שר התקשורת שלמה קרעי נפגש אתמול עם נציגי קבוצת G42 הפועלת להנחת הכבל התת ימי ממדינות המפרץ, דרך אילת ואשקלון על בסיס תשתיות קצא"א. קרעי קיבל סקירה על התוכנית ובסיום הפגישה הבטיח כי יפעל לשכנע את משרד האוצר למצוא פשרה שתבטיח שהפרויקט ייצא אל הפועל, וזאת על רקע ההתנגדות של אגף התקציבים במשרד האוצר. במקביל, גם רשות החברות מכינה חוות דעת בנושא, אך ללא מציאת פשרה ושיתוף פעולה עם אגף התקציבים יהיה קשה מאד לממש את התוכנית.
הפרויקט נקרא "הכבל של אברהם" על שם הסכמי אברהם, ומאחוריו עומדת Etisalat שהיא אחת מקבוצות התקשורת הגדולות בעולם. הקבוצה מעוניינת להניח כבל תת ימי שיחבר בין אסיה לאירופה ואמור לעבור דרך שטח ישראל. קצא"א שלה יש תשתית בין אשקלון לאילת מיועדת להיות הצלע הישראלית בפרויקט ודרך התשתיות שלה אמור לעבור התוואי היבשתי בין אילת לאשקלון ומשם מערבה.
המחלוקת נסובה סביב התפקיד שתמלא קצא"א בפרויקט ומידת המעורבות שלה בו. בהיותה חברה ממשלתית, אגף התקציבים במשרד האוצר מתנגד בתקיפות שהיא תיקח חלק אקטיבי בפרויקט ותפעיל את המקטע הישראלי בעצמה ומעוניינים שגורם אחר פרטי ינהל אותו וישלם לקצא"א שכירות. במשרד התקשורת גמישים יותר ומוכנים לתת לה רישיון שיאפשר לה להיות מעורבת יותר בפרויקט מתוך הנחה שמדובר בכבל שכל אורכו הוא 250 קילומטר בדרום, ולכן היכולת שלו להשפיע על התחרות בשוק התקשורת היא ממילא נמוכה.
קבוצת המשקיעים לא מוכנה לקבל כל פתרון אחר שאינו כולל את קצא"א כחלק מהבעלות בפרויקט. העובדה שמדובר בחברה ממשלתית מבחינת המשקיעים היא דווקא יתרון וביטוי ליציבות כלכלית ולכן הם רוצים אותה כשותפה ולא מוכנים לאפשר לגורמים אחרים פרטיים להיכנס אליו.
הפרויקט חשוב כמובן בהיבט הגיאופוליטי והקשרים עם מדינות המפרץ, אבל היבט נוסף שלו הוא שלקצא"א יש שטחים נרחבים באשקלון שיכולים לשמש לטובת חוות שרתים שהכבל התת ימי מתחבר אליהם. זו הסיבה שגם ראשי רשויות בדרום ביקשו ממשרד האוצר להתגמש ולמצוא פתרון שיאפשר את הנחת הכבל.
















