משרד התקשורת החל בהיערכות מול חברות התקשורת: תגבור במרכזי הבקרה, הטבות לישראלים בחו"ל ופתיחת ערוצים לצפייה
החברות כבר החלו להוציא צעדי חירום ראשונים לציבור, ובהם פתיחת חבילות תקשורת לישראלים השוהים בחו"ל ופתיחת ערוצים לצפייה ללא תשלום
משרד התקשורת קרא לחברות התקשורת להתחיל בצעדי היערכות ראשוניים, על רקע ההתפתחויות האחרונות וההתקפה באיראן והצורך להבטיח רציפות תפקודית של מערכי התקשורת. לפי מידע שהגיע לזמן אוויר, המשרד פנה לחברות וביקש מהן להיערך במרכזי הבקרה, אך בשלב זה טרם נמסרו הנחיות אופרטיביות מפורטות, אלא בעיקר מסר כללי של היערכות, דריכות ותגבור כוח אדם במוקדי השליטה והבקרה.
המשמעות המעשית של פנייה כזו היא שחברות התקשורת נדרשות לוודא כבר עכשיו זמינות גבוהה יותר של כוח אדם במרכזים שאחראים על ניטור הרשתות, טיפול בתקלות, ניהול עומסים ושמירה על רציפות השירות. זהו אחד הצעדים הראשונים והמתבקשים במצבים מסוג זה, במיוחד כשיש חשש לעלייה בעומסים, לתקלות נקודתיות או לצורך במענה מהיר יותר מהרגיל.
משרד התקשורת מופקד, בין היתר, על הפיקוח על המוכנות האופרטיבית של חברות התקשורת לשעת חירום, ובמקביל קיימות הנחיות ממשלתיות רחבות יותר להמשכיות עסקית ותפקודית במצב חירום, המדגישות את חשיבות המוכנות התפעולית, זמינות כוח האדם ורציפות המערכות.
החברות כבר החלו ליישם צעדים לציבור
בזמן שבמשרד התקשורת עדיין לא פרסמו מתווה מפורט יותר לציבור, בשוק עצמו כבר החלה היערכות מעשית. חלק מחברות התקשורת הודיעו על פתיחת חבילות תקשורת עבור ישראלים השוהים בחו"ל, לטובת שיחות וגלישה. מדובר בצעד בעל משמעות מיידית עבור אלפי ישראלים שנתקעו מחוץ לישראל או מתקשים לשוב, ושזקוקים לקשר שוטף עם בני משפחה, עם מקומות עבודה ועם מקורות מידע בישראל.
במקביל, גם בגזרת הטלוויזיה הרב ערוצית נרשמת תגובה מהירה. לפי המידע שבידי זמן אוויר, HOT, פרטנר ו-yes כבר הודיעו על פתיחת ערוצים לצפייה חינם, וכנ"ל גם סלקום. מדובר במהלך שמקבל בדרך כלל גם היבט שירותי וגם היבט תודעתי – מצד אחד הרחבת נגישות לתוכן, לחדשות ולעדכונים, ומצד שני ניסיון להקל על הציבור בימים של אי ודאות ומתח.
מבחינה תפעולית, ההיערכות הזו אינה מסתכמת רק במחוות צרכניות. ברקע עומדת גם האפשרות שמשרד התקשורת, יחד עם רח"ל, יבחר להפעיל בהמשך מרכז מידע או חמ"ל ייעודי, כפי שנעשה במצבי חירום קודמים. נכון לעכשיו, לא פורסמה הודעה רשמית על הפעלת חמ"ל כזה, אך בענף מעריכים שזהו תרחיש סביר אם האירוע יתמשך או יתרחב.
השורה התחתונה היא ששוק התקשורת נכנס למצב של דריכות. בשלב הראשון משרד התקשורת מסתפק, לפי שעה, בהנחיות כלליות להיערכות ולתגבור במרכזי הבקרה. בשלב השני, החברות כבר מתחילות לגלגל לציבור צעדים מעשיים – החל מחבילות תקשורת לישראלים בחו"ל ועד פתיחת ערוצי טלוויזיה ללא עלות. אם המצב יחריף, סביר להניח שגם ההנחיות מהרגולטור יהפכו קונקרטיות ומחייבות יותר, ושמרכזי השליטה של הענף יעברו למתכונת חירום מלאה.
















