משרד התקשורת פרסם את החלטת המדיניות הסופית בשוק הסיטונאי. כפי שנחשף בזמן אוויר, המחיר האקטיבי הסיטונאי יעמוד על 58 שקל לחודש (אך ללא הצמדה למדד) והמחיר הפסיבי יעמוד על 180 שקל לחודש.
לפי ההחלטה תחול הפחתה משמעותית של 20% בתעריפים הסיטונאיים של הסיבים האופטיים, שמשלמות ספקיות האינטרנט לבזק. המחיר יופחת באופן מיידי מ-72 ל-58 שקל לחיבור לקוח לסיב בתשתית בזק. התעריפים החדשים יישארו קבועים לחמש השנים הקרובות ולא יוצמדו למדד, באופן שיאפשר תכנון ארוך טווח ומחירים נמוכים לטווח הארוך. לאור המבנה התחרותי של השוק וריבוי השחקנים בו, ההערכות הן כי חיסכון זה יגולגל ישירות לצרכן הקצה וישתקף בהוזלה של המחיר החודשי כבר בתקופה הקרובה.
בנוסף, נקבע כי חברות התקשורת הגדולות (הוט, פרטנר וסלקום) יוכלו ליהנות מהתעריף הסיטונאי המפוקח למשך שנתיים וחצי בלבד, באופן שיתמרץ אותן להשקיע בתשתיות עצמאיות על מנת להבטיח את יכולת התחרות שלהן גם בעתיד.
במקביל, החברות הקטנות, שכבר כיום מציעות סיבים אופטיים במחירים ממוצעים נמוכים משמעותית מאלו המוצעים על ידי החברות הגדולות, ייהנו מהתעריף הסיטונאי המפוקח המופחת והקבוע ללא הגבלת זמן (חמש שנים לפי 58 ש״ח ועדכון המחיר המפוקח לאחר מכן), באופן שיחזק את יכולת התחרות שלהן מול החברות הגדולות, בדומה לתחרות שנפתחה בסלולר באמצעות חברות קטנות שרכבו על תשתית קיימת.
בנוסף תחת הסעיף תמרוץ השקעות ועידוד תחרות: התקנות החדשות מוזילות ב-30% נוספים את העלות של פריסת תשתית עצמאית על גבי תשתית בזק – הוזלה של 60% במצטבר בשנתיים האחרונות. המחיר החדש יעמוד על 180 שקל לק"מ פריסה. מעבר להוזלת תעריף הגישה הקיים, המשרד משיק תעריפים לשירותים טכנולוגיים נוספים שיוזילו את העלויות לספקיות המשקיעות בתשתית ויגדילו את הגמישות שלהן.
3.הרחבת הנגישות לתשתית בזק ללקוחות כלל החברות: התקנות החדשות מחייבות את בזק לספק סיבים אופטיים לכלל החברות, לרבות חברת הוט שכיום נמנע ממנה השימוש בסיבים האופטיים של בזק. כיום יש למעלה מחצי מיליון משקי בית שתשתית הסיבים היחידה המגיעה אליהם שייכת לבזק. הרפורמה תאפשר גם ללקוחות אלו לקבל הצעות תחרותיות מכלל חברות התקשורת.
לוחות זמנים ויעדי הרפורמה: יישום המחירון הסיטונאי החדש יצא לדרך כבר באמצע חודש מרץ הקרוב. במקביל, באוגוסט 2028 יוסר הפיקוח מעל המחירים הסיטונאיים של הסיבים עבור החברות הגדולות בשוק.
נקודה נוספת שחשוב להזכיר היא שהוט תקבל אישור להתחיל ולמכור שירותים על רשת בזק שזו בשורה צרכנית גדולה מאד עבורה מפני שעד עכשיו החברה הייתה מנועה מלהציע סיבים לבערך 600 אלף בתי אב שכן הוט עובדת בסיבים רק על IBC שלה יש 2.5 מיליון משקי בית ולבזק יש 3.1 מיליון משקי בית מחוברים.
שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי: ""אנחנו מוציאים לפועל עוד רפורמה להפחתת יוקר המחיה בישראל בלי לוותר על האיכות. הורדנו ב-20% את המחיר הסיטונאי של הסיבים האופטיים, שווה ערך לפטור ממע״מ על תשתית האינטרנט, וזה כסף שיגיע ישירות לכיס של אזרחי ישראל בעזרת השם כבר בחודשים הקרובים. אנחנו מייצרים כאן כללי משחק חדשים: יותר תחרות, יותר השקעות, ותשתיות מתקדמות עד הבית בכל רחבי הארץ, מהנגב ועד הגליל, ובמחיר תחרותי.
הרפורמה הזו מבטיחה אינטרנט מהיר, יציב וזול יותר – ומבססת את ישראל כמעצמת סיבים עולמית. זו כלכלה חופשית אמיתית, עם אחריות ציבורית. כך מורידים מחירים. כך מחזקים את התחרות. הכוח עובר לצרכן".
מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי: "רפורמת מחירי האינטרנט משקפת איזון מיטבי בין הפחתת יוקר המחיה כאן ועכשיו, לבין הרחבת הפרישה של תשתיות מתקדמות שישרתו את כולנו בטווח הארוך. ההוזלה הדרמטית בתעריפים הסיטונאיים, לצד יצירת ודאות רגולטורית לחברות הקטנות, תתורגם למחירים אטרקטיביים עבור הצרכן הישראלי.
במקביל, המתווה המקצועי שגיבשנו נועד להוציא את החברות הגדולות מאזור הנוחות שלהן ולתמרץ אותן להשקיע כבר עכשיו בפריסת רשתות סיבים עצמאיות. ההשקעה הנוכחית בפריסת תשתיות סיבים מרובות היא מנוע צמיחה קריטי למשק הישראלי, תשרת את הציבור ותבטיח תחרות ואיכות גבוהה בעשרות השנים הקרובות״.
















