה בעדכון המחירים בשוק הסיטונאי. לפי הערכות בענף, המשרד יקבל חלק מטענות בזק ויעדכן כלפי מעלה את המחירים, אך לא צפוי לסגת מהמהלך שיאפשר להוט לרכוש ממנה קווים
משרד התקשורת צפוי לפרסם השבוע את המחירים הסיטונאיים המעודכנים, לאחר חודשים ארוכים של עבודת מטה ושימוע ציבורי שבו נבחנו טענות המפעילים בעד ונגד. לפי מקורות המעורים בנושא, הכיוון המסתמן הוא עדכון כלפי מעלה – גם במחיר הסיטונאי וגם במחיר הפסיבי – כך שהמשרד צפוי לקבל לפחות חלק מהטענות שהעלתה בזק בנוגע לפגמים ושגיאות בעבודת המשרד.
לפי אותן הערכות, המחיר הסיטונאי המעודכן צפוי לעלות מ-50 שקל לאזור 58 שקל, והמחיר הפסיבי צפוי לעלות מ-150 שקל לקילומטר לאזור 190 שקל לקילומטר. מדובר בעלייה של כ-16% במחיר הסיטונאי ושל כ-26.7% במחיר הפסיבי ביחס לרמות שנכללו בשימוע. גורמים מקצועיים בענף מעריכים כי אם אלה אכן יהיו המחירים הסופיים, המשמעות היא שהמשרד לא הסתפק בתיקון טכני בלבד, אלא שינה לפחות חלק מהנחות היסוד ששימשו בעבודה.
חשוב להדגיש כי המחירים בפועל הנהוגים כיום גבוהים יותר – 72 שקל לפני מע"מ במחיר הסיטונאי ו-250 שקל לקילומטר במחיר הפסיבי – כך שגם לאחר העדכון המסתמן, המחירים עדיין יישארו מתחת לרמות הקיימות כיום.
המשרד צפוי לקבל חלק מטענות בזק – אך לא את כולן
לצד העדכון כלפי מעלה במחירים, במשרד התקשורת לא צפויים לקבל את טענות בזק נגד הכוונה לאפשר להוט לרכוש ממנה קווים ולהפוך אותה לשחקן בשוק הסיטונאי. כלומר, גם אם בזק תקבל הקלה מסוימת דרך המחירים, נראה שהמשרד לא מתכוון לסגת מהמהלך המבני שנועד לפתוח אפשרויות נוספות בשוק.
סוגיה נוספת שנמצאת במוקד היא ההגבלות שהמשרד מבקש להטיל על היקף ההתקשרויות העתידיות בין בזק למפעילים הגדולים. זו נקודה שהותקפה בשימוע הן על ידי המפעילים והן על ידי בזק, בטענה שהמשרד ניסה באמצעות מגבלות ההתקשרות לדחוף את פרטנר וסלקום לכיוון IBC, כדי לחזק את התחרות מול בזק. כזכור, בשימוע המקורי ניסה המשרד להגביל את ההתקשרות ל – 5% מהקווים העתידיים שיוכלו פרטנר וסלקום לרכוש מבזק. הנקודה הזאת ככל הנראה תובהר מחדש והסכמי התקשרות חדשים יהיו נתונים לשיקול דעת רחב יותר של המשרד שיצטרך לאשר אותם.
מי צפוי להיות מרוצה ומי פחות
אם זה אכן יהיה מתווה ההחלטה, בזק ו-IBC צפויות לצאת מרוצות יחסית – אך מסיבות שונות. בזק צפויה ליהנות מכך שהמשרד נותן משקל מסוים לטענותיה ומעלה את המחירים בשני פרמטרים חשובים ביחס למתווה המקורי שבשימוע.
IBC, מנגד, צפויה ליהנות מהעלאת המחיר הסיטונאי, אך פחות לאהוב את ההחלטה הצפויה לגבי המחיר הפסיבי של בזק. הסיבה היא שמרבית התשתיות שלה עוברות דרך תשתית בזק, ולכן למחיר הקנים של בזק יש משמעות ישירה מבחינתה. במילים אחרות, העלאה במחיר הפסיבי של בזק עשויה לפגוע ביתרון העלות ש-IBC קיוותה לשמר.
באשר להוט, בשלב זה לא ברור מה תהיה המשמעות המעשית של השינויים במחירים עבורה. החברה נמצאת בתקופה של אי ודאות, על רקע כוונת הבעלים למכור אותה, ולכן חלק מהשפעות ההחלטה – אם יהיו – עשויות לעבור לטיפולו של הרוכש העתידי. עם זאת, עצם האפשרות לרכוש קווים מבזק ולהשתמש בתשתיותיה משנה את מיקומה בשוק, ומקרבת אותה יותר למודל של ספקית אינטרנט וטלוויזיה, ופחות לשחקנית תשתית במובן המסורתי.
מבחינת משרד התקשורת, טווחי המחירים הללו נוחים יחסית גם מסיבה נוספת: חלק גדול מהשוק פועל כיום תחת הסדרים קיימים של קונה מרצון ומוכר מרצון. המשמעות היא שאין לחץ כבד מצד המפעילים להפחתה מיידית של המחירים הסיטונאיים, ולכן למשרד יש מרחב לבצע תיקון כלפי מעלה בלי לחשוש באופן מיידי מפגיעה בתחרות.
בשורה התחתונה, ההכרעה הצפויה של המשרד עשויה לשקף ניסיון לאזן בין כמה יעדים במקביל – תיקון מתודולוגי של המחירים, מתן מענה חלקי לטענות בזק, שמירה על מנופי תחרות מול IBC, והמשך קידום מהלכים מבניים כמו פתיחת האפשרות להוט לפעול דרך תשתיות בזק. השאלה המרכזית כעת היא לא רק מה יהיו המספרים הסופיים, אלא האם נראה את סלקום ופרטנר באמת מרחיבות את ההתקשרות עם IBC על חשבון בזק, והאם IBC תלך למהלך שמשרד התקשורת מצפה ממנה והוא המשך הרחבת הפריסה שלה מ – 2.5 מיליון משקי בית ל – 2.8 מיליון משקי בית.
















